Vojenství | Letadla | Lodě

Čína má velké problémy se stavbou své první domácí letadlové lodi. Proč je to tak obtížné?

  • Stavba letadlové lodi je nesmírně drahá a náročná
  • Podle odborníků jde o jednu z největších technologických výzev dnešní doby
  • Proč tomu tak je?

Nejnovější zprávy z Číny hovoří o tom, že tam mají závažné technologické problémy se stavbou své první domácí letadlové lodě. Tím se potvrzuje to, co už zjistily i další země, které se rozhodly vydat cestou vlastních letadlových lodí – stavba letadlové lodi je skutečně nesmírně technologicky náročná a rovněž i drahá záležitost.

První letadlovou lodí světa, která byla jako letadlová loď stavěna od samotného počátku, byla loď HMS Hermes britského Královského námořnictva. Stavba této lodi byla zahájena v roce 1918 a do služby vstoupila v roce 1926. V té době bylo šest let na stavbu válečné lodi velmi nezvykle dlouhou dobou. Už to ukazuje, že postavit letadlovou loď nikdy nebyla žádná legrace.

Teď, o století později, se letadlové lodě v některých zemích stále budují. Stavba letadlové lodi právě probíhá ve Spojených státech, Velké Británii, Číně, Indii a Itálii. Rusko a Jižní Korea zvažují stavbu nové letadlové lodě a Japonsko plánuje předělat vrtulníkovou letadlovou loď na plavidlo, které bude schopné přepravovat letouny F-35B Joint Strike Fighter.

V čem je háček?

Proč je stavba letadlových lodí tak komplikovaná? Jedním z klíčových požadavků na design letadlové lodi je to, že musí být velmi velká. V dnešní době se jen malá část letounů dokáže vznést a přistát kolmým směrem, takže letouny letadlových lodí potřebují dráhu, byť je kratší, nežli dráhy tradičních letišť. 

Ale i kdyby na letadlové lodi byla jen letadla s kolmým pohybem a vrtulníky, tak jejich uskladnění a bezpečná manipulace s nimi vyžaduje hodně prostoru. Není divu, že dnešní letadlové lodi mají výtlak 40 tisíc až 100 tisíc tun.

Další věc je, že letadlová loď vlastně hraje roli celého letiště. Musí vést velké množství leteckého paliva, zbraní a náhradních dílů, včetně celých náhradních leteckých motorů. Na letadlové lodi musí být prostory pro opravy letadel, a také pro zkoušky motorů, což bývá velmi hlučné a nebezpečné.

Problémem je i pohon

Jedním z hlavních problémů při stavbě letadlových lodí je jejich pohon. Letadlové lodě jsou obrovská plavidla, a proto také potřebují obrovsky výkonný pohon. Letadlové lodě s klasickým pohonem vyžadují velkou zásobu klasického paliva. Také existují letadlové lodě na jaderný pohon, který sice používá mnohem méně paliva, ale zase je mnohonásobně komplikovanější a nákladnější na stavbu i údržbu.

Každá letadlová loď je vlastně nejen letištěm, ale také plovoucím městem. Na velkých letadlových lodích US Navy se plaví až 6 tisíc lidí. Ti všichni potřebují místo, kde by pracovali, ale také spali, jedli, dodržovali hygienu, dostali lékařskou péči, a také se alespoň někdy bavili.

Jednoduše řečeno, stavba funkční letadlové lodi je jednou z největších technologických výzev dnešní doby. Země jako je Čína, které ještě nikdy vlastní letadlovou loď nepostavily, pochopitelně při takovém podniku čelí celé řadě závažných problém.

I Spojené státy, které mají na svém kontě již celé stovky letadlových lodí, dodnes řeší při stavbě nových letadlových lodí řadu komplikací. Například stavba nové letadlové lodi USS Ford měla zpoždění dva roky.

Diskuze (48) Další článek: Internet Explorer slaví 24 let. Zažil obrovský úspěch i propad na absolutní dno

Témata článku: Technika, USA, Země, Vojenství, Čína, Letadla, Armáda, Lodě, Japonsko, Velká Británie, Rusko, Námořnictvo, Jižní Korea, Dnešní doba, Stavba, Loď, Letadlová loď, US Navy, Královské námořnictvo, Pohon


Určitě si přečtěte

Hledá se způsob, jak uložit elektřinu. Možná pomohou obří gravitační baterie

Hledá se způsob, jak uložit elektřinu. Možná pomohou obří gravitační baterie

** Jak uložit elektřinu z fotovoltaiky a větrných turbín ** Pomohou třeba staré autobaterie, nebo setrvačníky ** A pak tu jsou bizarní gravitační akumulátory velikosti mrakodrapu

Jakub Čížek | 254

Biblická potopa Česka: Jak bychom dopadli, kdyby nás zatopil oceán

Biblická potopa Česka: Jak bychom dopadli, kdyby nás zatopil oceán

** Představte si biblickou potopu ** Nejprve zaniknou Děčín a Břeclav, pak i Brno a Praha ** Hlavním městem se stane Jihlava a zbytky Čechů přežijí na Kvildě

Jakub Čížek | 93

Podívejte se, jak umírá váš laptop. Desítky na to mají mocný nástroj powercfg

Podívejte se, jak umírá váš laptop. Desítky na to mají mocný nástroj powercfg

** Hardware současných laptopů už tak rychle nestárne ** Tedy až na baterie – ty umírají děsivou rychlostí ** Ve Windows to můžete sledovat skoro v přímém přenosu

Jakub Čížek | 69

Jak funguje kontroverzní program, který ženám krade plavky. Mají se čeho bát?

Jak funguje kontroverzní program, který ženám krade plavky. Mají se čeho bát?

** Strojové učení ještě nepřitáhlo takový zájem jako na začátku prázdnin ** Ne, umělá inteligence nenašla lék na rakovinu ** Naučila se svlékat ženy nejen z plavek

Jakub Čížek | 35

13 praktických tipů a triků pro Mapy.cz, které možná neznáte

13 praktických tipů a triků pro Mapy.cz, které možná neznáte

** Mapy.cz neslouží jen k zobrazení podkladů a plánování tras ** Nabízejí celou řadu dalších praktických funkcí a možností ** Vybrali jsme třináct tipů a triků, o kterých možná nevíte

Karel Kilián | 36