Vojenství | Letadla | Lodě

Čína má velké problémy se stavbou své první domácí letadlové lodi. Proč je to tak obtížné?

  • Stavba letadlové lodi je nesmírně drahá a náročná
  • Podle odborníků jde o jednu z největších technologických výzev dnešní doby
  • Proč tomu tak je?

Nejnovější zprávy z Číny hovoří o tom, že tam mají závažné technologické problémy se stavbou své první domácí letadlové lodě. Tím se potvrzuje to, co už zjistily i další země, které se rozhodly vydat cestou vlastních letadlových lodí – stavba letadlové lodi je skutečně nesmírně technologicky náročná a rovněž i drahá záležitost.

První letadlovou lodí světa, která byla jako letadlová loď stavěna od samotného počátku, byla loď HMS Hermes britského Královského námořnictva. Stavba této lodi byla zahájena v roce 1918 a do služby vstoupila v roce 1926. V té době bylo šest let na stavbu válečné lodi velmi nezvykle dlouhou dobou. Už to ukazuje, že postavit letadlovou loď nikdy nebyla žádná legrace.

Teď, o století později, se letadlové lodě v některých zemích stále budují. Stavba letadlové lodi právě probíhá ve Spojených státech, Velké Británii, Číně, Indii a Itálii. Rusko a Jižní Korea zvažují stavbu nové letadlové lodě a Japonsko plánuje předělat vrtulníkovou letadlovou loď na plavidlo, které bude schopné přepravovat letouny F-35B Joint Strike Fighter.

V čem je háček?

Proč je stavba letadlových lodí tak komplikovaná? Jedním z klíčových požadavků na design letadlové lodi je to, že musí být velmi velká. V dnešní době se jen malá část letounů dokáže vznést a přistát kolmým směrem, takže letouny letadlových lodí potřebují dráhu, byť je kratší, nežli dráhy tradičních letišť. 

Ale i kdyby na letadlové lodi byla jen letadla s kolmým pohybem a vrtulníky, tak jejich uskladnění a bezpečná manipulace s nimi vyžaduje hodně prostoru. Není divu, že dnešní letadlové lodi mají výtlak 40 tisíc až 100 tisíc tun.

Další věc je, že letadlová loď vlastně hraje roli celého letiště. Musí vést velké množství leteckého paliva, zbraní a náhradních dílů, včetně celých náhradních leteckých motorů. Na letadlové lodi musí být prostory pro opravy letadel, a také pro zkoušky motorů, což bývá velmi hlučné a nebezpečné.

Problémem je i pohon

Jedním z hlavních problémů při stavbě letadlových lodí je jejich pohon. Letadlové lodě jsou obrovská plavidla, a proto také potřebují obrovsky výkonný pohon. Letadlové lodě s klasickým pohonem vyžadují velkou zásobu klasického paliva. Také existují letadlové lodě na jaderný pohon, který sice používá mnohem méně paliva, ale zase je mnohonásobně komplikovanější a nákladnější na stavbu i údržbu.

Každá letadlová loď je vlastně nejen letištěm, ale také plovoucím městem. Na velkých letadlových lodích US Navy se plaví až 6 tisíc lidí. Ti všichni potřebují místo, kde by pracovali, ale také spali, jedli, dodržovali hygienu, dostali lékařskou péči, a také se alespoň někdy bavili.

Jednoduše řečeno, stavba funkční letadlové lodi je jednou z největších technologických výzev dnešní doby. Země jako je Čína, které ještě nikdy vlastní letadlovou loď nepostavily, pochopitelně při takovém podniku čelí celé řadě závažných problém.

I Spojené státy, které mají na svém kontě již celé stovky letadlových lodí, dodnes řeší při stavbě nových letadlových lodí řadu komplikací. Například stavba nové letadlové lodi USS Ford měla zpoždění dva roky.

Diskuze (48) Další článek: První solární silnice na světě po 3 letech provozu: „Naprostá katastrofa,“ píše francouzský deník

Témata článku: Technika, Japonsko, Země, Vojenství, Čína, Letadla, Námořnictvo, USA, Jižní Korea, Velká Británie, Rusko, Armáda, Lodě, Domácí, Stavba, Loď, HMS, US Navy, Dnešní doba, Pohon, Královské námořnictvo, Letadlová loď, DOM


Určitě si přečtěte

Nové mapy Google: Česko vypadá, jako by bylo kdesi na ruské Sibiři
Jakub Čížek
Mapy GoogleMapy
Testy procesorů Ryzen 5000: AMD překonalo Intel ve všech směrech

Testy procesorů Ryzen 5000: AMD překonalo Intel ve všech směrech

** AMD začalo prodávat nové procesory Ryzen 5000 s architekturou Zen 3 ** K dispozici jsou nezávislé testy z celého světa ** AMD překonává Intel ve všech směrech

Karel Javůrek | 67

Karel Javůrek
ProcesoryTestyAMD
Google chystá funkci, která z chytrého Gmailu udělá hloupý Gmail
Lukáš Václavík
SoukromíGmailGoogle
Velký test televizorů v Computeru: i levnější značky překvapily kvalitou obrazu

Velký test televizorů v Computeru: i levnější značky překvapily kvalitou obrazu

** Jak funguje biometrické zabezpečení ve Windows ** Nejlepší správci hesel ** Létáme v Microsoft Flight Simulator

Časopis Computer | 5

Časopis Computer
Časopis Computer
Vyšel Windows 10 October 2020 Update. Poradíme, jak je stáhnout a co je nového
Vladislav Kluska
October 2020 UpdateWindows 10