Čína omezuje vývoz grafitu. Může to být velký problém pro výrobce elektrických automobilů | Ilustrace: AI DALL-E.

Ilustrace: AI DALL-E.

Čína omezuje vývoz grafitu. Může to být velký problém pro výrobce elektrických automobilů

Čína se rozhodla zasáhnout západní svět v místě, kde by ho to mohlo opravdu citelně bolet. V pátek 20. října oznámila, že zavede požadavky na exportní licence pro některé grafitové produkty, které jsou používány v bateriích elektrických vozidel. Tímto krokem chce získat větší kontrolu nad exportem těchto klíčových materiálů, což může mít dopad na globální trh s elektrickými vozidly, uvádí agentura Reuters.

Jedná se o odvetný krok provedený v návaznosti na nejnovější omezení vývozu čipů ze strany Spojených států. Vzhledem k tomu, že téměř veškerá světová kapacita na zpracování grafitu je v čínských rukách, mohou výrobci elektromobilů z celého světa očekávat významné potíže.

Čína coby významný producent grafitu

Grafit v přírodní i syntetické formě je nezbytný pro výrobu anod, což je (zjednodušeně řečeno) jedna ze dvou elektrod, které jsou nepostradatelnou součástí každé baterie. Podle odhadů analytika společnosti Fastmarkets Georgiho Georgieva se celosvětová poptávka po grafitu, která letos dosáhne 770 000 tun, do roku 2033 ztrojnásobí.

Na Čínu v současnosti připadá 64 % celosvětové produkce přírodního grafitu a více než polovina jeho umělého ekvivalentu. Podstatně důležitější ale je, že tato asijská země rafinuje více než 90 % grafitu na materiál vysoké čistoty, který se používá v bateriích pro elektromobily.

Nová čínská omezení, která začnou platit od 1. prosince, budou vyžadovat, aby vývozci požádali o licenci. Jedná se o podobný přístup, jaký Čína použila na začátku letošního roku, kdy omezila vývoz galia a germania – dvou kovů používaných v čipech a optických kabelech, což vedlo k poklesu mezinárodních dodávek.

Od prosince jedině s licencí

Čínské ministerstvo obchodu ve svém prohlášení doslova uvedlo, že od 1. prosince budou tři druhy grafitu, které jsou považovány za vysoce citlivé, podléhat kontrole vývozu „zboží dvojího užití“, což je termín, který se vztahuje na určité aplikace včetně vojenských. Ministerstvo dodalo, že omezení, jejichž cílem je „ochrana národní bezpečnosti a zájmů“, nejsou zaměřena na žádnou konkrétní zemi nebo region a že vývoz, který je v souladu s příslušnými předpisy, bude povolen.

Nová pravidla nutně neznamenají, že Čína přestane dodávat grafit do světa. Tím by utrpěli domácí výrobci anod, jako jsou Shanshan a Shanghai Putailai New Energy Technology, kteří již investovali miliardy do výstavby továren ve Finsku a Švédsku. Peking by však mohl omezení licencí využít selektivně.

„Těžba grafitu v Evropě, která chce být lídrem v zavádění elektrických vozidel, je jednoduše dražší,“ říká generální ředitel společnosti European Green Metals Aiden Lavelle. Podle odborníků by zahájení těžby v nových dolech v Evropě mohlo trvat pět let nebo déle, v závislosti na povoleních. Také výstavba nových rafinačních zařízení by byla ekonomicky velmi náročná.

Určitě si přečtěte

Články odjinud