Vesmír | Budoucnost | Čína

Čína oznámila, jaké komerční vesmírné projekty chce realizovat během nadcházejících 5 let

China Aerospace Science and Industry Corporation (CASIC) představila svůj pětiletý plán komerčních vesmírných projektů. Upozornil na to server SpaceNews.

„V příštích pěti letech CASIC zlepší schopnost komerčního leteckého a kosmického systému, zkrátí dobu přípravy, zvýší frekvenci komerčních startů raket a provede další výzkum opakovaného používání nosných raket za účelem snížení nákladů,“ uvedl hlavní technolog CASIC Fu Zhimin.

Asi nejzajímavější je, že Čína hodlá otestovat znovupoužitelnou kosmickou loď zvanou Tengyun. Ta bude údajně schopna vzlétat i přistávat horizontálně a dopravovat na oběžnou dráhu náklad i cestující. Kromě toho by z ní měly být vypouštěny satelity.

Čínský Starlink i nové rakety

Projekt Tengyun podle dostupných informací nemá žádnou spojitost se zkouškou experimentální znovupoužitelné lodě, o němž jsme psali minulý měsíc.

CASIC rovněž hodlá uvést do provozu satelity, které budou poskytovat levné připojení k internetu obyvatelům odlehlých oblastí – jakousi čínskou verzi Muskova Starlinku.

Samostatnou zmínku si zaslouží také rakety Kuaizhou-21 a -31. Ty jsou momentálně ve vývoji a po svém dokončení by měly být mnohem větší než stávající model Kuaizhou-1A, který na sluneční synchronní oběžnou dráhu zvládne dopravit 200 kg užitečného nákladu.

TItulní ilustrační foto: 中新网, CC BY 3.0