Čína provedla orbitální test své tajemné znovupoužitelné kosmické lodi

Čína za přísného utajení vyslala na oběžnou dráhu svou „opakovaně použitelnou“ kosmickou loď. Upozornila na to státní zpravodajská agentura Nová Čína.

Dotyčné zařízení v rámci své 18. mise vynesla do vesmíru raketa Long March 2F, která odstartovala z kosmodromu Ťiou-čchüan.

„Než se vrátí na místo plánovaného přistání v Číně, zkušební kosmická loď stráví určitou dobu na orbitě. Během této doby bude podle plánu prováděno ověřování znovupoužitelných technologií a služeb, aby byla poskytnuta technická podpora pro mírové využití vesmíru,“ uvedla výše jmenovaná Nová Čína.

Že by kosmoplán?

Čínští představitelé ovšem neprozradili o kolikátý test daného typu se jednalo, zda byl úspěšný atd. Stejně tak drží pod pokličkou i podrobnosti o samotné lodi. Ze článku zveřejněného na serveru SpaceNews nicméně plyne, že by se mohlo jednat o nějaký typ kosmoplánu podobného americkému X-37B, který je nyní na své šesté misi. To, že na právě takových strojích pracuje, ostatně bývalá Říše středu oznámila již před několika lety.

„Čínský vývoj technologie kosmoplánů bude pozoruhodný, pokud se jim podaří překonat problémy, kterým čelily raketoplány Dyna-Soar a Space Shuttle, a výzvy, kterým nyní čelí vesmírná loď SpaceX,“ komentoval to expert na vesmírnou politiku Bleddyn Bowen z University of Leicester.

„Vývoj kosmoplánů bychom měli vnímat jako součást širších čínských investic do všech druhů vesmírných technologií, civilních i vojenských, a ne jako něco jedinečně ohrožujícího, nebo jako snahu o dosažení úspěchu tam, kde ostatní selhali,“ dodal.

Titulní ilustrační foto: PxHere