Čína všem ujela. Její rychlovlaky už sviští přes 300 km/h a svižně staví další tratě

Železniční velmoc Čína upevňuje své prvenství na poli vysokorychlostních tratí. Inženýři v nejlidnatější zemi světa pokořili další milník, Čína je totiž jediným státem světa, kde průměrná rychlost některých vlaků na pravidelných linkách přesahuje hranici tří set kilometrů v hodině. Rekordu se podařilo dosáhnout zvýšením maximální povolené rychlosti na trati mezi Pekingem a Šanghají na 350 kilometrů v hodině. Upozornil na to anglický časopis Railway Gazette.

Nejrychleji jezdí v Číně dvojice vlaků mezi stanicemi Peking Nan a Nanking Nan západně od Šanghaje. 1021 kilometrů urazí za tři a čtvrt hodiny průměrnou rychlostí téměř 318 kilometrů v hodině. Jeden z dvojice vlaků poté pokračuje přímo do Šanghaje, druhý jede do přilehlého města Chang-čou.

První souprava vyráží v devatenáct hodin z Pekingu, druhá o čtyři minuty později. „Zdá se to jako nic, dokud si neuvědomíte, že při maximální rychlosti 350 kilometrů za hodinu oba vlaky dělí 21kilometrová vzdálenost,“ píše Railway Gazette.

Rychle se jezdí i v Itálii a Francii

Čínu následuje v žebříčku nejrychlejších železničních spojení Itálie, kde jezdí vlaky na 145 kilometrů dlouhé trati mezi Milánem a městem Reggio Emilia průměrnou rychlostí přes 272 kilometrů v hodině. Trasu tak urazí asi za půl hodiny.

Italové v pravidelném žebříčku Railway Gazette předstihli Francouze, kterým v tomto měření náležela druhá příčka od roku 2011 díky vysokorychlostním vlakům TGV. Země galského kohouta tak spadla na třetí místo. Následují Japonsko, Španělsko a Taiwan – ve všech státech funguje alespoň jedna pravidelná linka s průměrnou rychlostí vlaků přes 250 kilometrů v hodině.

Kde je Šinkansen?

Možná by někteří čtenáři na vrcholu žebříčku čekali proslulý japonský Šinkansen. Ten se proslavil tím, že už v sedmdesátých letech dosahoval rychlosti až 300 km/h. Dnes je maximem na jednom z úseků 320 km/h, ale žebříček je sestaven podle průměrné rychlosti linek.

„Vysokorychlostní železnice představuje udržitelnou alternativu vůči letecké dopravě, zohledníme-li nižší spotřebu energie a produkci emisí skleníkových plynů. Tyto faktory se stávají obzvláště významnými v době, kdy více a více lidí přestává létat v reakci na stav klimatu,“ uvedl šéfredaktor Railway Gazette Chris Jackson.

„V oblastech, kde vlaky mohou jezdit průměrnou rychlostí mezi 250 až 300 kilometry v hodině, se železnice stává atraktivní možností, jak urazit cestu dlouhou tisíc a více kilometrů v časovém rozmezí od tří do čtyř hodin,“ doplnil Jackson.

Klepněte pro větší obrázek 
Žebříček nejrychlejších vlaků světa podle průměrné rychlosti na pravidelných linkách od startu po zastavení (Zdroj: Railway Gazette)

Díky zprovoznění nových vysokorychlostních tratí se vůbec poprvé v žebříčku objevily i Maroko a Saúdská Arábie, a to na osmém a patnáctém místě. Česká republika se do přehledu vůbec nedostala. Nejvyšší povolená rychlost pro vlaky v tuzemsku je totiž 160 kilometrů v hodině, platí například v úseku Praha – Ústí nad Labem – Cheb.

Do žebříčku se ale dostalo například africké Maroko, které tam vynesla téměř dvousetkilometrová trať mezi městy Kénitra a Tanger na západním pobřeží země, kterou zdejší vlaky překonají za padesát minut průměrnou rychlostí 232 kilometrů v hodině.

Čína do vlaků dál mohutně investuje

Celkově průzkum ukázal, že vlaky globálně zrychlují, celkem se ve světě nachází 22 zemí, kde jezdí jeden nebo více vlaků průměrnou rychlostí vyšší než 160 kilometrů za hodinu.

Nejdelší síť vysokorychlostních železnic se nachází v Číně, měří přes 25 tisíc kilometrů. Podle odhadů výstavba vyšla asi na 360 miliard dolarů. Letos má přibýt dalších 3200 kilometrů, v porovnání s výstavbou v loňském roce to představuje skoro poloviční zvýšení. Na přelomu loňského a letošního roku Čína rovněž schválila nové železniční projekty za více než 125 miliard dolarů (2,8 bilionu korun).

Článek připravila redakce E15.cz

Diskuze (114) Další článek: Kde se koná Colours of Ostrava: Dolní oblast Vítkovice je úžasný rezavý skanzen uprostřed Ostravy

Témata článku: Doprava, Japonsko, Země, Čína, České dráhy, Itálie, Francie, Španělsko, TGV, Saúdská Arábie, Rychlovlak, Železnice, Cin, Series S, Trať, Tanger, Jackson, Šanghaj, Průměrná rychlost, DAL, Šinkansen, Žebříček, Čtvrt hodiny, Kilometr, Milán



Bude to o prsa. Facebook a Instagram pořád neví, kdy jsou zobrazené bradavky porno

Bude to o prsa. Facebook a Instagram pořád neví, kdy jsou zobrazené bradavky porno

**Meta má zjednodušit pravidla a být ke všem spravedlivá **Facebook s Instagram věnují samostatný odstavec bradavkám **Pravidla ale neřeší nebinární, transsexuální a intersexuální osoby

Petr Urban
InstagramFacebookSociální sítě
U filipínského ostrova Luzon se na obloze objevilo něco neznámého. Mohla by to být nová čínská vzducholoď

U filipínského ostrova Luzon se na obloze objevilo něco neznámého. Mohla by to být nová čínská vzducholoď

** Na internetu se objevily snímky něčeho, co by mohla být vzducholoď určená k dlouhodobým letům ve velkých výškách ** Tento objekt se pohyboval v blízkosti západního pobřeží filipínského ostrova Luzon ** Vzhledem k okolnostem by mohlo jít o moderní čínskou vojenskou vzducholoď

Stanislav Mihulka
VzducholoďVojenství
Všichni žijeme v Bublině. Je velká 1000 světelných let a magnetizovaná

Všichni žijeme v Bublině. Je velká 1000 světelných let a magnetizovaná

** O bublinách v galaxiích toho víme jen velmi málo ** Theo O’Neill a jeho kolegové se to snaží zlepšit ** Zmapovali magnetická pole naší Lokální Bubliny

Stanislav Mihulka
Astronomie
Oppo ukázalo technologické novinky. Bluetooth čip, samostatný zdravotní měřič a brýle pro rozšířenou realitu

Oppo ukázalo technologické novinky. Bluetooth čip, samostatný zdravotní měřič a brýle pro rozšířenou realitu

** Oppo si pro globální trhy přichystalo tři hardwarové novinky ** Nový čip přenese bezztrátové audio přes Bluetooth ** Doplňuje jej samostatný měřič zdraví a chytré brýle

Martin Chroust
AR brýleBluetooth
Vyzkoušeli jsme levnou autodiagnostiku s Androidem. Servisy ohrnou nos, řidičům bude stačit

Vyzkoušeli jsme levnou autodiagnostiku s Androidem. Servisy ohrnou nos, řidičům bude stačit

** Smartphone s Androidem dnes využijete i pro autodiagnostiku ** Jednotku OBD-II dnes pořídíte za pár stovek ** Co se vše dokáže diagnostika s bezplatným SW v češtině?

Martin Chroust
DiagnostikaPro řidiče
Na povrchu Měsíce je tolik kyslíku, že by stačil pro lidstvo na 100 tisíc let

Na povrchu Měsíce je tolik kyslíku, že by stačil pro lidstvo na 100 tisíc let

** Lidstvo se připravuje na kolonizaci Měsíce ** Jednou ze základních surovin, bez nichž se na naší přirozené družici neobejdeme, je nepochybně kyslík ** Kde ho vzít?

Stanislav Mihulka
KolonizaceMěsícO2
Beton z antického Říma je mimořádně odolný. Dokáže se sám opravit, protože ho Římané míchali za horka

Beton z antického Říma je mimořádně odolný. Dokáže se sám opravit, protože ho Římané míchali za horka

** Pro dnešní inženýry a materiálové vědce je antický římský beton velkou výzvou ** Tajemství výroby tohoto mimořádně odolného konstrukčního materiálu bylo totiž ztraceno ** Řešení letité záhady nedávno nabídl tým amerických a evropských odborníků

Stanislav Mihulka
MateriálHistorie