Čína zpřístupnila svůj gigantický teleskop. Mimo jiné bude pátrat po mimozemšťanech

Čína po cca třech letech zkoušek zpřístupnila svůj Five hundred meter Aperture Spherical Telescope (FAST). Dotyčné zařízení tak nyní budou moci využívat astronomové z celého světa.

Podle dostupných informací jde o vůbec největší radioteleskop, jaký byl dosud vybudován. Průměr jeho talíře činí 500 metrů.

FAST dokáže detekovat i ty nejslabší radiové vlny emitované nebeskými objekty jako jsou pulsary a celé galaxie - a mohl by být dokonce použit k objevování vzdálených světů, v nichž se možná vyskytuje mimozemský život.

Urychlí výzkum vesmíru

Výstavba teleskopu, který se nalézá na velice odlehlém místě v provincii Kuej-čou, trvala dlouhých 5 let. Obří talíř se skládá z přibližně 4 400 hliníkových panelů.

FAST by mohl značně urychlit výzkum vesmíru. Jen během svého testování mj. zachytil přes 100 pulsarů. Z údajů NASA přitom plyne, že až do roku 2017 vědci odhalili existenci pouhých 2000 pulsarů.

Na odborníky však čeká ještě jedna velká výzva: vyřešit ukládání neuvěřitelně velkého množství dat, které teleskop během nadcházejících let shromáždí.

Diskuze (43) Další článek: Vývojáři reagují na změny Googlu. Wordpress plugin Yoast SEO sám povolí úryvky ve vyhledávání

Témata článku: Vesmír, Výzkum, Astronomie, Čína, Stavby, Mimozemský život, Cin, Objevování, Kuej-čou, Fast, Pulzar, Giga +, Výzkum vesmíru, Bude, Teleskop, Talíř, Mimozemšťané

Jak funguje Nord Stream. Potrubí, čerpadla, tlaky… A jak se staví podmořský plynovod

** Nord Stream tvoří stovky tisíc ocelobetonových rour ** Dohromady je svařily speciální lodě ** Pravděpodobnou sabotáž usnadnila odlišná konstrukce v jižním Baltu

plynEnergetika

25 filmů, které musíte vidět, dokud jste ještě na světě. Víme, kde si je můžete pustit online

Vybrali jsme 25 jedinečných filmů napříč žánry a historií. Nabídnou to nejzajímavější ze světové i české filmové tvorby. Je to základní výběr, který byste podle nás měli vidět, pokud chcete mít přehled o kinematografii.

Vojtěch Malý
Lightning konektor slaví 10 let. Kdysi přinesl inovaci, dnes už přesluhuje a stahují se nad ním mračna

** Apple Lightning konektor je na trhu již 10 let ** Na trh přišel jako moderní konektor, který konkurence mohla závidět ** Několik let už však čeká na náhradu modernějšími alternativami

KonektivitaLightningiPhone
Fortnite v traileru ukazuje novou sezónu. Přichází celá řada oblíbených postav a inovací

Nová sezóna s názvem Paradise rozhodně nevypadá jako procházka rájem.

Epic GamesFortnite Battle RoyaleVideo