Čínská sonda Tchien-wen-1 pořídila mimořádně detailní snímek měsíce Phobos

Foto: CMG
Čínská sonda Tchien-wen-1 pořídila mimořádně detailní snímek měsíce Phobos | Foto: CMG

Čínská sonda Tchien-wen-1 zvěčnila ze vzdálenosti pouhých 5 tisíc km Phobos – větší ze dvou marsovských měsíců.

Výsledná fotografie je tak detailní, že na ní lze vidět jednotlivé krátery včetně slavného Öpiku. Ten byl pojmenován po estonském astronomovi a astrofyzikovi Ernstu Juliovi Öpikovi.

Phobos se pohybuje kolem své mateřské planety ve vzdálenosti pouhých cca 6 tisíc kilometrů. To mj. znamená, že dokončení jednoho oběhu mu zabere méně než 8 hodin.

Orbiter Tchien-wen-1 minulý měsíc úspěšně dokončil všechny své původní úkoly, které mj. zahrnovaly pořízení snímků celého Marsu ve středním rozlišení. CNN nicméně informovala, že navzdory tomu bude ve výzkumných aktivitách pokračovat.

Připomeňme, že sonda Tchien-wen-1 odstartovala před více než dvěma lety a na oběžnou dráhu rudé planety vstoupila v únoru 2021.

Rover zvaný Zhurong pak bezpečně přistál na povrchu, kde od té doby pracuje. Momentálně se ale nachází ve stavu hibernace kvůli marsovské zimě. Nenastanou-li žádné potíže, vrátí se do akce v průběhu prosince.

Diskuze (2) Další článek: Opravdu žijeme v době extrémně četných hurikánů? Modré díry vypovídají o opaku