Čínské „létající auto“ Terrafugia Transition budete moci koupit už za rok

Létající auto Terrafugia Transition bylo poprvé představeno téměř před deseti lety. Vypadalo to, že zapadne, stejně jako mnoho podobných projektů té doby. Čínská firma však nyní na svém webu tvrdí, že je připravena rozjet sériovou výrobu a od příštího roku zahájit prodeje.

Potenciálním zákazníkům slibuje jako odměnu za mnohaleté čekání řadu vylepšení z hlediska designu i funkcí. Patří k nim například nový hybridní pohonný agregát s lithium-železo-fosfátovými akumulátory, který bude použit místo původně plánovaného spalovacího motoru Rotax.

Výrobce zatím neuvedl, zda a jak by nový motor mohl ovlivnit vlastnosti létajícího auta. V předchozích proklamacích však sliboval dolet kolem 640 kilometrů a cestovní rychlost 160 km/h v letové výšce až 10 000 stop.

Z dalších novinek jmenujme například zdokonalený interiér, lepší sedadla, padák, vylepšené bezpečnostní pásy a airbagy nebo tři kamery pro lepší pohled na zadní část vozidla v silničním režimu.

Spíše než jako auto s křídly, deklaruje Terrafugia svůj stroj jako „letadlo určené k provozu na silnicích“. Je navrženo pro využívání sítě malých letišť, rozptýlených po celých Spojených státech. Pilot (který bude k řízení potřebovat obvyklé licence) tedy přiletí na malé letiště, odkud odjede po silnici do plánované destinace. Na rozdíl od řady podobných projektů chce tedy Terrafugia nabízet Transition primárně jako malé letadlo s možností jízdy po silniční komunikaci.

První prototyp Transition byl postaven v roce 2009 a o tři roky později ho následovala druhá verze. Při odhalení druhého prototypu čínský výrobce uváděl, že je relativně blízko zahájení výroby. To bylo, s ohledem na skutečnost, že máme rok 2018, zjevně poněkud předčasné konstatování.

Loni koupila Terrafugii další čínská automobilka Geely, která je od roku 2010 také mateřskou společností švédského Volva a od roku 2017 též britského výrobce sportovních vozů Lotus Cars.

V uplynulých několika desetiletích došlo k řadě převážně neúspěšných pokusů o vytvoření létajících automobilů. Zejména v posledních několika letech se však v tomto segmentu objevilo mnoho nových hráčů. Své místo na slunci chtějí kromě Terrafugie vybojovat i podstatně známější značky jako Uber, Airbus, Daimler, Porsche, Audi, Aston Martin a Rolls-Royce. Jistě bude zajímavé sledovat, zda některá z těchto snah bude z dlouhodobého hlediska úspěšná.

Diskuze (7) Další článek: Co jsou wearables?

Témata článku: Technika, USA, Čína, Automobily, Doprava, Letadla, Létání, Airbus, Volvo, Audi, Sériová výroba, Druhý prototyp, Létající auto, Sportovní vůz, Malé letadlo, Potenciální zákazník, Rotax, Čínská firma, Terrafugia, Auto, Druhá verze, Dlouhodobé hledisko, Čínský výrobce, Příští rok, Nový hráč