Čínské přístavy nestíhají. Situace je horší než na začátku pandemie a bude mít těžký dopad na výrobu

Ve Žlutém moři v blízkosti přístavů v čínských městech Šanghaj a Ning-po čeká na vykládku a nakládku bezmála 500 nákladních lodí. Běžně se přitom počet čekajících plavidel počítá na desítky. Důvodem jsou přísná omezení související s lockdownem, kterým čínská vláda reagovala na vzrůstající počty nakažených covidem-19.

Fronty čekajících lodí se začaly prodlužovat koncem března a počet čekajících plavidel od té doby překonal i čísla z počátku pandemie v roce 2020. Později se zácpy rozšířily i do přístavu Čou-šan, kam někteří majitelé přesměrovali své lodě v obavách z uzavření skladů v Šanghaji.

Zácpa ve Žlutém moři

Podle údajů agentury Bloomberg čekalo k 11. dubnu u Šanghaje 222 nákladních lodí, což je o 15 % více než měsíc předtím. V přístavu Čou-šan čekalo 134 lodí, což je o 0,8 % více než minulý měsíc, zatímco dále na severu v přístavech Rizhao, Dongjiakou a Qingdao došlo k 33% nárůstu na 121 plavidel.

Podle majitelů lodí a obchodníků zpomaluje nedostatek pracovníků v šanghajském přístavu vydávání dokumentace potřebné k vykládce. Lodě převážející kovy (zejména měď a železná ruda) uvízly na moři, protože chybí řidiči nákladních automobilů, které by odvezly zboží z přístavu do závodů.

Klepněte pro větší obrázek Lodě čekající ve Žlutém moři

Zahlcení se přenáší i do dalších lokalit, neboť některé lodě zamířily do severněji položených přístavů v Čching-tao a Tchien-ťinu, kde není nákladní doprava tak silně ovlivněna. V přístavu Tchien-ťin čekalo 11. dubna 54 lodí, což představuje meziměsíční nárůst o 29 %.

Špatná zpráva pro celý svět

Nastolená omezení způsobila velká zpoždění v přístavu, který se nachází ve východní části města. CNN označuje situaci za špatnou zprávu pro globální dodavatelské řetězce. Šanghajský přístav dle ní již dříve trpěl velkými zácpami a podle odborníků může prodloužení lockdownu dále zhoršit situaci a zvýšit náklady na dopravu.

Společnost VesselsValue, která je globálním poskytovatelem údajů o lodní dopravě, uvedla, že počet lodí čekajících na nakládku nebo vykládku v šanghajském přístavu se už na začátku dubna vyšplhal na více než 300, což představuje téměř pětinásobný nárůst. „V tomto ročním období se zácpy v Šanghaji obvykle zhoršují. Nedávný nárůst je však mnohem vyšší než v loňském roce i než běžná sezónní úroveň,“ uvedla v úterním prohlášení.

Klepněte pro větší obrázek Počet lodí čekajících na nakládku a vykládku v Šanghaji

Jedna z největších světových kontejnerových přepravních společností Maersk vyslovila přesvědčení, že v důsledku problémů v čínských přístavech dojde k prodloužení dodacích lhůt a možnému zvýšení nákladů na dopravu.

Lodní zácpy v Šanghaji jsou špatnou zprávou pro spotřebitele a firmy po celém světě. Globální dodavatelské řetězce jsou již několik měsíců napjaté kvůli pandemii covidu-19 a ruské invazi na Ukrajinu. Analytici v nejbližší době očekávají „další zpoždění v lodní dopravě, přetížení přístavů a nedostatečnou kapacitu logistiky“.

Diskuze (45) Další článek: Rusko bude mít s výrobou čipů 20 let zpoždění za západem. Když tedy všechno půjde podle plánu

Témata článku: Doprava, Čína, loď, Lodě, Výroba, Čínská vláda, Bloomberg, Šanghaj, Zácpa, CNN, Pandemie, Dong, Nákladní loď, Přístav, Tchien-ťin, Maersk, Vykládka, Qingdao, Žluté moře