Čínský výrobce elektromobilů BYD se pochlubil dalším bizarním kouskem. V novém videu, které se šíří sociálními sítěmi, totiž ukázal téměř aktrobatické schopnosti supersportu Yangwang U9, které by ocenil každý řidič na nejedné zapadlé české okresce.
Firma sice nový vůz představila už v roce 2023 na tamním šanghajském autosalonu, U9 ale dodnes budí emoce hlavně díky svému unikátnímu mechanizmu odpružení DiSus X. BYD a jeho marketingové oddělení toho samozřejmě umně využívají.
Systém představuje nejpokročilejší technologii kontroly pohybu karoserie, jakou dnes můžete najít. Skládá se z několika komponent. Vzduchové tlumiče upravují tuhost odpružení, hydraulická část mění zdvih podvozku a řídicí systém kontroluje pohyb karoserie. Dohromady tyto prvky umožňují nejen hladké překonávání nerovností, ale i takřka akrobatické kousky.
Zdolá velkou kaluž a přeskočí hroty
Asi nejzajímavější vlastností U9 je právě jeho schopnost skákat přes překážky. Automobilka BYD zveřejnila video, ve kterém ukazuje superauto v autonomním režimu bez řidiče, jak přeskakuje 2,5metrový výmol naplněný vodou a následně i pole hrotů vysokých 3,5 centimetru. Vůz při skocích překonával vzdálenost 6 metrů. I když se to může jevit jako pouhá exhibice, má tato technologie i praktické využití.
Automobil díky speciálnímu odpružení mírně odskočil a v okamžiku přeletí překážky
Kromě hravých funkcí přispívá DiSus X i k vyšší bezpečnosti. Pokud by například vozidlo dopadlo z výšky, systém zmírní energii nárazu až o 50 %. U9 také zůstává stabilní při ostrých zatáčkách a rychlých manévrech, což řidiči ocení nejen na závodním okruhu. Vůz se také vyznačuje špičkovou aerodynamikou, která snižuje odpor a zlepšuje chlazení komponent.
BYD Yangwang U9
Yangwang U9 pohánějí čtyři elektromotory s kombinovaným výkonem 960 kilowattů. Z nuly na sto kilometrů za hodinu akceleruje za 2,36 sekundy a dosahuje maximální rychlosti 309 km/h. I přes tak vysoké hodnoty si zachovává relativně dostupnou cenu – tedy přinejmenším v porovnání s konkurencí od Ferrari nebo Lamborghini.
Výrobce se rozhodl použít cenově dostupnější lithium-železo-fosfátovou baterii s kapacitou 80 kWh, která zajišťuje dojezd až 465 kilometrů. Tato baterie vyniká oproti tradičním bateriím nejen nižšími náklady na výrobu, ale také vyšší bezpečností a delší životností. Navíc je i ekologičtější, protože nepoužívá drahé kovy spojené s náročnou těžbou. Zmínit musíme také rychlost nabíjení – během deseti minut se dostanete ze 30 na 80 %.
Elektrický supersport BYD Yangwang U9
Yangwang U9 je zatím dostupný pouze na čínském trhu za cenu 1,68 miliónu čínských jüanů, tedy přibližně 5,6 miliónu korun. Rozhodně se nejedná o cenově dostupné auto, nicméně tento model ukazuje technologické schopnosti BYD a představuje testovací platformu pro inovace, které by se v budoucnu mohly objevit i v cenově dostupnějších vozidlech.
Technologie DiSus X je ukázkou inženýrských dovedností, ale i příslibem do budoucnosti, kde budou podvozky schopné reagovat na podmínky na vozovce s neuvěřitelnou rychlostí a precizností. I když se může zdát, že jde o futuristické funkce, téměř jistě můžeme očekávat jejich rozšíření do dalších segmentů elektrických vozidel.
Zdroje: YouTube Thunder Gears, carnewschina.com, auto.cz.