Čínský gigant CATL jde do trháku. Jeho nové baterie mají nevídanou energetickou hustotu | Zdroj: CATL

Zdroj: CATL

Čínský gigant CATL jde do trháku. Jeho nové baterie mají nevídanou energetickou hustotu

Elektroauta by mohla být brzy zase o něco dostupnější. Největší světový výrobce baterií, čínská společnost CATL, představil novou polotuhou baterii s kondenzovaným elektrolytem, která oproti dnešním nejpokročilejším akumulátorům disponuje dvojnásobnou hustotou energie. Technologie, která by mohla být vhodná i na pohánění letadel, má jít do výroby ještě letos, píše PV-magazine.

V polovině dubna představená technologie může mít zásadní dopad nejen na trh baterií, ale i další spojené oblasti. Na rozdíl od šéfa Tesly, Elona Muska, CATL své cíle a vize dosud naplňuje bez větších problémů a zpoždění.

V čem je baterie výjimečná? Do jednoho kilogramu její váhy se vejde 500 watthodin energie, slibuje Wu Kai, šéf výzkumného týmu společnosti CATL. Pro srovnání: současné akumulátory se nedostanou ani na 300 watthodin na kilogram. 

Hustota energie je pro baterie určené pro dopravu klíčová a patří k vůbec nejsledovanějším parametrům. Snižuje totiž váhu dopravního prostředku, čímž snižuje i jeho spotřebu energie, a zároveň indikuje nižší výrobní cenu akumulátoru.

„Nasazení této pokročilé technologie zboří hranice, které dlouho omezovaly rozvoj sektoru baterií. Otevře novou etapu elektrifikace zaměřenou na vysokou bezpečnost a nízkou hmotnost,“ uvedl CATL v prohlášení. Firma také říká, že už spolupracuje s nejmenovanými partnery na vývoji osobních letadel a létajících elektromobilů. 

V roce 2020 Musk na Twitteru uvedl, že letadla s elektrickým pohonem začnou být zajímavá v době, kdy se energetická hustota úložišť přehoupne přes hranici 400 Wh/kg. Tehdy předpovídal, že se tak může stát za tři nebo čtyři roky. 

Baterie podle oficiálních prohlášení integruje hned několik inovací najednou, počínaje využitím materiálů u katody a anody, novým řešením separátoru a výrobním procesem konče. Kromě již zmíněných vlastností to má umožnit i rychlejší nabíjení.

Neznámou je zatím cena, použité materiály i parametry nabíjení. Stále také nevíme, kdy CATL chystá průmyslové nasazení.

Čínský výrobce baterií, který v roce 2022 vyrobil 37 procent světových baterií pro elektromobily a ještě větší podíl si ukousl na trhu stacionárních úložišť, loni vyrobil 289 gigawatthodin baterií.

Určitě si přečtěte

Články odjinud