Vesmír | Čína | Těžba | Roboti

Čínský startup vyšle do vesmíru prvního robota určeného pro využití v oblasti těžby surovin

Čínský startup Origin Space chce v listopadu vyslat do vesmíru prvního „těžebního“ robota. Informoval o tom server IEEE Spectrum.

Myšlenka získávat důležité suroviny na cizích planetách, asteroidech atd. je značně kontroverzní. Mnoho vědců požaduje, aby ve Sluneční soustavě podobné praktiky byly zakázány – což ovšem světovým supervelmocem nebrání ve zkoumání způsobů, jak na to.

Tento konkrétní robot, NEO-1, nicméně ještě nikde nic dolovat nebude. Podle spoluzakladatele Origin Space Yu Tianhonga je jeho úkolem „ověřit a demonstrovat několik funkcí jako je orbitální manévr kosmické lodě, simulované zachycení malého nebeského tělesa a inteligentní identifikace a ovládání kosmické lodi.“

Čína není jediná

Někdy během příštího roku by pak měl být vypuštěn optický teleskop Yuanwang-1, přezdívaný „Malý Hubble“. Ten bude identifikovat vhodné cíle pro budoucí těžbu.

Připomeňme, že o suroviny z vesmíru má velký zájem i USA. Donald Trump nedávno podepsal exekutivní příkaz, který podporuje jejich dobývání na Měsíci a asteroidech.

V textu tohoto příkazu se mj. uvádí, že „Američané by měli mít právo zapojit se do komerčního průzkumu, získávání a využívání zdrojů ve vesmíru, v souladu s platnými zákony.“

Titulní foto: Tomwsulcer, CC0