Čínský vědec, který modifikoval DNA lidských embryí, zmizel

Nedávno jsme vás informovali o tom, že čínští odborníci pozměnili lidská embrya pomocí techniky CRISPR a následně je vnesli do ženských děloh. Cílem byla eliminace genu CCRM, v důsledku níž by takto modifikované děti mohly být imunní či vysoce rezistentní vůči neštovicím, choleře a především HIV.

Nyní se zdá, že hlavní badatel He Jiankui zmizel. Podle Futurismu ve středu prezentoval výsledky své práce na Human Genome Editing Summit v Hongkongu, ale od té doby o něm nikdo neví.

Během víkendu se v médiích objevily zprávy o tom, že jeho bývalý zaměstnavatel, prezident Southern University of Science and Technology (SUSTC), dotyčného vědce donutil k návratu do Šen-Čenu. Tam je prý He v současnosti zadržován.

Samotná SUSTC tyto spekulace nepotvrdila, ale ani jednoznačně nevyvrátila. „Právě teď nemůžeme zodpovědět žádnou otázku týkající se této záležitosti, avšak pokud budeme mít nějaké informace, aktualizujeme je prostřednictvím našich oficiálních kanálů,“ uvedla ve svém prohlášení.

He se pravděpodobně objeví nejpozději v okamžiku, kdy celou záležitost začne vyšetřovat čínské Ministerstvo vědy a techniky. Je přitom nabíledni, že výsledky tohoto šetření mohou výrazně ovlivnit budoucnost editace lidských genů.

Pokud totiž Čína Jiankuiho potrestá, lze předpokládat, že ostatní vědce to od podobných aktivit odradí. Oproti tomu shovívavost by mohla mít přesně opačný účinek. Tak jako tak, první lidé s modifikovanými geny již přišli na svět – a rozhodně si nemyslíme, že budou poslední…

Diskuze (28) Další článek: Steam bude štědřejší, úspěšným vývojářům ponechá více peněz

Témata článku: Výzkum, Čína, Genetika, Děti, DNA, Embryo, Kter, He Jiankui, Hlavní badatel, Podobná aktivita, Jiankui, První člověk, SCMP, CRISPR, Lidský gen, Gen, Oficiální kanál, Vědec, Hongkong, Čínský odborník, Ženská děloha, Lidské embryo, Cin, Dno, Čínské ministerstvo

Powerfoyle je fotovoltaická vrstva, která vypadá jako dřevo, kůže nebo třeba plast. Už se prodává

** Co kdyby fotovoltaický panel nevypadal jako fotovoltaický panel? ** Teď to zkouší švédský startup Exeger ** Vyrobil speciální vrstvu, kterou už mají první komerční produkty

FotovoltaikaTechnologie
Zuckerbergovo metaverzum je zatím tak špatné, že jej nechtějí používat ani jeho zaměstnanci

**V interním oběžníku šéf metaverza v Metě přiznává, že jeho hlavní aplikaci nechtějí používat ani lidé z vývoje. **Horizon Worlds trpí řadou chyb, špatným výkonem nebo neslavně vypadající grafikou. **Ani po výzvě od šéfa metaverza zaměstnanci aplikaci příliš nepoužívají, takže je management musí donutit.

MetametaverseVirtuální realita
Jsou vůbec DALL-E, Midjourney nebo Copilot legální? Někdo by to měl rozčísnout, dokud je ještě čas

** Z textových a obrázkových AI generátorů se stávají komerční služby ** Už to není experiment pro pár geeků a programátorů ** Právní experti začínají řešit, jestli náhodou neporušují autorské právo

Autorské právoUmělá inteligence
Jak zvýšit herní výkon ve Windows 11? Vypněte tyhle funkce, radí Microsoft

**Windows 11 na některých počítačích aktivují bezpečnostní funkci Integrita paměti. **Virtualizační funkce ale negativně ovlivňují herní výkon. **Pokud některé funkce vypnete, můžete tím herní výkon posílit.

Windows 11Microsoft
Srovnávací test: Wi-Fi 6 mesh do 5 000 Kč. Víc antén neznamená lepší signál, vyhrály nenápadné krabičky

Pro pokrytí domů či větších bytů rychlou Wi-Fi je ideální mesh řešení, a to takové, které už myslí na budoucnost, a tedy podporuje Wi-Fi 6. Otestovali jsme jich pro vás rovnou osm.

Srovnávací testRouterWi-Fi