Čína | Děti | Genetika

Čínský vědec, který modifikoval DNA lidských embryí, zmizel

Čínský vědec, který modifikoval DNA lidských embryí, zmizel | Foto: VOA

Nedávno jsme vás informovali o tom, že čínští odborníci pozměnili lidská embrya pomocí techniky CRISPR a následně je vnesli do ženských děloh. Cílem byla eliminace genu CCRM, v důsledku níž by takto modifikované děti mohly být imunní či vysoce rezistentní vůči neštovicím, choleře a především HIV.

Nyní se zdá, že hlavní badatel He Jiankui zmizel. Podle Futurismu ve středu prezentoval výsledky své práce na Human Genome Editing Summit v Hongkongu, ale od té doby o něm nikdo neví.

Během víkendu se v médiích objevily zprávy o tom, že jeho bývalý zaměstnavatel, prezident Southern University of Science and Technology (SUSTC), dotyčného vědce donutil k návratu do Šen-Čenu. Tam je prý He v současnosti zadržován.

Samotná SUSTC tyto spekulace nepotvrdila, ale ani jednoznačně nevyvrátila. „Právě teď nemůžeme zodpovědět žádnou otázku týkající se této záležitosti, avšak pokud budeme mít nějaké informace, aktualizujeme je prostřednictvím našich oficiálních kanálů,“ uvedla ve svém prohlášení.

He se pravděpodobně objeví nejpozději v okamžiku, kdy celou záležitost začne vyšetřovat čínské Ministerstvo vědy a techniky. Je přitom nabíledni, že výsledky tohoto šetření mohou výrazně ovlivnit budoucnost editace lidských genů.

Pokud totiž Čína Jiankuiho potrestá, lze předpokládat, že ostatní vědce to od podobných aktivit odradí. Oproti tomu shovívavost by mohla mít přesně opačný účinek. Tak jako tak, první lidé s modifikovanými geny již přišli na svět – a rozhodně si nemyslíme, že budou poslední…

Diskuze (27) Další článek: Steam bude štědřejší, úspěšným vývojářům ponechá více peněz

Témata článku: Výzkum, Čína, Děti, Genetika, DNA, Embryo, Čínský odborník, Lidský gen, Lidské embryo, Vědec, První člověk, Podobná aktivita, Gen, Čínský vědec, CRISPR, Bývalý zaměstnavatel, Ženská děloha, Oficiální kanál, Futurismus, Hlavní badatel, Hongkong, Čínské ministerstvo, Dno

Apple ukázal novinky: iPad Pro má překonat notebooky a vrací se Mac mini!

** Apple v New Yorku představoval počítačové novinky ** iPad Pro prý zatočí s notebooky ** Dočkali jsme se také návratu Mac mini

AMD vs. Intel+Nvidia: Stejný herní notebook, stejná cena. Který je lepší?

** Acer Predator Helios 500 je poctivý velký herní notebook ** platforma AMD zdatně konkuruje tandemu Intel+Nvidia ** Srovnání nevyznívá jednoznačně