Čína | Astronomie

Čínský vesmírný rentgenový teleskop detekoval nejsilnější magnetické pole vesmíru

• Čínští odborníci před časem důkladně pozorovali akreční rentgenový pulzar GRO J1008-57
  • Přitom zjistili, že dotyčný pulzar obklopuje magnetické pole o síle asi 1 miliardy Tesla
  • Jde o nejsilnější spolehlivě detekované magnetické pole ve známém vesmíru

Na Zemi máme zkušenost s magnetickými poli, která jsou slabá i poměrně silná. I ta nejsilnější ale blednou před nezměrnými a extrémně intenzivními magnetickými poli, které pozorujeme ve vesmíru.

Tým čínského vesmírného rentgenového teleskopu Insight-HXMT před časem důkladně pozoroval akreční rentgenový pulzar GRO J1008-57, tedy pulzar který dychtivě pohlcuje hmotu a intenzivně září v rentgenové oblasti spektra.

Při těchto pozorováních vyšlo najevo, že dotyčný pulzar obklopuje magnetické pole o síle asi 1 miliardy Tesla. Jde o nejsilnější spolehlivě detekované magnetické pole ve známém vesmíru.

Vědci pozorovali pulzar GRO J1008-57 během výtrysku jeho záření, k němuž došlo v srpnu 2017. Analýzou pozorovaného záření odvodili, že magnetické pole v těsné blízkosti pulzaru nabývá opravdu extrémních hodnot. 1 miliarda T představuje magnetické pole, jehož síla přesahuje nejsilnější magnetické pole z pozemských laboratoří tak asi o 7 řádů.

Co všechno Insight zvládne?

Hard X-ray Modulation Telescope (HXMT), známý též jako Insight je prvním čínským rentgenovým vesmírným teleskopem. K dispozici má celou řadu pokročilých přístrojů pro pozorování vesmíru v oblasti rentgenové záření vysokých, středních i nízkých energií.

Do vesmíru tato téměř třítunová observatoř odstartovala 14. června 2017, aby pozorovala černé díry, neutronové hvězdy a pulzary, aktivní galaktická jádra a další vesmírné fenomény, které vysílají mohutné rentgenové záření.

Již nějaký čas víme, že neutronové hvězdy mají nejsilnější známá magnetická pole. Pulzar GRO J1008-57 je vlastně dvojhvězda s neutronovou hvězdou (anglicky Neutron star X-ray Binary), kterou kromě pulzaru tvoří běžná hvězda. Pulzar této hvězdě „krade“ hmotu, která pak vytváří kolem pulzaru tzv. akreční disk.

Pokud má pulzar extrémní magnetické pole, jako právě GRO J1008-57, tak pak hmota akrečního disku proudí podél siločar magnetického pole přímo na povrch pulzar. Výsledkem je, že pulzar vydává kromě svých záblesků i intenzivní rentgenové záření.

Diskuze (2) Další článek: Intel chystá výkonné osmijádrové mobilní čipy Tiger Lake