Čínský vlak na magnetickém polštáři má uhánět rychlostí až 600 km/h

Číňané představili prototyp vlaku, který by měl jezdit rychlostí až 600 km/h. Souprava používá nejmodernější, nejrychlejší, ale také nejdražší technologii maglev, což znamená, že k pohybu místo kol využívá polštář magnetického pole. První prototyp sjel ve čtvrtek 23. května z montážní linky Čínské železniční kolejové společností (CRRC) ve východočínském městě Qingdao.

Za projektem stojí největší čínský výrobce vlaků, který v současnosti připravuje zahájení testů prvního prototypu. Pokud souprava obstojí, začne v roce 2021 její sériová výroba. Vlaky, dosahující avizované rychlosti, by měly být konkurenceschopné i ve srovnání s leteckou dopravou.

Rychlejší než letadla

Ačkoli se běžná cestovní rychlost letadel pohybuje mezi 880 a 930 km/h, mohli by cestující s novým vlakem ušetřit čas. Zatímco cesta letadlem mezi Pekingem a Šanghají trvá i s odbavením 4,5 hodiny a stávajícími rychlovlaky s maximální rychlostí 350 km/h 5,5 hodiny, maglev zvládne stejný úsek absolvovat za 3,5 hodiny.

Čína patří v technologii maglev ke špičce – první místo mezi nejrychlejšími vlaky světa náleží s náskokem vlaku Shanghai Maglev, který se od roku 2004 prohání na třicet kilometrů dlouhé lince mezi ulicí Long Yang a mezinárodním letištěm Pudong v Šanghaji. V některých úsecích dosahuje první komerční maglev rychlosti až 431 km/h a celou trasu absolvuje za sedm minut a dvacet sekund.

Prototyp CRRC, který byl poprvé oznámen v roce 2015, však nebude prvním vlakem, který dosáhne rychlosti 600 km/h. Již v roce 2015 Japonsko stanovilo stále platný světový rychlostní rekord s vlastním vlakem typu maglev na experimentální trati v Jamanaši, jehož hodnota je 603 km/h.

Čína chce na špičku

Participující firmy jsou optimistické – věří, že zcela změní cestování po Číně a vyplní mezeru mezi vysokorychlostní železniční a leteckou dopravou. Vlaky, pohybující se na magnetickém polštáři, jsou pro tyto účely ideální, neboť na rozdíl od konvenčních souprav nemusejí překonávat téměř žádné mechanické tření.

Co bude dál? CRRC Qingdao Sifang – dceřiná společnost CRRC – v současné době buduje experimentální centrum a vysokorychlostní zkušební výrobní centrum vlaků maglev. To by mělo začít fungovat ve druhé polovině tohoto roku. Na projektu se podílejí firmy Shanghai Maglev Transportation Development, německé konsorcium Siemens AG, Thyssen Transrapid a Transrapid International.

Diskuze (48) Další článek: Asus Zenbook Pro Duo na vlastní oči: budoucnost podle Asusu patří dvěma velkým displejům

Témata článku: Technika, Doprava, Japonsko, Prototyp, Čína, Vlaky, Železnice, Rychlovlak, Rychlost, Cin, Mag, Peking, Jáma, Linec, Polštář, Souprava, Siemens AG, Vlak, Shanghai Maglev, Šanghaj



Adriano vdechne starým smartphonům nový život. Mohou se stát centrem domácnosti
Martin Miksa
UdržitelnostVysloužilý mobilChytrý telefon
Icarus zjemňuje podmínky. Permanentní ztráta postavy se hráčům nezamlouvala

Icarus zjemňuje podmínky. Permanentní ztráta postavy se hráčům nezamlouvala

Už jste také zařvali na nehostinné planetě bez možnosti pokračovat?

Michal Maliarov
IcarusSurvival
Izrael díky speciální kamufláži zařídil pro své vojáky „neviditelnost“

Izrael díky speciální kamufláži zařídil pro své vojáky „neviditelnost“

** Materiál „Kit 300“ představuje vizuální i termální kamufláž ** Dokáže zablokovat tepelné vyzařování maskovaného vojáka či třeba stroje ** Velký kus materiálu Kit 300 může ukrýt vozidlo až do velikosti Hummeru

Stanislav Mihulka
IzraelMateriálArmáda
Garmin Venu 2 Plus umí telefonovat a komandovat hlasové asistenty. Vívomove Sport mají na prvním místě eleganci

Garmin Venu 2 Plus umí telefonovat a komandovat hlasové asistenty. Vívomove Sport mají na prvním místě eleganci

** Garmin na CESu ukázal dvoje nové chytré hodinky ** S jedním modelem si zavoláte ze zápěstí, druhé hodinky jsou hybridní **Na úvod jedno velké zklamání - na řadu Fénix 7 musíme stále čekat

Martin Chroust
Chytré hodinkyGarmin
Utopili jste telefon? Ještě není vše ztraceno. Poradíme, jak ho zachránit

Utopili jste telefon? Ještě není vše ztraceno. Poradíme, jak ho zachránit

** Voděodolnost dnes ještě stále není samozřejmost u všech telefonů ** Polití či utopení tak může telefon nenávratně zničit ** Poradíme, co v takových případech dělat a jak jej zachránit

Martin Miksa
Tipy a trikyVideo
Nový americký dělostřelecký systém zlomil rekord nejrychleji vystřeleným projektilem

Nový americký dělostřelecký systém zlomil rekord nejrychleji vystřeleným projektilem

** Nový dělostřelecký systém U.S. Army před časem zlomil rekord v rychlosti výstřelu ** Umožnila to speciální hnací náplň munice ** Za účelem jejího vývoje byl postavený pozoruhodný balistický simulátor (BSIM)

Stanislav Mihulka
RekordyZbraněArmáda
Zapomeňte na ropu a uhlí, Evropa chce vyrábět petrolej a naftu ze vzduchu
Jakub Čížek
EnergetikaEvropaObnovitelné zdroje