Vesmír | Laser

Čínští vědci chtějí likvidovat kosmické smetí pomocí laseru

Jak jsme vás již informovali, na Mezinárodní kosmickou stanici (ISS) nedávno dorazil speciální senzor kosmického smetí. Toho se na orbitu nachází opravdu hodně – odhady hovoří o více než 100 milionech kousků menších než 1 cm.

Dotyčný senzor sice může takové částice monitorovat, ale nedokáže je odstranit. Čínští odborníci nyní navrhli, že tuto činnost by v budoucnu mohly vykonávat orbitální laserové stanice.

Jedna taková stanice, která by po dobu dvou minut zaměřovala objekty kratší než cca 10 cm a následně po nich pálila (rychlostí 20 pulzů za sekundu), již byla úspěšně simulována. Smyslem je, aby smetí buď shořelo v atmosféře, nebo bylo alespoň jaksi „vytlačeno“ z konkrétních míst, což by zabránilo případným kolizím s našimi raketami, družicemi atd.

Připomeňme, že k jedné takové neblahé události mohlo dojít v roce 2015. Tehdy hrozilo riziko, že do ISS narazí starý satelit a posádka byla nucena dočasně opustit obytné prostory.

Čínský koncept má ovšem několik slabin. Tou první je, že laserové stanice jsou navrženy pouze k likvidaci malých odpadků a není jasné, zda by si poradily i s těmi většími. Dále by se muselo stanovit, kdo by je vlastně měl vyrábět, v jakém množství atd.

V neposlední řadě panuje obava, že podobná zařízení by mohla být použita i k úplně jinému účelu – jako zbraně. Nejprve by tedy bylo zapotřebí zodpovědět výše nastíněné otázky a najít způsob jak zajistit, aby dotyčná technologie opravdu sloužila pouze k „uklízení“ oběžné dráhy.

Zdroj: Futurism, Ilustrační foto: U.S. Air Force