V Číně provádí pokusy s úpravou DNA u lidských embryí. Geneticky upravení lidé se stávají skutečností

Tým ze Southern University of Science and Technology v Šen-Čenu sháněl páry, které by mu dovolily pozměnit DNA jejich potomků. Cílem tohoto experimentu byla eliminace genu CCRM, v důsledku níž by inkriminované děti mohly být imunní či vysoce rezistentní vůči neštovicím, choleře a především HIV.

Z dostupných informací plyne, že odborníci měli nejprve modifikovat lidská embrya pomocí techniky CRISPR a následně je vnést do ženských děloh.

Zatím nelze jednoznačně říct, že nějaké děti s takto pozměněnou DNA už skutečně přišly na svět, ale lze to považovat za pravděpodobné. Hlavní výzkumník He Jiankui sice nejprve celou záležitost odmítal komentovat, nicméně podle zveřejněných dat byly genetické testy prováděny na plodech starých až 6 měsíců.

Agentura Associated Press navíc později oznámila, že jednomu z párů zapojených do výše popsané studie se v listopadu narodila dvojčata – byť toto tvrzení nebylo nezávisle potvrzeno. A sám He včera zveřejnil propagační video, v němž o svém projektu promluvil.

Narození prvních geneticky upravených lidí by nepochybně bylo skvělým úspěchem vědy, ovšem současně i značně kontroverzní událostí. Mnozí jedinci totiž tento výzkum považují za novou formou eugeniky.

„Doufáme, že v této stále více konkurenční globální honbě na aplikace pro editování genů vynikneme,“ uvedl loni He a jeho tým v etickém prohlášení. Odvážní badatelé rovněž předpověděli, že jejich práce svým významem překoná i vývoj metody oplodnění ve zkumavce (fertilizace in vitro), jejíž autor za ní v roce 2010 získal Nobelovu cenu.

Diskuze (16) Další článek: Apple začal prodávat sponu L’Oréal. Měří nebezpečné UV záření, data pošle do telefonu a obejde se přitom bez baterky

Témata článku: Technika, Výzkum, Čína, Děti, Genetika, DNA, HIV, Embryo, Jiankui, SKU, Editování, Mnohý jedinec, Nová forma, Čínský vědec, Gen, Ženská děloha, Vědec, Cin, CRISPR, Lidské embryo, Stav, Nobelova cena, Genetický test, Kontroverzní událost, Hlavní výzkumník

Nejlepší programy na úpravu fotek: 11 ověřených tipů, placených i zdarma

** Vybrali jsme nejlepší programy pro úpravu fotek ve Windows ** Pokročilé grafické editory upraví fotografie k nepoznání ** Překvapivě použitelné jsou i aplikace na webu nebo dostupné zdarma

Grafický editorNejlepší programySoftware
Recenze SpaceX Starlink. Vesmírný internet v Česku předvádí slibný start

** Otestovali jsme v Česku jeden z prvních kusů satelitního internetu Starlink od SpaceX ** Instalace je jednoduchá a vše se dělá přes mobilní aplikaci ** Rychlosti jsou zatím až 270 Mb/s

StarlinkSpaceXTesty
Manipulace, neomezená moc a zisk na prvním místě. Kauza Facebook Papers otřásá Zuckerbergovým impériem

** Whistleblowerka vynesla tisíce interních dokumentů Facebooku ** Síť nezvládá moderovat hate speech ani dezinformace ** Zuckerberg nemá nikoho, kdo by se mu postavil

CenzuraKauzyFacebook

Jak rozmazat dům, aby vás sousedi nemohli šmírovat. Jde to v Mapách Google i na Mapy.cz

** Nelibí se vám, když cizí lidé okukují váš dům? ** Všechny mapové aplikace nabízejí možnost rozmazání snímku ** Máme návod pro Apple Maps, Bing Maps, Mapy Google a Mapy.cz

SoukromíNávodyMapy
Anatomie kybernetické apokalypsy krok za krokem. Co se v pondělí stalo ve Facebooku?

** Včera odpoledne Facebook postihl rozsáhlý výpadek ** Tentokrát jej experti pečlivě zmapovali ** Projdeme si ho krok za krokem a vysvětlíme jednotlivé etapy