Čína | DNA | Genetika

V Číně provádí pokusy s úpravou DNA u lidských embryí. Geneticky upravení lidé se stávají skutečností

Tým ze Southern University of Science and Technology v Šen-Čenu sháněl páry, které by mu dovolily pozměnit DNA jejich potomků. Cílem tohoto experimentu byla eliminace genu CCRM, v důsledku níž by inkriminované děti mohly být imunní či vysoce rezistentní vůči neštovicím, choleře a především HIV.

Z dostupných informací plyne, že odborníci měli nejprve modifikovat lidská embrya pomocí techniky CRISPR a následně je vnést do ženských děloh.

Zatím nelze jednoznačně říct, že nějaké děti s takto pozměněnou DNA už skutečně přišly na svět, ale lze to považovat za pravděpodobné. Hlavní výzkumník He Jiankui sice nejprve celou záležitost odmítal komentovat, nicméně podle zveřejněných dat byly genetické testy prováděny na plodech starých až 6 měsíců.

Agentura Associated Press navíc později oznámila, že jednomu z párů zapojených do výše popsané studie se v listopadu narodila dvojčata – byť toto tvrzení nebylo nezávisle potvrzeno. A sám He včera zveřejnil propagační video, v němž o svém projektu promluvil.

Narození prvních geneticky upravených lidí by nepochybně bylo skvělým úspěchem vědy, ovšem současně i značně kontroverzní událostí. Mnozí jedinci totiž tento výzkum považují za novou formou eugeniky.

„Doufáme, že v této stále více konkurenční globální honbě na aplikace pro editování genů vynikneme,“ uvedl loni He a jeho tým v etickém prohlášení. Odvážní badatelé rovněž předpověděli, že jejich práce svým významem překoná i vývoj metody oplodnění ve zkumavce (fertilizace in vitro), jejíž autor za ní v roce 2010 získal Nobelovu cenu.

Diskuze (15) Další článek: Apple začal prodávat sponu L’Oréal. Měří nebezpečné UV záření, data pošle do telefonu a obejde se přitom bez baterky

Témata článku: Technika, Výzkum, Čína, Děti, DNA, Genetika, HIV, Embryo, Čínský vědec, Kontroverzní událost, Ženská děloha, Genetický test, CRISPR, Dostupná informace, Stav, Mnohý jedinec, Gen, Nobelova cena, Editování, Lidské embryo, Hlavní výzkumník, Propagační video, Skvělý úspěch, Vědec, Nová forma

Zapomeňte na kabely, vědci už mají prototyp 120kW bezdrátové nabíječky pro elektromobily

** Vědci představili prototyp výkonné bezdrátové nabíječky pro elektromobily ** I přes vysoký výkon se pyšní vysokou efektivitou ** Bude budoucnost nabíjení elektromobilů bezdrátová?

AMD vs. Intel+Nvidia: Stejný herní notebook, stejná cena. Který je lepší?

** Acer Predator Helios 500 je poctivý velký herní notebook ** platforma AMD zdatně konkuruje tandemu Intel+Nvidia ** Srovnání nevyznívá jednoznačně