Co bylo před Velkým třeskem? Stephen Hawking odpovídá jednoduše: nic

Názory k článku

jirik66  |  07. 03. 2018 08:35  |  Microsoft Windows 7 IE 11.0

Z pohledu našeho Vesmíru jistě. Ale každému musí být jasné že "něco" (náš Vesmír) nemohlo vzniknout z "ničeho". Muselo být něco před tím, a bude i něco potom, co náš Vesmír zanikne. Akorát my nikdy nebudeme moci zjistit, co je mimo náš Vesmír. Na to naše civilizace bude trvat příliš krátce. A možná to ani principiálně není možné, podívat se za hranice Vesmíru. Prostě musíme se smířit s tím, že některé otázky zůstanou nezodpovězené. Ale kde jsou nezodpovězené otázky, je prostor pro fantazii ...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (22)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
Jarda.abc  |  07. 03. 2018 08:44  |  Microsoft Windows 7 Chrome 64.0.3282.168

U Big Bangu se nedá dokázat nic.Papež František řekl.
Vše z našeho učení může být vyvráceno, ale Big Bang je boží dílo.
Takže křesťanům zbyl již jen ten Big Bang, potom co bylo vyvráceno zplození Ježíše jako božího syna, protože není možné aby vznikla Ježíšova DNA bez evoluce, jen tak kouzlem.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (14)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
Mispulda  |  07. 03. 2018 09:00  |  Macintosh OS X AppleMAC-Safari 5.0

Ja to taky rikal

vransen  |  07. 03. 2018 09:07  |  Android Chrome 64.0

Fyzikové - a obzvláště ti populární - si odpověď na tuhle otázku velmi rádi zjednodušují. Jediná upřímná odpověď je, že to momentálně nevíme a asi ani nikdy vědět nebudeme.
I samotný velký třesk je jen matematický model, náš pohled na vznik vesmíru může být ale za sto let úplně jiný. Einstein taky komplet předělal tehdejší fyziku.

vzach  |  07. 03. 2018 10:05  |  Microsoft Windows 10 Firefox 58.0

Možná by to stálo za anketu, např.: Co bylo před Velkým třeskem?
a) nebylo nic,
b) bylo aspoň něco,
c) bylo všechno?

Mises  |  07. 03. 2018 11:03  |  Microsoft Windows 10 Chrome 64.0.3282.168

Pokud před BigBangem nebylo nic, tak PROČ (z jakých příčin) k němu došlo?

Ředitel ČTÚ  |  07. 03. 2018 11:45  |  Microsoft Windows 10 Edge 16.16299

Přesně jak píše Vransen, za sto, za tisíc let a dál bude pokaždé vše jinak, nějaký Einstein bude dávno zapomenut, popřípadě se na něj bude vzpomínat jako na někoho, kdo se hluboce mýlil.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (20)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
Jops  |  07. 03. 2018 11:53  |  Microsoft Windows 10 Chrome 64.0.3282.186

resime blbosti, tuhle situaci bych prirovnal k objeveni toho, ze zeme je kulata. Predtim se taky vedelo prd, jak to se Zemi je a vysvetleni bylo easy. Az budeme mit ty spravne technologie, urcite se najde i vysvetleni pro vesmir.

dolph1888  |  07. 03. 2018 12:04  |  Microsoft Windows 10 Firefox 58.0

Kloním se k teorii, že před velkým třeskem, zde byl jiný vesmír. Upřesním, každá částice ve vesmíru (hmota i energie) má jisté změřitelné / zjistitelné (neřeším obtížnost a znalosti lidí) hodnoty. Víme, že tyto mantinely jsou vytyčeny samotným prostoročasem a jeho energií, kdy co platí pro náš vesmír není universální. Znamená no, že v jiných dimenzích (které rovněž předpokládáme), mohou mít nám známé částice jiné parametry, často vedoucí k prudké reakci (vč. anihilace) s naší verzí. Vznik vesmíru chápu jako selhání, katastrofický dotek jedno vesmíru s druhým (důvodů může být mnoho, třeba starý, vychladlý, temný vesmír, který obsahuje jen pár hypermasivních černých děr, může mít tento předpoklad), dojde k mohutné explozi, které změní "pravidla" v obou či více, postižených vesmírech.
> Bál bych se říci, že NIC existuje, myslím, že skutečné NIC nikdy nebylo.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (15)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
baragardan  |  07. 03. 2018 12:37  |  Microsoft Windows 10 Edge 16.16299

myslím si že ohledně zjišťování co je to NIC a nekonečno dá odpověď každému až smrt po smrti dostaneme každopádně nějakou odpověď, buď co je nekonečné nic a nebo něco jiného, je tady spousty teorií, je to něco jako zrození, je otázka než se každý z nás zrodil a dostal se do věku kdy je schopen vnímat sám sebe a okolí tak také kolem nás svět fungoval, je možné že i vesmír se zrodil podobně a dospívá a vyrůstá vedle dalších vesmírů na jednu věc je lidský mozek a představivost strašně krátká a to je jak jsem psal nekonečno, myslím si že pochopení nekonečna by dalo odpověď na ledacos

jozka2000  |  07. 03. 2018 12:47  |  Android Chrome 63.0

Vzhledem k tomu ze "cas" vznikl az po velkem tresku, tak logicky termin "pred velkym treskem" je nesmyslny... Kdyz neni cas, neni zadne pred...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (11)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
07. 03. 2018 12:51 | Microsoft Windows 10 Chrome 64.0.3282.186

co bylo před ? obraťte si ten zvon na prvním obrázku doleva. takových zvonů si představte miliardy jak pulsují v čase , otevírají se a zavírají.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (17)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
daewoo  |  07. 03. 2018 12:59  |  Microsoft Windows 10 Chrome 64.0.3282.186

Pravděpodobně neexistovala ani příčinnost (kdežto čas je pouze myšlenkový konstrukt), což znamená, že otázka nedává smysl.

07. 03. 2018 13:37 | Microsoft Windows XP Firefox 52.0

Já se domnívám, že před Velkým třeskem, bylo mnoho jakýchsi " Supervesmírů", které si pomalu plavou v prostorovém vývaru. Pokud se v nekonečném prostoru, začnou navzájem přibližovat, vzniká jakási třeskutá směs, vzájemně neslučitelných hmot, prvků, dimenzí. Jakmile směs dosáhne dostatečné koncentrace, nastane odpudivá reakce "pro nás Velký třesk". Tímto výbuchem, spíše sériovými výbuchy, vznikne prostor(y), kterými se zpětně odsává hmota atd.., do svého supervesmíru (pro nás rozpínání vesmíru) , Supervesmír A si zpětně odebírá prvky A+ a supervesmír B zase opačným směrem, prvky B+. + znamená, že se ony prvky, obohatili o nové vlastnosti, při Velkém třesku. Černá díra je dle mého úsudku, jakýsi "Vodní vír s rychlejším odvodem prvků do Supervesmíru. No a mi se nalézáme v jedné části A+, nebo B+, čož je pro nás " Náš Vesmír". Z B+ do A+ nikdy nedohlédneme, jelikož je to naprosto jiná forma všeho myslitelného. Těmito výbušnými reakcemi se ony supervesmíry, udržují v dostatečné vzdálenosti od jakéhosi "Horizontu události", kdy by hrozila destrukce obou supervesmírů a možná celého systému daného prostoru, díky řetězové reakci. Mohl bych to rozvádět dále, ale to by bylo na mnoho stran.

07. 03. 2018 13:39 | Microsoft Windows 7 Chrome 63.0.3239.132

Jsou otázky, na které ani věhlasný Hawkingův mozek nezná odpověď. Musíme se smířit s tím, že naším současným vědomím nejsme schopni některé věci pochopit. V budoucnu to bude jinak. Když vezmeme proud času jdoucího z minulosti do budoucnosti, který se potkává s časem duchovním jdoucím z budoucnosti do minulosti po přímce, která se zaobluje a vrací zpět, tak prolnutí nastává ve věčnosti, která nepodléhá zákonům času, ale trvání. Takže Stephene, předtím byla VĚČNOST.

David Kollier  |  07. 03. 2018 13:40  |  Microsoft Windows 7 Chrome 64.0.3282.186

Před vznikem vesmíru vznikl Chuck Norris resp. ten je furt.

blackmetal8  |  07. 03. 2018 14:57  |  Linux AppleMAC-Safari 5.0

Jedna z možností jak si to představit, v čase t=0 existovala jen přítomnost, žádná minulost. Třeba podobně jako nejde dělit nulou nešlo v tu chvíli operovat něčím jako: "před", "bylo...", "dříve"... Jakákoli cesta před t=0 je jak dělení nulou, vede to k nějakému imaginárnímu nekonečnu, nekonečná přítomnost.

rejca  |  07. 03. 2018 15:11  |  Microsoft Windows 10 Chrome 64.0.3282.186

Tyhle teorie jsou úsměvné, prostě je nemožné aby bylo nic, něco i vše. Co bylo a je a bude, vše je velkým zázrakem.Zázrak je to správné slovo. Může zázrak přicházet z ničeho? Těžko.

Dvořák1  |  07. 03. 2018 16:33  |  Microsoft Windows 7 Firefox 59.0

A vysvětlí mi světoznámý fyzik Stephen Hawking kde že je umístěný náš vesmír? Když poletí raketa jedním směrem, tak kam až se dostane? Vypadne z našeho vesmíru do terária mimozemšťanů?Vidím, že si mínusař myslí, že toto ten rádoby chytráček plácající nesmysly, které nejdou nijak ověřit určitě vysvětlí. Vše je poněkud jinak. My jsme jen atomy v sedátku na záchodě mimozemské civilizace.

power2  |  07. 03. 2018 16:44  |  Linux Chrome 64.0.3282.186

samej vědec tady a ještě mi nikdo nevysvětlil, jak vzniklo z ničeho nekonečno

Bzuci  |  07. 03. 2018 16:46  |  Microsoft Windows 10 Firefox 58.0

Když jsem byl malý, připadalo mi divné, že nikdo nedošel na konec vesmíru a nezaklepal na zeď, aby zjistil, z čeho je. Říkal jsem si, že tam holt jednou dojdu, dojedu, a tu pravdu zjistím. Za celý život jde přeci dokázat cokoli, stačí jen chtít. Překvapovalo mě, že dospělé tahle věc vůbec netrápila.
Pak jsem zjistil, že na konec vesmíru už někdo hledá. Světlo. A nejen že má obrovský náskok (13,7 miliardy let), ale taky je rychlejší, než já bych kdy mohl být. A světlo nám vrací zprávy akorát o tom, že tam dál pořád něco je. Je toho hodně. Ani si neumím představit jak moc. A to mě přivedlo k hlubší úvaze.Když nemá smysl uvažovat, co bylo před Velkým třeskem, protože se nic z toho nezachovalo a nemůže to na nás mít žádný vliv (takže to mohlo být vlastně cokoli), má smysl se ptát, co bylo přede mnou, když já sám jsem to nikdy nemohl zažít, a co se dozvím z historie, je v tom okamžiku současnost (myslím i vyprávění, starověké Řecko je současnost, zato kmen Hxndmls nikdy neexistoval, protože o něm nikdo neví, a nemá na nás žádný vliv)? Stejně je to všechno jen otázka interpretace.Úplně stejně je to se smrtí. Co bude po mě? Jasně, mám nějaké nelogické uvažování, třeba závěť, co po mě kdo zdědí. Ale co je mi vlastně do toho? Já už toho nic mít nebudu, ať to dopadne jakkoli. Tedy podle toho, co vím. Má tedy vůbec smysl žít?Máme pudy. Chceme žít, chceme se rozmnožovat, chceme si užívat. Čistě proto, že jsme, to není tak úplně naše dobrovolné rozhodnutí.
Takže zpátky k podstatě. Kámen takové pudy nemá. Ale myš ano, já taky. Asi budeme nějak rozdílní, kámen a život. A v tom vidím tu podstatu, v lidstvu a životě jako takovém. Jen ten totiž umí dát hmotě informaci, a udělat z ní smysluplnou věc. K čemu by byl vesmír bez života, který by neměl příčiny ani následky?Rozhodně má smysl zkoumat cokoli a pokládat jakékoli otázky. Když píšu rozhodně, je to dogma, prostě to tak je, asi z podstaty lidství. Ale proč trávit tolik času zkoumáním něčeho, co nemá příčiny, následky, a nikdo to nikdy neviděl? Mohlo to být tedy cokoli. V Teorii Velkého třesku mi tahle otázka přijde bezpředmětná.
Spíš by mě zajímalo, jaké následky bude lidstvo mít. Jestli je to celé pravda, a vesmír opravdu bude končit totální zimou, tmou a obrovskými vzdálenostmi, co má smysl v něm zanechat? Ne za sebe, ale za lidstvo jako takové.

ldvk  |  07. 03. 2018 16:46  |  Macintosh OS X AppleMAC-Safari 5.0

Pokud pred velkym treskem bylo nic (nebudu se tu zabyvat nelogikou ceskeho jazyka, proto nepisu "nebylo nic"), tak neni pravda, ze nic nebylo, protoze i existence niceho je porad existence neceho. Tedy samotne nic, aby vubec sebe definovalo, musi existovat. Z toho vyplyva, ze byti (nikoliv nutne nami definovany vesmir) je vecne a ze prave tohle nic a pritom vsechno je mozna ten "prvostvoritel" vsehomira ).

palocx  |  08. 03. 2018 03:42  |  Microsoft Windows 10 Firefox 58.0

s kýmkoliv se vsadím že buď
Země a Vesmír vznikl sám od sebe z ničeho a náhodou
a
nebo vznikla země a vesmír přesně naopak
no
k obojímu je potřeba VÍRA
otázkou
je zda větší k Ateismu nebo k Teismu? co myslíte?

08. 03. 2018 12:08 | Microsoft Windows 7 Chrome 64.0.3282.186

Takže Země nakonec není placatá?

Forrest911  |  08. 03. 2018 13:21  |  Microsoft Windows 10 Firefox 52.0

Nejlogičtější mi přijde, že nekonečné je vakuum - to je opravdový "vesmír". (Nekonečné, protože "NIC" za teoretickou hranicí vesmíru prostě nedává smysl.) Ten náš "kousíček prostoru", který vznikl Velkým třeskem, a který označujeme za "všechno" a "nekonečno" a blabla... tak takových můžou být miliardy, nebo spíš nekonečně mnoho... současně vznikají (vakuum je plné energie, z energie Velkým třeskem vzniká hmota) a zanikají (prostě se rozletí). Hawking se už nedá brát vážně - vaří z vody. Za hranice našeho "vesmíru" se nemáme šanci podívat, nijak to ověřit - vždy to bude jen teorie.

08. 03. 2018 18:50 | Linux Mozilla 45.9