Medicína | Tělo

Co přesně se odehrává ve vaší kůži, když máte atopický ekzém?

Odborníci idetifikovali celou řadu procesů, které v kůži jedinců trpícím atopickým ekzémem, resp. atopickou dermatitidou, neprobíhají správně. Díky těmto poznatkům bychom konečně mohli přijít na to, jak s inkriminovaným onemocněním bojovat.

V roce 2006 byla odhalena významná spojitost mezi nedostatkem určitého kožního proteinu (zapříčiněným genetickou mutací) a rizikem vzniku ekzému. V loňském roce vědci z Newcastle University tento objev využili coby odrazový můstek k dalšímu výzkumu a zjistili, jak přesně ekzém vzniká.

Výše zmíněným proteinem je filagrin, který pomáhá utvářet jednotlivé kožní buňky a hraje významnou roli v bariérové funkci pokožky. „Poprvé jsme prokázali, že ztráta proteinu filagrinu sama o sobě postačuje ke změně proteinů a cest zapojených do spuštění ekzému,“ konstatoval vedoucí badatel Nick Reynolds.

Nick a jeho kolegové použili model trojrozměrného ekvivalentu živé kůže (living skin equivalent, LSE) a modifikovali jeho vrchní vrstvu tak, aby měla nedostatek filagrinu. V důsledku toho došlo k molekulárním změnám důležitých regulačních mechanismů, což ovlivnilo buněčnou strukturu a další věci.

„Poprvé jsme identifikovali 17 proteinů, které jsou v LSE kulturách po odstranění filagrinu výrazně odlišně exprimovány,“ uvedl tým. Získané výsledky byly ověřeny prostřednictvím analýzy proteinů ve vzorcích kůže skutečných lidí.

Pacienti s ekzémy by se tak již v relativně brzké budoucnosti mohli dočkat účinné terapie „Tento typ výzkumu umožňuje vědcům vyvinout léčbu zaměřenou na skutečnou příčinu onemocnění spíš než jen na potlačení jejích příznaků,“ komentovala to Nina Goad z British Association of Dermatologists.

Foto: The original uploader was Eisfelder at German Wikipedia, CC-BY-SA-3.0