Co přesně se odehrává ve vaší kůži, když máte atopický ekzém?

Odborníci idetifikovali celou řadu procesů, které v kůži jedinců trpícím atopickým ekzémem, resp. atopickou dermatitidou, neprobíhají správně. Díky těmto poznatkům bychom konečně mohli přijít na to, jak s inkriminovaným onemocněním bojovat.

V roce 2006 byla odhalena významná spojitost mezi nedostatkem určitého kožního proteinu (zapříčiněným genetickou mutací) a rizikem vzniku ekzému. V loňském roce vědci z Newcastle University tento objev využili coby odrazový můstek k dalšímu výzkumu a zjistili, jak přesně ekzém vzniká.

Výše zmíněným proteinem je filagrin, který pomáhá utvářet jednotlivé kožní buňky a hraje významnou roli v bariérové funkci pokožky. „Poprvé jsme prokázali, že ztráta proteinu filagrinu sama o sobě postačuje ke změně proteinů a cest zapojených do spuštění ekzému,“ konstatoval vedoucí badatel Nick Reynolds.

Nick a jeho kolegové použili model trojrozměrného ekvivalentu živé kůže (living skin equivalent, LSE) a modifikovali jeho vrchní vrstvu tak, aby měla nedostatek filagrinu. V důsledku toho došlo k molekulárním změnám důležitých regulačních mechanismů, což ovlivnilo buněčnou strukturu a další věci.

„Poprvé jsme identifikovali 17 proteinů, které jsou v LSE kulturách po odstranění filagrinu výrazně odlišně exprimovány,“ uvedl tým. Získané výsledky byly ověřeny prostřednictvím analýzy proteinů ve vzorcích kůže skutečných lidí.

Pacienti s ekzémy by se tak již v relativně brzké budoucnosti mohli dočkat účinné terapie „Tento typ výzkumu umožňuje vědcům vyvinout léčbu zaměřenou na skutečnou příčinu onemocnění spíš než jen na potlačení jejích příznaků,“ komentovala to Nina Goad z British Association of Dermatologists.

Foto: The original uploader was Eisfelder at German Wikipedia, CC-BY-SA-3.0

Diskuze (9) Další článek: Gigabyte začal nabízet SSD. Budou rychlé a docela levné

Témata článku: Zdraví, Výzkum, Wikipedia, Léky, Medicína, Genetika, Tělo, Mutace, Získaný výsledek, Brzká budoucnost, Celá řada, Skutečný člověk, Protein, Kůže, Newcastle University, Loňský rok, Odrazový můstek, Významná role, Newcastle, Ekzém, Vrchní vrstva, Terapie, Nick, Dermatolog, LSE, Volně prodejné léky na Heureka.cz

Týden Živě: Všichni prchají na Mastodon a už víme, kolik gramů váží Slunce

** Mastodon nabírá nové duše. nahradí Twitter? ** Britové se potopili k roztrhanému Nord Streamu ** Máme nové předpony SI

Filip KůželJakub Čížek
Týden ŽivěVideo
Vývoj Dragon Age: Dreadwolf dosáhl dalšího milníku. Hru je možné projít od začátku do konce

Pokračování oblíbené RPG série je stále daleko. Vývojářům se ale daří dávat vše pomalu dohromady.

Dragon Age 4
Protiponorkové Poseidony mohou vypouštět okřídlená torpéda z větších výšek. Až z deseti kilometrů

** Námořnictvo USA nedávno oznámilo, že jejich letouny Poseidon mají k dispozici novou zásadní technologii ** Jde o kit s označením Air Launch Accessory (ALA) ** Ten zajistí přeměnu torpéda Mk. 54 na mnohem univerzálnější zbraň s dalekým dosahem

ZbraněVojenství
Strategie The Settlers: New Allies odhalila datum vydání. Vyjde i na konzole a český překlad nemá chybět

Pokračování série The Settlers už jsme tady měli mít dlouhou dobu. Ubisoft ale nakonec celý projekt značně předělal a výsledek nám předvedl s novým videem.

The Settlers: New AlliesDatum vydání