Informace o nabíjení na displeji Tesly

Informace o nabíjení na displeji Tesly

Nabíjecí stanice Tesla

Nabíjecí stanice Tesla

Elektrické mohou být i sportovní automobily. Elektromotory mají totiž skvělou dynamiku

Elektrické mohou být i sportovní automobily. Elektromotory mají totiž skvělou dynamiku

Tesla Model S

Tesla Model S

Účinnost elektromobilů a vodíkových článků

Účinnost elektromobilů a vodíkových článků

Rychlodobíjecí stanice Tesla Supercharger

Rychlodobíjecí stanice Tesla Supercharger

Německá automobilka Porsche hodlá příští rok spustit sériovou výrobu svého prvního elektromobilu. Sportovní vůz, označovaný jako „Taycan“, zrychlí na 100 km/h za 3,5 sekundy.

Německá automobilka Porsche hodlá příští rok spustit sériovou výrobu svého prvního elektromobilu. Sportovní vůz, označovaný jako „Taycan“, zrychlí na 100 km/h za 3,5 sekundy.

Poměrně impozantně působí deklarovaný dojezd na jedno nabití, který by měl dosahovat až 500 kilometrů. V tomto směru snese připravovaná novinka srovnání s Teslou 100D Model S.

Poměrně impozantně působí deklarovaný dojezd na jedno nabití, který by měl dosahovat až 500 kilometrů. V tomto směru snese připravovaná novinka srovnání s Teslou 100D Model S.

Automobilka Tesla stále rozšiřuje výrobu a nestíhá pokrývat poptávku

Automobilka Tesla stále rozšiřuje výrobu a nestíhá pokrývat poptávku

Automobilka Mercedes-Benz představila v úterý svůj první elektromobil. Jmenuje se EQC, jde o elektrický crossover s pohonem všech kol s výkonem 402 koňských sil a dojezdem až 320 km.

Automobilka Mercedes-Benz představila v úterý svůj první elektromobil. Jmenuje se EQC, jde o elektrický crossover s pohonem všech kol s výkonem 402 koňských sil a dojezdem až 320 km.

Základ budou tvořit dva elektromotory s výkonem až 600 koní, díky kterým dokáže auto zrychlit z 0 na 200 km/h za méně než 12 sekund. Maximální rychlost bude omezena na 250 km/h.

Základ budou tvořit dva elektromotory s výkonem až 600 koní, díky kterým dokáže auto zrychlit z 0 na 200 km/h za méně než 12 sekund. Maximální rychlost bude omezena na 250 km/h.

První elektromobil značky Škoda. Citigo iV vyjíždí na zcela nové platformě vyvinuté výhradně pro elektromobily. 

První elektromobil značky Škoda. Citigo iV vyjíždí na zcela nové platformě vyvinuté výhradně pro elektromobily. 

Kromě čistě elektrického modelu dnes Škoda představila i svůj první plug-in hybrid. Jedná se o model Superb iV, který vychází z klasického modelu Superb se spalovacím motorem.

Kromě čistě elektrického modelu dnes Škoda představila i svůj první plug-in hybrid. Jedná se o model Superb iV, který vychází z klasického modelu Superb se spalovacím motorem.

Protože síť nabíječek stále roste a ve vozovém parku přibývají elektrická auta, mohou se platby za dobíjení stát významným zdrojem příjmů, který umožní rychleji rozšiřovat infrastrukturu.

Protože síť nabíječek stále roste a ve vozovém parku přibývají elektrická auta, mohou se platby za dobíjení stát významným zdrojem příjmů, který umožní rychleji rozšiřovat infrastrukturu.

VW e-Golf

VW e-Golf

Smart už přestal vyrýbět auta se spalovacím motorem. Své minivozy do města bude nabízet už jen výhradně v elektrice

Smart už přestal vyrýbět auta se spalovacím motorem. Své minivozy do města bude nabízet už jen výhradně v elektrice

Smart už přestal vyrýbět auta se spalovacím motorem. Své minivozy do města bude nabízet už jen výhradně v elektrice

Smart už přestal vyrýbět auta se spalovacím motorem. Své minivozy do města bude nabízet už jen výhradně v elektrice

BMW i4 je zatím v podobě konceptu. Tak nějak ale bude vypadat připravovaný luxusní sedan BMW s elektropohonem

BMW i4 je zatím v podobě konceptu. Tak nějak ale bude vypadat připravovaný luxusní sedan BMW s elektropohonem

BMW i4

BMW i4

Ford představil Mustang Mach-E – elektrický crossover

Ford představil Mustang Mach-E – elektrický crossover

Nabíjecí stanice Tesla
Elektrické mohou být i sportovní automobily. Elektromotory mají totiž skvělou dynamiku
Tesla Model S
Účinnost elektromobilů a vodíkových článků
27
Fotogalerie

Co v autech nahradí spalovací motory? Vypadá to na elektromotory s baterkami, ale nemusí to být nadlouho

  • Spalovací motory se velmi pozvolna dávají na ústup
  • Auta budoucnosti budou pohánět elektromotory, to už je prakticky jisté
  • Zatím je ale otevřena otázka uložení energie

V automobilovém průmyslu jsou zřejmé trendy pozvolného útlumu spalovacích motorů ve prospěch elektromotorů. K jejich napájení automobilky nejčastěji využívají velký akumulátor uložený v podlaze. Ale proč? Existují i alternativní řešení, například vodíkové palivové články, kterým se věnujeme tento týden v rámci našeho tematického speciálu. 

Z předchozích článků už víte, že palivové články získávají elektrickou energii z vodíku. Ten je trochu problém vyrábět a skladovat, ale tankuje se podobně rychle jako benzín a odpadává tak problém se zdlouhavým dobíjením. Pojďme si dnes shrnout výhody a nevýhody obou řešení, ať máme jasno v tom, proč se většina automobilek pustila do baterií namísto vodíku.

Argumenty mluví pro baterky

Obě dvě řešení využívají elektromotorů a jde jen o uložení energie. Z tohoto hlediska aktuálně vychází lépe akumulátor. Efektivněji nakládá s energií, je principiálně jednodušší, odpadá problematický transport vodíku, náklady přepočtené na kilometr jízdy jsou nižší a výroba elektřiny v elektrárnách je (případně může být) ekologičtější než výroba vodíku. 

 

Vodíkový automobil

Elektro automobil

Dojezd

400–500 km, teoreticky

Příklady z praxe: 240 km - Nissan Leaf, 500 km - Tesla Model 3

Rychlost čerpání paliva

Typicky 3–5 minut

30 minut až 12 hodin, typické elektrické auto (60kWh baterie) potřebuje méně než 8 hodin při 7kW nabíjení

Získávání pohonné látky

Může být teoreticky 100% ekologické, v současné chvíli se tomuto ani neblížíme. Obecně je technologicky složitější a dražší než u elektromobilu. Většina současného vodíku je vyrobena z neobnovitelných zdrojů a je to také látka náročná na transport. 

Může být teoreticky 100% ekologické, reálně však zatím není. Většina elektrické energie je vyrobena z neobnovitelných zdrojů.

Cena na km

1,72 Kč (zdroj: ca.gov)

0,57 Kč (zdroj: energy.gov)

Hlučnost

Tichý chod

Tichý chod

Emise při jízdě

Vodní pára

Žádné

Nakonec ještě grafické srovnání energetických ztrát v obou systémech a z toho vyplývající účinnost. I tady je vidět, proč baterie vládne elektromobilům. Na druhou stranu v oblasti palivových článků je daleko větší prostor pro zásadní inovace a pokud se podaří vymyslet efektivnější výroba vodíku a účinnější palivový článek, může se poměr změnit. 

5584b292-425d-4ebd-aa95-23405e098788

Budoucnost je otevřená

Změna majoritního pohonu v automobilech nebude nic skokového, ale už je to rozjetý proces, který s velkou pravděpodobností naplní současné predikce vlády elektromobilů. Automobilky mají své výrobní plány celkem jasně nadefinované až na deset let dopředu a strategické vize cílí ještě dál. A jak vidno, sází na elektriku. Zpočátku s hybridní mezifází, ale nakonec s čistě elektrickými auty. 

Zatím ale není jasné, jestli se současný koncept elektromotorů a baterií v podlaze ujme na sto let vlády, podobně jako se to povedlo spalovacím motorům. Je možné, že půjde o daleko kratší období, které vystřídá modernější technologie, o které teď ještě nevíme. Změnu směru může způsobit inovativní vynález v oblasti vodíkových článků, ale třeba úplně něco jiného. 

Elektromotory už mají svou pozici celkem pevně danou. Ty jsou za svou historii vyšlechtěny k dobré účinnosti, vysokému výkonu, tichému chodu a bezúdržbovému provozu. Zůstává ale otevřená otázka uložení energie.

I kdyby nakonec zůstalo u akumulátorů, podívejme se do historie. Před sto lety byl hitem Ford Model T se spalovacím motorem o objemu 2,9 litru, který měl výkon 15 kW a spotřebu cca 15 litrů na sto kilometrů. Nádrž měla 38 litrů, dojezd byl  teoreticky 250 km a benzinových stanic tehdy moc nebylo. Dnes máme „lidová“ auta s výkonem přes sto koní, která si vezmou pět a půl litru benzínu a čerpací stanice je na každém rohu. Dříve nepředstavitelné, dnes standard.

Podobně to může být i s elektromobily, proces inovací se dá přitom očekávat ještě daleko rychlejší. Za dvacet let tak mohou být běžné elektromobily s reálným dojezdem až 1000 km, kterým na dočerpání 100 km dojezdu bude stačit pětiminutovka u dobíjecí stanice, jaká bude na každém rohu. Na dobití 500 km bude stačit třeba jen půlhodinová pauza, kterou byste si tak jako tak měli při jízdě dopřát. Dnes nepředstavitelné, za pár let možná standard. Uvidíme.

Určitě si přečtěte

Články odjinud