Coca Cola u nás začala prodávat „chytrou vodu“ Glacéau Smartwater. Co je na ní chytrého?

Coca-Cola do České republiky přináší vodu Glacéau Smartwater, jejíž globální marketingovou tváří je slavná herečka Jennifer Aniston. Tento produkt vzniká proměnou minerální vody na páru, která se následně kondenzuje a obohacuje o minerály. Z různých reklamních kampaní by člověk lehce mohl nabýt dojmu, že se jedná o téměř božský nektar, čemuž ostatně odpovídá i prodejní cena. Jenže…

Řada odborníků již Glacéau Smartwater přirovnala k úplně obyčejné vodě z kohoutku. Například podle British Dietetic Association její výrobní proces nepřináší nic, co by stálo za řeč.

„Demineralizace vody, odstranění minerálů a jejich přidávání zpět nemá žádné výhody. Termín smartwater naznačuje, že je chytré ji pít, nebo že vás učiní chytřejšími, i když nejde o výslovné prohlášení společnosti Coca-Cola. Ale není tu žádná indikace, že je moudřejší pít tuto vodu,“ konstatovala dietní konzultantka Rebecca McManamon.

Coca-Cola se záměrně zdržuje tvrzení o účincích Glacéau Smartwater na náš organismus a místo toho uvádí například to, že díky elektrolytům se její chuť liší od chuti jiných vod. I tím ovšem v někom může vzbudit dojem, že pití Glacéau Smartwater prospívá zdraví.

„Přidávání elektrolytů zní vědecky, ne? Někteří lidé, kteří nemají lékařské ani vědecké vzdělání si představují, že se všemi těmi vědecky vyhlížejícími věcmi ten produkt musí být blahodárný. Ale pro zdraví vůbec nic neudělá,“ komentoval nutriční odborník Mike Lean z Glasgow University.

V dané souvislosti by se dalo mluvit rovněž o tom, kolik energie se zbytečně vynaloží na proces přípravy (destilace, vracení minerálů...) či o skutečnosti, že Glacéau Smartwater je balena v plastových lahvích. Není divu, že mnozí lidé tuto vodu kritizují i z hlediska ochrany životního prostředí a označují ji za naprostou zbytečnost.

Voda už je zalistovaná v některých českých e-shopech s potravinami. Tesco 600ml láhev prodává za 32 Kč, Košík.cz za 30 Kč. Prodává se buď čistá nebo jako sycená s bublinkami. Coca Cola se na webu chlubí, že má 0 kalorií a neobsahuje žádný cukr. Ale ani žádné měřitelné množství minerálních látek, byť chlorid vápenatý, chlorid hořečnatý a bikarbonát sodíku jsou uvedeny ve složení. Zjevně se tedy jedná jen o stopové množství jako v běžné vodě.

Zajímalo nás, odkud bude pocházet voda určená pro český trh. Bude se stáčet, destilovat a opětovně mineralizovat někde v Česku, nebo doputuje již zabalená z jiné části světa? České zastoupení společnosti Coca Cola jsme se pokoušeli kontaktovat telefonicky i e-mailem, ale odpovědi jsme se zatím bohužel nedočkali.

Z technologického hlediska je destilace a následná mineralizace vody de facto zbytečným procesem a Glacéau Smartwater budí dojem jen marketingového produktu. Na druhou stranu nutno uznat, že v Americe slaví úspěch a stovky zákaznických recenzí na Amazonu se vyjadřují převážně pozitivně. Nejčastější stížnosti jsou jen na cenu. „Smartwater piju, protože mám ráda tu chuť. Plast je nejméně škodlivý a líbí se mi tvar lahve,“ komentuje produkt například jedna z amerických zákaznic...

Diskuze (81) Další článek: Mela mezi grafikami: Nvidia couvá, Intel se ozývá a ceny padají

Témata článku: Věda, Zdraví, Ekologie, Voda, Glasgow, Destilace, Marketingový produkt, Tesco, Druhá strana, Amerika, Výrobní proces, Naprostá zbytečnost, Český e-shop, Minerál, Stopové množství, Produkt, Obyčejná voda, Chuť, Životní prostředí, Česká republika, Coca-Cola, Přidávání, Prodejní cena, Chlorid, Technologické hledisko

Určitě si přečtěte