To by mě zajímalo kolik těm astronautům zaplatili za to že dobrovolně vlezli do té muskovy vybuchující zábavné pyrotechniky 😀😀Po 9 letech vývoje low cost holobytná raketa nákladově ořezaná na kost. Na dopravu ne příliš drahého materiálu jako družice na orbitu dejme tomu.Ale dát do něčeho takového živou posádku, tam by rusům bylo líto nacpat i Lajku, natož člověka.Jsem zvědavý jak dlouho si ti low cost kosmonauti budou léčit omrzliny rukou co jim způsobily ty mizerné nízkonákladové skafandry.
Tak prvně to jsou testovací piloti. Jejich předchůdci testovali stroje, u kterých byla mnohem vyšší pravděpodobnost selhání a na orbitě nebyla zaparkovaná kosmická loď, která pro ně mohla v případě průseru doletět (to byl jeden z důvodů, proč byli jen dva, aby se vešli do Sojuzu, kdyby potřebovali zachránit z LEO).Za druhé Falcon 9 je docela spolehlivý. Je to jednoduchá raketa a má relativně solidní redundanci motorů. V případě výbuchu rakety by záchranný systém měl fungovat a co se týče padáků, to ještě uvidíme, ale počítám, že se otevřou a tak v nejhorším případě se potlučou, kdyby se úplně nerozvinuly.Že je CD simplistická plechovka je jasné, ale dělali ji lidi z NASA. Respektive se už nemohli koukat na ty patlaly z SPX, naběhli tam a dodělali jim to, dvakrát, nejprve samotného dragona a pak i crew dragona).Samozřejmě Crew Dragon není kosmická loď. Nemá dostatečné dV, orbitální autonomii a palubní vybavení, aby jako kosmická loď mohla sloužit. Ovšem k čemu je Sojuzu, že to je dospělá kosmická loď, když posledních 30 let sloužila jako čistý kosmický taxík? To je jako používat off-road s obytným přívěsem na ježdění do 300 metrů vzdáleného Lidlu. Na to stačí bohatě nějaké to CityGo.Kombinézy (skafandr jim říkat IMHO nelze) SpaceX pak slouží svému účelu. Skafandr sokol je opět na svoje použití značně předimenzovaný. Kdysi dávno létali Sověti do kosmu v teplákových soupravách, pak se jim trojice kosmíků udusila kvůli pitomému ventilu a od té doby je let ve skafandru standard. Ovšem vezmeme-li v potaz, že od odpojení od stanice do dýchatelné výšky celý proces trvá 15-30 minut, je skafandr s autonomií 2 hodiny (a v případě podpory z palubních systémů 30 hodin) zbytečný luxus. Stačí ta kombinéza s přilbou. Ostatně Sokol se taky dost zjednodušoval právě proto, že od té památné nehody v roce 1971 ho ve skutečnosti nebylo ani jednou třeba.Na omrzliny by museli skejsnout na orbitě bez podpory života. Dříve by se udusili, nežli zemřeli na hypotermii. Myslím, že jim dost křivdíš.
S tou cenou za sedadlo je to typická neznalost nebo zamlčování faktů.NASA fakt neplatí SpaceX 55 USD za sedadlo. Ale 240 miliónů.Jistě si říkáte COŽÉÉÉÉÉ?Pointa je v tom, že SpaceX účtuje Nasa za let CD 240 miliónů USD (takto to je dohodnuto jako fixní cena , pokud si dobře pamatuji, 5 misí). Tj. pokud NASA obsadí v misi jedno jediné sedadlo, tak smůla, Muskovi zaplatí pěkně nasmlouvaných 240 mega. Tudíž cena je opravdu až 240 mega za sedadlo protože u Rusů se platí opravdu jen za sedadlo.Navíc v ceně sedadla v Sojuzu není jen astronaut. V ceně je také poměrová hmotnost nosnosti Sojuzu a dvou zásobovacích Progressů. Tj. 1/3 z cca 5100 kg, tedy 1700 kg. A protože většina věcí co Progress vozí jiné lodě vozit nemohou a jsou přitom kritické pro provoz ISS, tak to NASA bude muset platit tak jako tak. A že NASA 4 lidi nevyužije je snad bez debat. Protože už nyní jí stačily 2 osoby a to jednou za tři čtvrtě roku.Jen pro zajímavost, těch 1700 kg vynesené SPX bude v rámci CRS-2 stát NASA 122 miliónů dolarů. Ano, STO DVACET DVA MEGA DOLARŮ!!! V cených minulých (CRS-1) by to bylo cca 86 miliónů dolarů!!!Tj. NASA na celém CRS a CRP začne oproti již tak násobně přemrštěným cenám Ruska prodělávat kalhoty. A to neřeším, kolik do těchto vyžírků (SPX, O-ATK a Boeing) nasypala v rámci CCDev doposud. Protože to bychom museli cenu za sedadlo v rámci nasmlouvaných misí zdvojnásobit (a nelze počítat s další amortizací, protože když se SPX rozhodne, že se jí nechce v Dragonu pokračovat, tak má NASA smůlu a nic nemůže po SPX vymáhat).Pokud by se řešily ryze komerční ceny, tak by si ti tzv. soukromníci (ULA nebyla soukromá?!) proti Rusákům ani neškrtli. Rusák totiž může jít s cenou za sedadlo, při vypuštění Progressů na nějakých 20 mega a bude stále v značném zisku. Malý počet sedadel je pak spíše výhodou než nevýhodou. Ale samozřejmě žádný férový tržní boj se stejně jako u komerčních satelitů dít nebude (to je zase na jiné povídání). Nasa bude platit za "komerční" dopravu více jak za raketoplány a za oplátku za to dostane tupej taxík, co se na schopnosti stařičkého sojuzu kouká závistivě z dálky a o schopnostech raketoplánu si může nechat leda zdát.Mimochodem, je jisté, že CD+F9 v aktuální verzi nedá více jak 4 osoby. Prostě nemá potřebnou nosnost (to je prokázáno tím, že při plném obsazení dá jen 100kg matroše, zatímco i stařičkej sojuz dá bez obtíží 150-200kg při plném obsazení). Fabulace se sedmi astronauty je tak jen další z Muskových propagačních lží. Už z toho důvodu si myslím, že vesmírný turizmus v podání SPX jen tak neuvidíme. Anžto 240 mega za jednodenní výlet čtveřice turistů je poměrně hodně a Musk nemůže na rozdíl od Rusáků využít mise pro NASA, protože jak už jsem napsal nahoře, misi si platí NASA celou a tak o složení posádky rozhoduje ona. A pokud by našel Musk čtveřici miliardářů, co by mu těch 240 mega dali taky, tak je nebude moci vzít na ISS, protože o tom rozhodují nejen Američané, ale i Rusové a navíc čtveřice netrénovaných nadutých zbohatlíků byť na týden, by bylo na ISS peklo a bezpečnostní riziko zároveň. A mám důvodné pochybnosti, že se najdou miliardáři, ochotní dát Muskovi 60 míčů za jednodenní skok v těsné plechovce, kde budou chcát do plenek.To už spíše poletí s Rusem, kde poletí jako jeden turista a na ISS je tak na týden pustí.
ve skutecnosti jsou ty 4 mista pro NASA naopak malo: https://www.seznamzpravy.cz/clanek/astronautka-se-nev... ...
Ehm, přemýšlíš ty vůbec trochu?"Přestože má kosmická loď Crew Dragon sedm míst, NASA využívá jen čtyři: přes 100 kilo váhy totiž potřebuje na náklad, který chce vynést k ISS a při odletu z ní také vrátit na Zemi, vysvětluje Forbes."Zkusme si tu větu analyzovat:a) Astronauti NASA jsou extra muší váha. Protože započítáme-li pouze jejich hmotnost, je průměrná hmotnost amerického astronauta 33,3kg. Pokud započítáme i hmotnost sedačky, obleku, zásob kyslíku, mají američtí astronauti dokonce hmotnost zápornou!b) je to tupý kec, který by měl být schopen rozklíčovat i člověk s mírnou formou imbecilityJinak samozřejmě celá pointa je v tom, že to sedadlo s Sojuzu už bylo dávno zaplaceno. Astronautka se už od února připravuje na let Sojuzem. A přestože Muskoganda tvrdí něco jiného, na vesmírnou misi se opravdu nelétá, jak když jedeš ty nalitej z hospody taxíkem.Mimochodem, vypadá to, že na příští rok si NASA koupí ještě další dvě místa v Sojuzu. Pokud by jsi přemýšlel proč, je to proto, že ještě není dořešen ten Progress, kterej na rozdíl od fajnových taxíků SpaceX jedinej drží stanici na orbitě a také proto, že Dragon má daleko do certifikace na záchranou loď s minimální garantovanou životností 210 dní a běžnou životností 270 dní, jako má Sojuz. A nejde jen o panely 😉
Az si koupite krajeny chleba za 50kc, budete prohlasovat, ze krajic chleba stoji 50kc? Mise se sice komplet kupuje NASA, ale je dost mozny, ze se s sx dohodne ze koupi jen 3 mista (ne vzdy potrebuje 4) a sx bude jedno moct vyuzit jak chce
Chybná logika. Jestliže sním dva krajíce denně, tak si denně nebudu kupovat celý bochník, byť krájený, ne?!Na nějaké dohadování zapomeň. SPX není charita. Peníze, které saje od státu jsou násobně vyšší, než platí veřejnost. V podstatě je celý projekt jen skryté subvencování SPX, aby tato mohla dotovat lety družic států, které by při použití Ruska nemohli být efektivně sankcionovány (firmy z vazalských států USA nesmí Ruské rakety využívat, takže tam se nic nedotuje). Jestliže má Musk dopředu zaplaceno za 5x4 osoby tak je hotovo. Samozřejmě, pokud se NASA dorbovolně sedadla vzdá, tak jej Musk rád využije, ale to by si ani NASA nedokázala obhájit.Tady fakt nejde o nějaké tržní prostředí. To prostě v kosmonautice, zejména té americké, neexistuje.
V čem přesně je ta muskova zábavná pyrotechnika o tolik horší než sojuz? (kyž odhlédneme od faktu že tak nějak náhodně vybuchuje)
1. Má malé dV2. Nemá dlouhodobou podporu života (Sojuz je vybaven kompletním vybavením pro recyklaci vzduchu a vody) a zdroje energie (Sojuz limitován jen množstvím manévrovacího paliva, Dragon životností scrubbeerů a FV panelů).3. Nemá schopnost výstupu do volného prostoru4. Není schopen autonomního (bez řízení ze Země) ani automatického letu5. Není schopen automatického dokování (vždy jen manuální).6. Není schopen misí HEO a BEO, například mu chybí astronavigace (spoléhá jen na GPS a radiomaják) a jeho tepelný štít je certifikován jen na první kosmickou (a při aktuální skladbě na vyšší použít nelze).To jsou ty nejdůležitější neschopnosti které mě z fleku přišla na mysl.
V bodech 4, 5 a 6 nemáte pravdu.Loď létá i dokuje zcela automaticky, ale samozřejmě má zároveň možnost manuálního řízení (ať už z kabiny nebo ze Země). https://youtu.be/Bw31RMTKjfwCrew Dragon má v čumáku star tracker stejně jako předchozí Dragon nebo satelity Starlinku, takže se rozhodně neřídí jen podle GPS.Tepelný štít Dragonu je naopak naddimenzovaný, protože byl původně navržen jako znovupoužitelný, a tak jednorázově zvládne i energetické návraty z Měsíce či Marsu.
4) Dragon nemá schopnost autonomního nebo automatického letu. Jakmile se ztratí spojení, je s ním konec (samozřejmě platí pro let bez posádky). Na daném videu se jednalo o dokování řízené ze země. Tak jako tomu bylo i u předchozích misí. Je to dáno tím, že NDS tuto schopnost (automatického, ze Země nebo stanice neřízeného) dokování prostě nemá. Tu má jen APAS a pokud vím, tak CD APAS nemá.5) Nikde jsem tuto informaci (tj. pokud ten tvůj star tracker znamená astronavigaci) nenašel. Bylo by možné mně navést, kde bych si o tom přečetl více?6) To ani omylem. Tepelný štít dragonu je znovupoužitelný protože mixuje radiační ochranu s ablativní. Ale právě proto je víceméně odolná jako raketoplán. Tj. přestože dokáže odolat řádově vyššímu množství celkového tepla než ablativní štít (například Sojuzu), jeho teplotní limit je podobně nízký jako u raketoplánu (tj. pod 2000 K). Jinými slovy, překroč jej a končíš. Je samozřejmě důvod, proč Dragon ještě nezkoušel balistický návrat, jako jej zkoušel Orion a toto je přesně on. Není třeba zkoušet něco, co z principu designu nebude fungovat.Chápu, že jsi fanda a tak tě to trochu dráždí. Ale neber to jako borcení báboviček. Prostě CD je navržen na jednu konkrétní aplikaci a tou je taxikaření ke stanicím. Nemá schopnosti kosmických lodí. A díky tomu je velmi levný (mnohem levnější než Orion a IMHO bude levnější než Orjol, který je taky ústup od předimenzovaných schopností Sojuzu).
"Jakmile se ztratí spojení, je s ním konec (samozřejmě platí pro let bez posádky). Na daném videu se jednalo o dokování řízené ze země."Můžete tahle tvrzení nějak podložit? Jak jste přišel na to, že CD potřebuje neustálé spojení se Zemí, aby mohl fungovat, a jak jste přišel na to, že dokování bylo řízené ze Země?"Je to dáno tím, že NDS tuto schopnost (automatického, ze Země nebo stanice neřízeného) dokování prostě nemá."Proč se tedy všude píše, že NDS podporuje autonomní dokování a uvádí to i NASA? https://ntrs.nasa.gov/search.jspStar tracker je prostě zařízení, které na orbitě sleduje polohu hvězd a podle toho určuje pozici lodi kvůli navigaci. Měl ho i starý nákladní Dragon (https://www.planetary.org/blogs/guest-blogs/jason-d... ), má ho Crew Dragon a mají ho satelity Starlink (https://i.imgur.com/GeTJNDE.jpg)."Tepelný štít dragonu je znovupoužitelný protože mixuje radiační ochranu s ablativní. Ale právě proto je víceméně odolná jako raketoplán."Dragony používají ablativní štít z materiálu PICA-X, který nemá nic společného s destičkami raketoplánu a funguje úplně jinak. Je velice odolný a dokázal by přečkat i návraty z měsíce či Marsu. Znovupoužitelný měl být díky tomu, že při méně náročných návratech z nízké oběžné dráhy se díky vysoké odolnosti ani moc neopotřebuje, a tak by měl zvládnout více použití. SpaceX to ale nikdy nedemonstrovalo, protože NASA vyžaduje nový štít pro každou misi.Z wiki: The capsule uses a PICA-X heat shield, based on a proprietary variant of NASA's Phenolic impregnated carbon ablator (PICA) material, designed to protect the capsule during Earth atmospheric entry, even at high return velocities from Lunar and Martian missionsOd Garretta Reismana ze SpaceX: PICA-X is designed to withstand heat rates from a lunar return mission, which far exceed the requirements for a low Earth orbit missionOd Elona: "Dragon is capable of re-entering from a lunar velocity, or even a Mars velocity with the heat shield that it has," Musk said. https://spaceflightnow.com/falcon9/002/100716firstst... "Chápu, že jsi fanda a tak tě to trochu dráždí. "Ano, jsem fanda, ale dráždí mě akorát to, že tu šíříte nepravdy. Taky nechápu, proč je podle vás kosmická loď jen taková, která je schopna letu za zemskou orbitu.
1. vysvetli blizsie2. naco? ma vynasat posadku a material na ISS. Keby mat sojuz "warpovy pohon" a pouzival by sa na vynasanie ludi na ISS, bolo by to rovnako predimenzovana podpora zivota.3. Znova - naco?4. Do istej miery je, ale znova sa pytam, naco ma mat vytah volant, pedal a brzdu, ked staci stlacit gombik s poschodim na ktore chces ist?5. Zatial do 2 metrov, potom je handsoff a dokuje sam. Tu neviem ci sa bude nieco vylepsovat ale evidentne to tym ludom vyhovuje6. bavime sa stale o crew dragon? Naco chces tahat ludi na HEO a GEO?Z fleku ti prisli na mysel akurat hovadiny 😀
Jak neni trzni prostredi? Vypsali zakazku a vybrali dva viteze kde mimo jine SpaceX dostalo nejmin a i tak jsou naklady nizsi nez by byly interni naklady nasa. Hlavne nasa si nekoupila sedadla, ale mise a vyvoj prostredku spolecne s vycvikem a dalsima sluzbama, ktere pozaduje. Cena pro verejnost neni a kdyz bude, tak zrejme bude nizsi, protoze napriklad nemusi letet novy drahon na novem falconu. Coz mimochodem bylo nedavno zmeneno a pokud poleti pouzity stroj dojde k uprave ceny.
Ano 240 za let, NASA si tam muze dat 1-4 astronauty, takze od toho se odviji konecna cena letenky. Pokud vim, tak ostre mise maji mit 3 astronauty.
hromada ruskej propagandy a nic ine 😀 Z rukava tahane cisla aby to "akoze" davalo nejaky zmysel a dodalo punc presnosti. Staci ist zaradom a vsetko su to bludy.Podstatne je ze zachvilku lepsi vesmirny program bude mat aj RedBull a rusov budu hore vozit cinania 😀
Crew Dragon i Starliner jsou ciste politicka vec, ekonomictejsi by bylo samozrejme letat Sojuzy. Ale politicky to bylo spatne. A US danovi poplatnici urcite nebyli nadseni z toho ze dotuji program sveho nepritele. A Rusum konkurence prospeje. Aspon nezakrni:)
Mas nekde zdroj jakou DeltaV ma Crew Dragon? Sojuz MS ma palivo na 390 m/s a obyvatelny protor 9 kubickych metru. http://www.astronautix.com/s/soyuzms.html... . Crew Dragon ma vnitrni prostor 10 kubickych metru, takze pro 4 astronautech tam bude mene mista nez v Sojuzu. Ale ve 2 je tam mista luxusne.
Astronautka se nevejde do lodi SpaceX. Do vesmíru ji musí vynést Rusové
zkuste si precist nekdy i clanek a ne jen nadpis
https://www.seznamzpravy.cz/clanek/astronautka-se-nev... ... "Rubinsová se jako jediná doslova nevešla na palubu příštího letu rakety Falcon 9, která by měla se třemi americkými a jedním japonským astronautem odstartovat 30. srpna.Přestože má kosmická loď Crew Dragon sedm míst, NASA využívá jen čtyři: přes 100 kilo váhy totiž potřebuje na náklad, který chce vynést k ISS a při odletu z ní také vrátit na Zemi, vysvětluje Forbes."
Potvrďte prosím přezdívku, kterou jsme náhodně vygenerovali, nebo si zvolte jinou. Zajistí, že váš profil bude unikátní.
Tato přezdívka je už obsazená, zvolte prosím jinou.