SpaceX | Crew Dragon

Sledovali jsme on-line: Start rakety Falcon 9 s kosmickou lodí Crew Dragon a její připojení k ISS

• Druhý pokus o start Crew Dragonu byl úspěšný.
  • SpaceX jako první soukromá firma v historii vyslala do vesmíru lidskou posádku
  • Loď se k vesmírné stanici připojila v neděli v 16:17.

Na Mysu Canaveral proběhl historický start. Raketa Falcon 9 od SpaceX vynesla do vesmíru kosmickou loď Crew Dragon. Byl to první start pilotované kosmické lodě z americké půdy po ukončení provozu raketoplánů.

Start rakety Falcon 9 s lodí Crew Dragon byl naplánován na středu 27. května, ale asi 17 minut před startem byl odpočet pozastaven kvůli přetrvávajícímu špatnému počasí. Druhý termín byl v sobotu ve 21:22 našeho času a start byl tentokrát úspěšný. Crew Dragon se k ISS připojil v neděli v 16:17, o 12 minut dříve, než bylo v plánu.

Vysílání NASA TV

Neděle 31. května (přílet k ISS)

Video: Setkání obou posádek

19:32: Tím pro dnešek končíme, zítra snad doplníme oficiální fotografie z příletu k ISS.

19:23: Posádky se setkaly...

19:03: Poklop Crew Dragonu otevřen.

18:42: Probíhá otevírání poklopů.

17:23: Aktuální situace na ISS. Kromě Crew Dragonu jsou ke stanici připojeny dvě ruské zásobovací lodě Progress, jedna japonská zásobovací loď HTV (přiletěla před pár dny) a pilotovaná loď Sojuz (ve které v dubnu přiletěla současná posádka ve složení 1 Američan a 2 Rusové).

17:18: Termín návratu Crew Dragonu zatím neznáme. U stanice zůstane 1 až 4 měsíce. Posádka pomůže svému americkému kolegovi s běžným provozem komplexu.

17:04: otevření průlezu dle NASA okolo 18:45.

16:48: postupně se dokončuje propojení a to nejen mechanické ale také datové a elektrické. Crew Dragon je už nyní napájen z ISS. Poté bude natlakován prostor mezi Crew Dragonem a provedeny testy hermetičnosti. Proto otevření průlezu trvá poměrně dlouho (u všech kosmických lodí).

16:24: Průlez mezi Crew Dragonem a ISS bude otevřen přibližně v 18:30

Video z připojení Crew Dragonu k ISS

16:17: Kontakt! Crew Dragon se připojil k ISS

16:14: Souhlas s připojením, rychlost jen 10 cm/s.

16:04: Soukromá kosmická loď manévruje jen 200 metrů od ISS. Nyní ale už kontrola ručního ovládání skončila a Crew Dragon míří do Waypoint 2 ve vzdálenosti 20 metrů od dokovacího portu.

Foto: NASA TV

15:58: Formace se blíží k Evropě. Proletí nad Itálií, Srbskem a Rumunskem, takže jižně od nás.

15:41: Crew Dragon bude nyní rozhozen. Série manévrů zajistí, že směřuje jinam, než k dokovacímu portu. Vše je to součástí testování schopnosti astronautů převzít ruční kontrolu kosmické lodi v případě problému s autonomním dokovacím systémem.

15:35: Crew Dragon se připojí k adaptéru IDA-2 na modulu PMA-2, který je připojený k americkému modulu Harmony (viz obrázky níže). Je to stejné místo, kde se připojoval raketoplán, ale adaptér byl vyměněn.

15:32: Posádka na chvíli převzala řízení, aby si vyzkoušela, zda vše funguje. Nyní to nechá zase na počítačích...

15:24: Waypoint 1! Crew Dragon je 220 metrů před ISS. Je to podobné, jako když stojíte před garáží a nyní už stačí jen zajet dovnitř. Crew Dragon se začne brzy přibližovat k dokovacímu portu na modulu Harmony. Ještě než se k ISS připojí, zamíří do bodu Waypoint 2, který je jen 20 metrů před dokovacím portem.

Mezitím míříme k Jižní Americe a vycházím nám Slunce.

15:09: Obě plavidla jsou nad Pacifikem severně od Nového Zélandu v zemském stínu. Crew Dragon se blíží do Waypoint 1, který je 220 metrů před stanicí. Tam chvíli zůstane a následně zamíří do Waypoint 2.

14:54: Pohled do kabiny Crew Dragonu. Připomínáme, že astronauti už mají na sobě opět skafandry.

Foto: NASA TV

14:48: Waypoint zero! Crew Dragon je 400 metrů pod stanicí, „kontrolním“ bodem proletěl a směřuje do Waypoint 1 jen 220 metrů před stanicí. Na tomto místě bude kosmická loď zhruba vyrovnána s dokovací osou modulu Harmony Mezinárodní kosmické stanice. K připojení by mělo dojít dříve, než se plánovalo. Zřejmě už okolo 16:15.

14:43: Celý dokovací manévr probíhá automaticky. Posádka ale v případě potřeby může převzít řízeni lodi. Už to párkrát udělala, aby si vyzkoušela, zda řízení funguje. Naposledy to provede v bodě Waypoint 1. Vy si můžete připojení k ISS vyzkoušet také na simulátoru:

14:31: Pokud se nepleteme, tak by to mělo být pod Crew Dragonem Kaspické moře...

14:22: Vše zatím běží s asi 16 minutových předstihem. Uvidíme, zda se Crew Dragon někde ještě trochu zdrží, nebo dojde k připojení ke stanici dříve, než mělo (16:29). Astronauti si už oblékli skafandry.

14:15: Vlevo ISS z Crew Dragonu, vpravo opačně.

14:11: 7 km od stanice a další 90 s zážeh motorů Crew Dragonu. Kosmická loď směřuje do prvního ze tří významných bodů. Waypoint Zero je 400 metrů pod ISS. Poté se loď přesune směrem před stanici do Waypoint 1, který je 220 metrů od stanice. Následně se začne přibližovat a budeme čekat na souhlas s připojením k ISS. Poslední bod (Waypoint 2) je jen 20 metrů od dokovacího uzlu.

14:10: Obě kosmická plavidla se pohybují v prázdném prostoru rychlostí 28 000 km/h. Crew Dragon používá lasery, teplotní senzory a GPS stanice, aby ISS v prostoru našel a dostal se tam, kam se má dostat.

14:05: Už to přestává vypadat jen jako rozmazaná tečka, že?

13:51: SpaceX měl problém se spojit s posádkou, ale už by to mělo být ok.

13:22: Na záběrech je vidět i malý dinosaurus, který se používá jako indikátor mikrogravitace. SpaceX ho prodávala za 25 dolarů jako „Demo 2 Dinosaur Plush Toy“, ale stránka daného produktu už neexistuje. Zřejmě se po něm zaprášilo...

Nové unikátní záběry z útrob Crew Dragonu i pohled na Zemi

12:49: Výhled z okna Crew Dragonu...

12:21: Veškerá komunikace s Crew Dragonem probíhá především přes družice TDRS (Tracking and Data Relay Satellite), které se pohybují ve výšce 36 tisíc km. Zkratku TDRS s číslem družice vidíme i v animacích na NASA TV (ukazuje se, na kterou družici má loď aktuálně „výhled“).

11:47: Na NASA TV můžete sledovat aktuální vzdálenost mezi ISS a Crew Dragonem. Je to ten údaj vpravo nahoře (na snímku níže 43.3 km). Vysílání občas přeruší opakované záběry apod.

11:14: Crew Dragon už provedl další korekční manévr. Obě „vesmírná plavidla“ už navázala vizuální kontakt. Z ISS je vidět Crew Dragon a opačně.

10:57: Při letech raketoplánu existovala krásná tradice. Posádka se každý den (mise trvaly zhruba deset dnů) budila písní, kterou ji řídicí středisko pustilo. U Crew Dragonu to bylo dnes stejné. Astronauty budila píseň Planet Caravan od Black Sabbath.

10:33: Připravili jsme galerii fotografií ze startu Falconu 9 s Crew Dragonem.

9:54: Posádka by měla vstávat zhruba v 10:45.

Dva chlapi letící prostorem. Podívejte se do útrob Endeavouru:

0:58: Elon Musk si nepřímo rýpnul do Ruska. Šéf Roskosmosu Dmitrij Rogozin v roce 2014 jako tehdejší více vícepremiér v reakci na zavedení sankcí uvedl, že se Američané mají na ISS dostávat pomoci trampolíny. Musk dnes řekl „trampolína funguje“.

0:52: Posádka pojmenovala svou loď jako Endeavour po jednom z raketoplánů, který byl postaven až dodatečně jako náhrada za zničený Challenger. Název Endeavour měl také velitelský modul Apolla 15. Původní název je ale mnohem starší. Endeavour byla loď, které velel kapitán James Cook na své první plavbě po Tichém oceánu.

00:25: třetí zážeh motorů Crew Dragonu potrvá deset minut a dostane loď do výšky asi 10 km pod stanicí.

Foto: NASA TV