Oživeno 8.6. | SpaceX se pochlubilo novými záběry, na kterých je vidět přistávající Super Heavy na vodní hladinu. Těžký první stupeň přistává zlehka a na jedničku, takže příště už ho nejspíše čeká tvrdá zem.
Oživeno 15:57 | Vůbec nevíme, v jakém stavu nakonec Starship dopadl, ale až do posledních chvil vysílal telemetrická data a přenášel obraz – byť byl překrytý troskami. To je nesporně úspěch. Na posledním kilometru pak loď výrazně zpomalila. Budeme si muset počkat na zprávu SpaceX.
A SpaceX krátce na to opravdu potvrdila splashdown – řízený dopad do vody! Cílem mise byl alespoň návrat Starshipu do atmosféry. I když dopadl do oceánu nejspíše ve zuboženém stavu – šťít se začal částečně rozpadat už desítky kilometrů nad zemí –, spojení fungovalo až do konce, což je fenomenální úspěch.
Tento návrat Starshipu do atmosféry byl ale zatím doposud ze všech nejúspěšnější. Jen připomeneme, že v předchozích letech se loď pokaždé rozpadla už i ve vysokých vrstvách atmosféry.

Není vůbec nic vidět, ale pokud telemetrie funguje správně, loď je teď nejvýše pár set metrů nad hladinou a zpomalila na úroveň cyklisty. Ještě před chvílí přitom padala rychlostí několika set kilometrů v hodině. A stále vysílá!
Oživeno 15:47 | Je to peklo! Některé části štítu odpadají, raketa doslova hoří, ale živý přenos zatím trvá. Neuvěřitelné. Těžko soudit, jestli se to podaří. Nakonec shořel i objektiv kamery. Na chvíli vypadl signál, ale pak se vrátil.

Těžko říci, co z rakety vlastně zbylo, objektiv kamery je totiž zničený, anebo překrytý troskami. Snad dopadne alespoň něco, vtipkují moderátoři ve studiu SpaceX



Destrukce tepelného štítu v přímém přenosu. Je skoro zázrak, že spojení stále běží
Oživeno 15:36 | Zhruba půl hodinky po Super Heavy přichází řada také na druhý stupeň Starship. Loď padá do atmosféry kdesi nad Indickým oceánem a my se můžeme stejně jako v březnu kochat unikátními a živě streamovanými záběry na rozžhavenou plazmu, která obtéká loď. Je to možné jen díky síti Starlink.

Záře plazmy okolo tepleného štítu. Starship se vrací do atmosféry. Vydrž krásko!
Oživeno 14:57 | Úspěšný soft splashdown! Podařilo se to! Super Heavy poprvé měkce dopadl do vod Mexického zálivu včetně podařeného zažehnutí brzdících motorů.
Jarní oprava motorů, čerpadel a filtrů se vyplatila, v březnu i listopadu měl totiž Super Heavy při návratu problémy a zřítil se (více se dočtete níže v článku). Tak že by už příště přistál na pevnině?
Loď Starship zatím tiše pokračuje na své transatmosférické dráze ve výšce okolo 230 km směrem k Indickému oceánu, nad kterým se vrátí do atmosféry.

První stupeň Super Heavy lehce přistál na vodní hladině Mexického zálivu

Zážeh brzdících motorů o pár sekund dříve. Pod příkrovem mraků už čeká vodní hladina
Oživeno 14:53 | Úspěšné oddělení lodě Starship při zažehnutých motorech obou stupňů – hot staging. Kritická část, během které mohou unikající spaliny poškodit citlivé systémy. Ale vypadá to dobře.

Úspěšné oddělení hot staging
Oživeno 14:50 | Největší a nejsilnější raketa všech dob odstartovala!

První desítky sekund to vypadá dobře, jeden z raptorů je zhasnutý
Oživeno 14:45 | Černé obdélníky vedle tepelného štítu jsou chráněné antény Starlinku. Raketa je vyzbrojená hned několika terminály a družicovou internetovou síť používá pro komunikaci a přenos videa.

Starship je vyzbrojený terminály Starlink
Všechny kontrolky svítí zeleně a vypadá to, že dnes Starship skutečně odletí.

Počasí i raketa jsou v pořádku. všechny kontrolky zatím svítí zeleně
SpaceX má povolený start. Okno, ve kterém může proběhnout, se otvírá dnes ve 14 h našeho času. Jestli všechno proběhne podle plánu, raketa Super Heavy Starship vyletí ze základny Starbase v Texasu. Cílem bude dráha s vrcholem kolem 235 km. První stupeň se pokusí o simulované přistání nad hladinou Mexického zálivu, druhý provede přistávací manévr v Indickém oceánu.
Komentovaný živý přenos letu v češtině:
Průběh startu můžete sledovat v živém přenosu webu Kosmonautix, který začne kolem 13.45:
Ve čtvrtek odpoledne středoevropského času bychom se mohli dočkat v pořadí čtvrtého letu největší a nejsilnější rakety, která se kdy odlepila od zemského povrchu.
SpaceX včera večer dostalo zelenou ke startu od federálních úřadů a Starship S29 s prvním stupněm Super Heavy B11 už tiše vyčkává na odpalovací rampě v texaském kosmodromu Boca Chica.
Letové okno se otevírá 6. června v 7:00 ráno centrálního času. Pokud se na poslední chvíli neobjeví technické komplikace a špatné počasí, čeká nás opět pořádný ohňostroj!
„Starship je připravený ke startu,“ chlubí se Elon Musk na X a přidává pár romantických momentek:
Raketa vysoká jako brněnský AZ Tower
Dvoustupňová raketa dosahuje výšky úctyhodných 121 metrů a hmotnosti zhruba 5 000 tun. Pokud byste v Česku hledali monstrum podobných rozměrů, zajeďte si k nám do Brna a projděte se okolo zdejší budovy AZ Tower.
Se svými 116 metry v nejvyšším bodě je totiž pouze o něco málo nižší a její vystouplá jižní hrana má podobný průměr jako Starship. Zážitek přímo v Texasu nicméně umocní ještě samotná rampa, která přidává další metry.

Chcete zažít výhled podobný tomu z vrcholu rakety Starship? Vylezte na brněnský AZ Tower
Kolos všech kolosů
Ale zpět na jižní cíp Texasu. Aby se podobný kolos vůbec odlepil od povrchu a dokázal za letu manévrovat, jeho první stupeň Super Heavy je vyzbrojený hned 33 motory Raptor s maximálním tahem 74 MN, které spalují tekutý metan a kyslík.
Druhý stupeň – samotná kosmická loď Starship – pak má po ruce šest raptorů, které se postarají o tah až 14,7 MN.

Aby se největší raketa všech dob odlepila od země, první stupeň je vyzbrojený 33 motory Raptor. Má jich o tři více než někdejší sovětský dělobuch Ракета-носитель N1
Proč jich má raketa tolik, když si první stupeň ikonického nosiče Saturn V, který vynášel mise Apollo k Měsíci, vystačil jen s pěti motory a zhruba polovičním maximálním tahem? Protože úkolem Super Heavy i lodě Starship je zároveň bezpečný návrat zpět na základnu.
Kritický booster boostback
Díky tomu, že je možné relativně malé motory za letu jednotlivě zapalovat, zhášet a také naklánět, dokáže první stupeň krátce po odpojení provést tzv. booster boostback.
Super Heavy se během této akrobacie přetočí z téměř vodorovného letu vpřed o 180 stupňů, začne brzdit, aby nakonec zvítězila gravitace a druhý stupeň klouzal zpět domů, jak to známe z malých falconů.

Zjednodušené schéma manévru booster boostback po odpojení Super Heavy a Starship
V hustších vrstvách atmosféry pomohou udržovat směr ona typická mřížkovaná křidélka a v závěrečné fázi se ještě jednou spustí řada brzdících raptorů, aby mohla raketa bezpečně přistát.
Soft splashdown poblíž Boca Chica
Zatím je to ale jen teorie, k tomuto bodu se totiž teprve blížíme a bude to hlavní úkol čtvrtého integrovaného letového testu, kterého se při troše štěstí dočkáme ve čtvrtek odpoledne našeho času.
Starship proto poletí po obdobné trajektorii jako v březnu, nicméně po oddělení druhého stupně bude mít Super Heavy za úkol tzv. soft splashdown. To v praxi znamená, že po úspěšném booster boostbacku a řízeném sestupu atmosférou k zemskému povrchu zapálí brzdící motory, ale namísto na platformu v kosmodromu Boca Chica nakonec zlehka dopadne do vod Mexického zálivu.

Americké kosmodormy na mapě federálního úřadu pro civilní letectví FAA
Pokud se to tentokrát povede, v následujícím pátém letu bychom se už mohli dočkat prvního pokusu o přistání Super Heavy přímo na rampě kosmodromu.
Hot staging
Aby se to všechno podařilo, musejí se ale nejprve oba stupně bezpečně oddělit. A to je už panečku pořádná věda!
Druhý stupeň totiž musí mít v okamžiku oddělení patřičné zrychlení, které pomůže obě tekuté složky paliva (metan a kyslík) zatlačit do spodní části směrem k čerpadlům. V opačném případě by se palivo mohlo vznášet ve stavu beztíže a čerpadla by měla problém.

Okamžik hot stagingu během březnového letu
Rakety SpaceX proto k oddělení používají techniku hot staging a druhý stupeň zapaluje své motory v okamžiku, kdy je ještě stále v kontaktu s prvním stupněm, jehož tah mu dodává zrychlení.
Jako odjištěný granát pod čepicí
Hot staging je velmi efektivní – raketa neztratí ani během oddělení draze nabranou rychlost –, ale stejně tak je extrémně nebezpečný. Unikající horké spaliny totiž mohou při počátečním impulzu, který je krásně vidět na fotografii výše, poničit první stupeň a po odrazu i samotnou loď Starship.
Vlastně je to s trochou nadsázky to samé, jako byste si strčili pod čepici odjištěný granát a potřebovali docílit toho, aby po výbuchu odlétla pouze čepice, a nikoliv i hlava.

Sekundy po zapálení motorů lodi Starship se už oba stupně vzdalují a Super Heavy provádí manévr booster boostback. Na druhém obrázku si všimněte, že je SH už otočený
Prakticky jen pár sekund po hot stagingu začíná nám už dobře známý boostback (otočení Super Heavy proti směru letu), a pokud v tento okamžik nefungují všechny systémy na jedničku, je to předzvěst blížící se katastrofy.
V listopadu Super Heavy explodoval, v březnu si poničil motory
Při druhém integrovaném letu loni v listopadu se ucpaly filtry čerpadel tekutého kyslíku a první stupeň krátce po oddělní a započetí otočky explodoval. Během březnového letu sice Super Heavy tuto akrobacii dokončil, šest motorů z třinácti se ale kvůli problémům s ucpanými palivovými filtry vypnulo o něco dříve.


Listopadový úspěšný hot staging a následná exploze Super Heavy během provádění manévru booster boostback
Super Heavy řízeně klesal atmosférou až do výšky, ve které by za běžných okolností oněch třináct motorů provedlo ještě jednou závěrečný brzdící zážeh, ale šest z nich bylo mimo hru. Palubní počítač dal proto povel zapálit alespoň zbývajících sedm raptorů, ale nastartovaly pouze dva z nich.
Sečteno a podtrženo, zhruba půl kilometru nad Mexickým zálivem SpaceX ztratilo veškeré spojení s prvním stupněm, který poté tvrdě dopadl do pobřežních vod.
Inženýři během jara provedli hromadu úprav v softwaru palubního počítače a systému čerpadel, čili tentokrát se to už snad konečně podaří a SpaceX si bude moci odškrtnout další splněný úkol: onen vysněný soft splashdown.
V březnu provedla loď klíčové testy
Takže to bychom měli Super Heavy, ale co se očekává od samotné kosmické lodi Starship? Předpokládejme, že se hot staging podaří, druhý stupeň dostane pořádný impulz a loď bude pokračovat směrem do vesmíru. Co se stane pak?
Protože se bude stejně jako minule jednat o tzv. transatmosférický let, loď se dostane jen do výšky okolo 200 km (pro srovnání: ISS se pohybuje ve dvojnásobné výšce) a nepoletí z bezpečnostních důvodů tak rychle.
Zhruba hodinu po startu proto loď dopadne za všech okolností kamsi do Indického oceánu – nebude mít dostatečnou rychlost k tomu, aby skončila na oběžné dráze a druhý den spadla třeba na Pelhřimov.

Pohled do nákladového prostoru. V březnu si SpaceX vyzkoušelo jeho otevření, což je klíčové pro vypouštění družic
V březnu inženýři během letu druhého stupně úspěšně otestovali hromadu klíčových funkcí pro budoucí ostré mise. Především pak tyto:
- vypnutí motorů,
- otevření nákladového prostoru (test vypouštění družic),
- a přečerpávání paliva z jedné interní nádrže do druhé (test doplňování paliva pro vzdálenější mise, kyvadlovou dopravu na Měsíc aj.).
Vše měl uzavřít ještě test opětovného zážehu motorů, který by při plnohodnotném letu zbrzdil loď na vyšších oběžných drahách, kvůli problémům k němu ale nakonec nedošlo a loď začala klesat do atmosféry.

Živý přenos plazmy obtékající tepelný štít? Dříve něco nemyslitelného
Pád byl zpočátku úspěšný a diváci z celého světa mohli v doposud nevídaném živém přenosu sledovat rozžhavenou plazmu obtékající tepelný štít lodi Starship. Před vybudováním Starlinku by bylo něco takového zhola nemožné, jeho síť je dnes ale natolik hustá, že dokáže udržet spojení i v takto choulostivé fázi letu plné rádiového rušení.
Problémy v řízení se ale postupně kupily, loď se začala stáčet a ve výšce okolo 65 kilometrů se nakonec Starship rozpadl. Jeho zbytky bezpečně dopadly do vod Indického oceánu.
Úkol pro loď Starship: Vrať se řízeně přinejmenším do atmosféry
Asi tedy nebude žádným překvapením, že druhým hlavním cílem čtvrtého integrovaného testovacího letu bude vedle soft splashodownu Super Heavy přinejmenším úspěšný návrat lodi Starship do atmosféry.
V ideálním případě, o kterém mluví jak Elon Musk, tak někteří představitelé NASA, pak druhý stupeň řízeně a co nejjemněji dopadne do Indického oceánu s úspěšným zapálením brzdících raptorů. Pokud by se to podařilo, byl by to ohromný úspěch, byť chvíle, kdy Starship přistane po několika obletech Země bezpečně v Texasu, je ještě hodně daleko.
Pokud to všechno dopadne dobře, druhý stupeň – loď Starship – hledejte ve čtvrtek odpoledne zhruba někde tady:
Bezpečný návrat z transatmosférické a posléze ještě mnohem vyšší oběžné dráhy a při mnohem vyšších rychlostech je prostě úplně jiná liga než u prvních stupňů, na jejichž efektní přistávání jsme si za ty roky už tak trochu zvykli. Je však třeba připomenout, že je to i dnes doklad neskutečného technologického pokroku a umu inženýrů a pořád tak trochu zázrak.
Startovat už umí, teď musí oba stupně přistát
Ve čtvrtek proto kontrolujte internety, pokud totiž bude vhodné počasí a nenastanou předletové komplikace na rampě, měl by to být start, který nakonec možná rozhodne o všem.
Starship totiž už sice umí létat do kosmu, teď se ale ukáže, jestli se z něho umí i vrátit, což má být jeho klíčová výhoda především pro budoucí komerční a ekonomicky udržitelné mise.