Čtyřiadvacetihodinový půst podpořil regeneraci myších kmenových buněk

Již řada studií ukázala, že přísné nízkokalorické diety mohou pozitivně ovlivňovat náš zdravotní stav a prodlužovat život. Ale proč tomu tak je? Jednu z možných odpovědí poskytuje nový výzkum provedený na myších, resp. na kulturách jejích střevních kmenových buněk.

Z jeho výsledků plyne, že půst trvající pouhých 24 hodin podporuje regeneraci inkriminovaných buněk. Tento poznatek by mohl najít uplatnění například v boji proti různým infekcím či rakovině.

Dočasné hladovění vedlo k tomu, že intestinální kmenové buňky „přepnuly“ svůj metabolismus tak, aby mohly místo sacharidů využívat jako zdroj energie tuk. Díky tomu by pravděpodobně dokázaly rychleji obnovovat střevní výstelku. Regenerační kapacita buněk získaných z myší držících dietu totiž byla dvakrát větší než regenerační kapacita buněk z myší, které se v jídle nijak neomezovaly.

Následná sekvenace mRNA ukázala, že půst aktivoval tzv. PPAR receptory (peroxisome proliferator- activated receptors), které zapínají geny podílející se na metabolizaci mastných kyselin. Když vědci aktivaci PPAR zablokovali, podpora regenerace skončila. Ale to není zdaleka všechno.

Na základě tohoto objevu badatelé začali myším podávat molekulu známou pod označením GW501516, jenž má na PPAR podobné účinky jako hladovění. A k jejich velkému překvapení to fungovalo!

Teoreticky je tedy možné, že držet půst by vůbec nemuselo být zapotřebí – v budoucnosti bychom za výše popsaným účelem prostě mohli polykat tabletky. Samozřejmě za předpokladu, že naše buňky půjde manipulovat tak snadno jako ty myší.

Foto: Maria Mihaylova a Chia-Wei Cheng/MIT

Diskuze (13) Další článek: Nové Google News využívají umělou inteligenci pro doporučování zpráv

Témata článku: Výzkum, Zdraví, Medicína, Buňky, Půst, Regenerace, Základ toho, Kapacita, Buňka, Kmenové buňky, Zdravotní stav, Velké překvapení, Dieta, Hladovění, Mastná kyselina, Myši, Možná odpověď

USB-C už mělo být všude, ale není. Tak kde to vázne?

** Konektor USB-C byl představen už před čtyřmi roky ** Praktické univesrzální rozhraní však stále není rozšířeno ** Výrobcům hardwaru se do změny moc nechce

David Polesný, Vladislav Kluska | 87

Svobodný RISC-V: Možná za deset let po ARMu neštěkne ani pes. Google a armáda dalších vyvíjejí konkurenční procesor

**Architektuře RISC už desetiletí vládne britský ARM ** Procesory jeho návrhu najdete v pračce, v routeru i v mobilu ** Ale pozor, o slovo se hlásí svobodný RISC-V

Takhle zemřete, když asteroid dopadne na vaše město

** Jak by to dopadlo, kdyby na světovou metropoli či do nedalekého moře dopadl velký asteroid? ** Simulovali to odborníci z University of Southampton ** Výsledky jsou velmi zajímavé

Xiaomi Yeelight: Wi-Fi LED žárovka za pár stovek, kterou můžete ovládat i hlasem

** Na eBayi aspol. ji koupíte za čtyři stovky ** Má Wi-Fi a povedenou appku ** Spojíte ji s Googlem, Amazonem, IFTTT i vlastním systémem

Intel má 50 let! Připomeňte si 6 klíčových milníků v historii firmy

** Firma Intel byla založena přesně před 50 lety ** Intel začínal jako výrobce pamětí ** Dnes je největším výrobcem procesorů pro osobní počítače

David Polesný, Pavel Tronner | 10

Alan Turing: Genius, který matematicky stvořil počítač

Řešením matematického problému se dostal k modelu teoretického stroje, který nese jeho jméno a je základem logiky univerzálních počítačů.