Čtyřiadvacetihodinový půst podpořil regeneraci myších kmenových buněk

Již řada studií ukázala, že přísné nízkokalorické diety mohou pozitivně ovlivňovat náš zdravotní stav a prodlužovat život. Ale proč tomu tak je? Jednu z možných odpovědí poskytuje nový výzkum provedený na myších, resp. na kulturách jejích střevních kmenových buněk.

Z jeho výsledků plyne, že půst trvající pouhých 24 hodin podporuje regeneraci inkriminovaných buněk. Tento poznatek by mohl najít uplatnění například v boji proti různým infekcím či rakovině.

Dočasné hladovění vedlo k tomu, že intestinální kmenové buňky „přepnuly“ svůj metabolismus tak, aby mohly místo sacharidů využívat jako zdroj energie tuk. Díky tomu by pravděpodobně dokázaly rychleji obnovovat střevní výstelku. Regenerační kapacita buněk získaných z myší držících dietu totiž byla dvakrát větší než regenerační kapacita buněk z myší, které se v jídle nijak neomezovaly.

Následná sekvenace mRNA ukázala, že půst aktivoval tzv. PPAR receptory (peroxisome proliferator- activated receptors), které zapínají geny podílející se na metabolizaci mastných kyselin. Když vědci aktivaci PPAR zablokovali, podpora regenerace skončila. Ale to není zdaleka všechno.

Na základě tohoto objevu badatelé začali myším podávat molekulu známou pod označením GW501516, jenž má na PPAR podobné účinky jako hladovění. A k jejich velkému překvapení to fungovalo!

Teoreticky je tedy možné, že držet půst by vůbec nemuselo být zapotřebí – v budoucnosti bychom za výše popsaným účelem prostě mohli polykat tabletky. Samozřejmě za předpokladu, že naše buňky půjde manipulovat tak snadno jako ty myší.

Foto: Maria Mihaylova a Chia-Wei Cheng/MIT

Diskuze (13) Další článek: Nové Google News využívají umělou inteligenci pro doporučování zpráv

Témata článku: Zdraví, Výzkum, Medicína, Buňky, Půst, Myši, PPA, Regenerace, Kmenové buňky, Buňka, Dieta, Podpor, Hladovění, Zdravotní stav, Mastná kyselina, Kapacita, CTY, Velké překvapení, Základ toho, Cheng, Kmen, Mys, Možná odpověď, Řada studií, Metabolismus, Myši na Heureka.cz

Horizon Forbidden West v čerstvých záběrech opět láká na okázalé souboje

S Aloy se budete tentokrát opravdu hbitě otáčet.

Horizon: Forbidden WestVideo
Elektrický osobní vrtulník Jetson ONE může letět až 20 minut maximální rychlostí přes 100 km/h

HelikoptéryLétáníDoprava

Recenze mobilní hry PUBG: New State. Nová hra nebo velký update?

Je čas na další battle royale. Pokračování PUBG Mobile je tu...