Michal220
8. 4. 2019 • 9:12

Ford transit custom má 1l trivalec jako generátor co nabíjí baterky a elektromotor pohání vůz.Uvidíme v testu jak to funguje a kolik to baští.

Pytlík
25. 11. 2018 • 17:29

Připomíná mi to postup bolševiků při násilné kolektivizaci v padesátých letech: Pořád zvyšovali samostatně hospodařícím zemědělcům povinné odvody, až to prostě nemohli splnit - a pak je za to zavřeli.

Petr Pokorny
13. 10. 2018 • 11:25

Problém s těmito regulacemi EU je, že na jednu stranu regulují až skoro k fyzikálním limitům jeden sektor, ale úplně přehlížejí jiné.
Příkladem je lodní doprava, kde jsou minimálně regulované emise a ty největší lodě produkují tolik emisí, jako milióny aut (viz. https://auto.idnes.cz/patnact-nejvetsich-lodi-z... ...
Sice nyní IMO chce od ledna 2020 zavést snížení SOx z 3.5% m/m na 0.5, ale to jsou tisícové násobky oproti autům, kde třeba dle EURO6 máme limit <10ppm (dnešní limit lodí je 35000ppm). Nemluvě o tom, že nemají praktickou žádnou regulaci v tom, co spalují, je to HFO (Heavy Fuel Oil), který je zbytek z rafinace, ani nefiltrovaný, je to něco jako asfalt, kde aby to teklo, musíte to hodně zahřát. A tohle spalují lodě, obsah síry je tom tisíceronásobný oproti prodávané naftě.
Proto mně osobně nejvíce vadí na téhle akci pokrytectví EU, kde až do absurdna reguluje jeden průmysl a jiný nechá dělat až neuvěřitelné zlotřilosti a přitom regulace v tomto průmyslu by z pohledu ekologie měla mnohonásobně větší dopad, ptž u lodní dopravy jsou ty rezervy obrovské vs. automobily.

Názor byl 2× upraven, naposled 13. 10. 2018 11:38

Tomáš Matoušek
Tomáš Matoušek
11. 10. 2018 • 21:20

Nějakej jouda tu psal, že elektromobil má celkovou účinnost 25%. Když vynechám slovíčkaření a podívám se na reálné účinnosti jednotlivých komponent, dostáváme se minimálně na 3x vyšší hodnoty než u spalovacích motorů.
Elektromotory v průmyslu dosahují účinnosti 96% a při nulové rychlosti je teoreticky nekonečný kroutící moment (nevím současné účinnosti u elektro aut, ale bude to hodně podobné). Přenos elektrické energie je přes 90% od elektrárny až k baterii (u nové technologie přenosu jsou ztráty na vedení jen 5% na 1500km, účinnost nabíjení/vybíjení akumulátoru je kolem 90%). V elektrárně je účinnost výroby nejvyšší ze všech možných (stačí porovnat jádro vs těžba ropy). Tak tu nepište srajdy. Pokud vědci dokážou dokončit jadernou fůzi v tokamaku, tak po spalovacích motorech neštěkne ani pes, protože elektřina bude v podstatě zadarmo. Kapacita baterií se každý rok téměř zdvojnásobuje. Navíc se neustále vyvíjejí nové způsoby ukládání elektřiny (mega kondenzátory, které vydrží třeba 100 let). Celá kostra auta může být jako baterie. Slabým článkem je zatím účinnost turbíny v elektrárně (40-60%). Naopak u spalovacích motorů už není kam dál jít. Účinnost se drasticky snižuje neustálým zpřísňováním norem. Už i benzinové motory musí mít filtr pevných částic, chcanky v palivu a další blbosti.
Samozřejmě je blbost nutit automobilky do výroby něčeho, co je teprve ve vývoji.
EDIT: úplně jsem vynechal rekuperaci při brždění, takže celková účinnost se rapidně zvyšuje a když auto stojí, tak taky nic nežere

Názor byl 7× upraven, naposled 11. 10. 2018 21:33

pcwifi
10. 10. 2018 • 22:35

a rekl nekdo tem culakum politikum a kriklounum, ze rozvodna sit na to aby kazdy paty mel ele mobil neni proste stavena, nehlede na "ele pumpy", tech je min nez je tezky podprumer... investice do site bude enormni, to bude takovej ranec, ze se nekdo hooooodne prohne. A byl by to hodne spatny scenar, kupte kupte ele auticka a pak pockejte az nekdo vyplazne ranec a vybuduje silnou ele sit aby jste si je mohli vsichni rychlo nabijet a nevyrazili tim lopatu topicovi v elektrarne z ruky.

jirik66
10. 10. 2018 • 6:48

Ono se to vytříbí 😁 Každopádně budoucnost je daná - vyspělé země budou jezdit na elektřinu a na vodík, kdežto chudí příbuzní v zaostalých rozvojových zemích budou jezdit v kouřících nafťácích a benziňácích …

Zbyněk Říha
10. 10. 2018 • 3:47

pane jo, vyresi to kolik co2?
doprava generuje 15% skleníkových plynů, 10% automo, na ostatní je to 5%. Cili se pomer zmeni z 10% na kolik? na 4%? pane jo to je skok.
Jestli nahodou se to neřeší na špatném místě.

Názor byl 1× upraven, naposled 10. 10. 2018 03:51

Hlinda
Hlinda
9. 10. 2018 • 21:42

Víte kde má elektromobil výfuk? V tepelné elektrárně. 😀😀😀

-drb-
9. 10. 2018 • 14:05

Mně se na celé té věci líbí, jak se opět potvrzuje, že revoluce požírá své děti.V tomto případě stojí za to se podívat do historie, kdy začala vznikat norma Euro I. Na vzniku této normy se podíleli lidé přímo z velkých evropských automobilek a šlo o společný kompromis, co je reálné technologicky a přitom byla snaha emise skutečně snižovat. Následný vývoj pak ukázal, že takto vzniklé euronormy mají jako vedlejší efekt také velkou konkurenční výhody spolupracujících automobilek na domácím evropském trhu proti konkurenci z USA nebo z Asie. Na dalších normách se pak automobilky podílely ještě více a samy navrhovaly stále složitější postupy, které souběžně vyvíjely. Tím měly pokaždé nový náskok. Jenže postupně se prosazoval stálě větší a větší tlak na další snižování emisí, až to dospělo do současného stavu, kdy motory jsou velmi složité, tím pádem i s větším rizikem poruchovosti, menší výdrží, drahým vývojem i výrobou. Evropské automobilky svým přístupem v 90. letech zahnaly samy sebe do pasti a nejvíce bit je nakonec zákazník. Cena aut v posledních letech už příliš neklesá, spousta zajímavých modelů skončila, případně se k nám nedováží, vývoj zvládnou už jen velké molochy.Bohužel cesta zpátky v tuto chvíli neexistuje.

Luooo
9. 10. 2018 • 13:14

Ciele majú byť S.M.A.R.T. tento ciel je len S.M.R.T. aj to R. je na hrane

fclib
9. 10. 2018 • 12:00
peter.mlich
peter.mlich
9. 10. 2018 • 11:48

'Parlament sice kvituje, že roste počet elektromobilů'
1. kvituje neni ceske slovo, aspon bezny clovek mu nerozumi a trochu to pripominka praseci kvikani
2. Parlament doposud nevyresil automomni rizeni a elektrovozy, takze z hlediska ochrany ziv. prostredi NEDELA NIC!!! Pokud by se podarilo ted hned uzakonit autonomni rizeni ve mestech, kde provoz ridi treba nejaka centrala, zvysila by se bezpecnost. A soucasne je treba prosadit zakon, ktery zavede neco jako taxisluzbu autonomnich vozitek, ktera snizi pocet aut o 1/3. Coz je dalsich 30% na emisich.

twistedTSD
twistedTSD
9. 10. 2018 • 11:47

Návrh je to doslova sebevražedný. Ale co čekat od bandy (ne)užitečných idiotů s humanitním vzděláním, kteří vůbec neví, o čem hlasují. Zvlášť ti, kteří pochází ze zemí s automobilovým průmyslem nespjatých, si tam prostě jen šíří svou levicovou propagandu. A není to zdaleka jediné rozhodnutí EP v poslední době, nad kterým zůstává rozum stát. Celý EP je organizace, nad kterou zůstává rozum stát.

BobTheBuilder
BobTheBuilder
9. 10. 2018 • 10:42

Připomíná mi to ten vtip o sedlákovi, co učil koňa nežrat. Už to skoro uměl, žral jen jedno stéblo denně, když mu, potvora, chcípnul.

Tomáš Marný
9. 10. 2018 • 9:35

Tak když o tom rozhodují absolventi genderových studií, romistiky, politologie a jiných "exaktních" věd, kteří nemají o technice ani ponětí, jak to může dopadnout...

radon
9. 10. 2018 • 9:21

je to drsné a asi zbytečné přísné, ale když se člověk zamyslí, rezervy fakt pořád máme. Jednak hybridy s malou baterkou (denně jezdím do práce 2x20 km, což by vlastně zvládla i ta malá baterka). Druhá rezerva je hmotnost, velikost a rychlost aut (pokud se smíříme s nižšími rychlostmi řekněme 80km/hod, budou nám stačit lehké "rikši" s malým dvouválcem, superpevnou lehkou karosérií, no a přežijeme. Ano nikdo to nechce, ale cesta to je). Třetí je výzkum a vývoj, ale to už je spíše na Číňanech, protože Evropa se zasekla na klasických autech a budoucnost asi není ...

světelná tyč
9. 10. 2018 • 9:13

Eurokocourkov nemá brzdy a směřuje turbovýtahem do prdele.

Názor byl 1× upraven, naposled 9. 10. 2018 09:14

Ev Lo
9. 10. 2018 • 9:12

Kdyz se jim to nelibi, at tu auta neprodavaj, dodavatele budou dodavat tem, co jsou schopni v EU auto prodat.

Protonic
Protonic
9. 10. 2018 • 8:25

Vypadá to, že tato diselgate nebyla poslední. Takhle budou motory mít laboratorně o 40% skleníkových plynů méně, kromě pohonných hmot budeme dolévat dalších pět jedovatých aditiv a rychlost nebude víc než 50km. To co se za miliardy ušetří v EU to rychle dožene Indie, Čína, jižní Amerika a další národy mimo Kjótský protokol.

Názor byl 1× upraven, naposled 9. 10. 2018 09:49

peterbiely
9. 10. 2018 • 8:14

Ja uz 6 rokov cakam na toto:
https://www.youtube.com/watch...
Cudujem sa ze to EU nepodpori, ved je to prevratny motor s brutal spotrebou a ani sa nehreje... a bla bla bla. A teraz mi povdzte, ututlala to ropna loby, cele to bol hoax alebo co?
:)

Mordred Pendragon
Mordred Pendragon
9. 10. 2018 • 8:13

Jsem fanda elektromobilů, ale toto je nesmysl. A když čtu ty komentáře, tak mě až bolí u srdce, jak je lidská hloupost rozšířená. A nepřekvapuje mě, že tolik hlupáků sedí tam, kde vymýšlí tyto hovadiny. Výroba slunečních panelů a větrníků stále ještě vytváří větší uhlíkovou stopu, než spalování uhlí, tedy měřeno životností. Navíc se jako záloha budují uhelné elektrárny. Současné baterie jsou neekologické a závislé na nedostatkovém lithiu a kobaltu. Energetická síť je nedostatečná. Nařízení fyzikální zákony ani realitu nezmění, to dokáže jen dobrý koncept. Jedinou cestou je jaderná energetika, posílené chytré rozvodné sítě a nové typy akumulátorů. Nic z toho zatím není a pochybuji, že za 11 let v takovém rozsahu bude. Ale třeba to té obludě EU konečně zlomí krk.

Jarda.abc
9. 10. 2018 • 8:04

Změníte názor
Až příjde ropná krize, tak zase budete nadávat, proč tu nejsou elektroauta.Hlavní otázka je, zda v roce 2030 bude pro 2x větší poptávku po ropě i 2x větší nabídka ropy.
A to nebude a dorazí ropná krize.

Názor byl 2× upraven, naposled 9. 10. 2018 14:31

Pavel Matějka (Pety)
Pavel Matějka (Pety)
9. 10. 2018 • 7:58

Když politici určují hlasováním fyzikální zákonitosti...

krakenax
9. 10. 2018 • 7:08

Automobilová doprava může za 15 procent emisí to je super a co těch zbylejch 85 procent? Pokud se podaří snížit emise v dopravě o 40 procent tak už bude někde utíkat 90 procent emisí které nikoho netrápí?

Ronda
9. 10. 2018 • 6:28

To se jim to kecá, když létají všichni letadly. Doufám, že odhlasovali snížení emisí i u nich.
Už vidím politiky, jak cestují elektroauty po světě. Z Ostravy do Prahy do poslanecké sněmovny za 2 dny, protože baterie zu cestu na jedno nabití nedá a nabíjení trvá několik hodin.
A jak to udělají třeba u armádních vozidel, které spalují 150l nafty na 100km? Zapřáhnou vojáky a budou tahat a tlačit?
Počítal někdo někdy, kolik splodin do ovzduší se dostane v zemích, kde desítky let probíhají války a boje? Kolik bordelu roznáší armády EU, které po celém svědě distribuují spllu s USA tzv. demokracii?
Stručně řečeno, když chtějí ekologové žít ekologicky, ať to vezmou tedy zgruntu a začnou u sebe. Je jednoduché vykřikovat hesla a sliby, které zaplatí daňoví poplatníci daných států.

gemo604
9. 10. 2018 • 6:08
-Fík
9. 10. 2018 • 6:01

A v nějaký návrh na omezení lodi na mazut a omezení letecké dopravy? Auta jsou skriple už dost.

Atlasz
9. 10. 2018 • 1:12

Dobry zaciatok... Este by mohli zvazit:
1) obmedzenie pristupu k SUV (pre vacsinu ludi zbytocne velke a tazke, pre ostatnych nebezpecne) Auta tejto kategorie by mali byt na zvlast vodicak s prisnymi testami a len pre slusenych soferov).
2) Uz davno by mali byt dostupne hybridy v nizsej cenovej triede. Aj taka Rapidka alebo Clio by urcite dokazalo tazit z hybridneho pohonu. Ziska kopu vyhod a nemusi so sebou vlacit 120kg "neekologickeho" litia. Dokonca nikto pri tom o pracu nepride.

Brandstifter
Brandstifter
9. 10. 2018 • 0:46

Ano my v Evropě budeme vzduch ještě čistit, ale Čína, Indie a rozvojové státy si budou vesele čoudit dál. V rámci optimalizace nákladů nadnárodních korporací budeme do Evropy dál vozit zboží přes půl světa na emise nehledě, i když výroba lokálně by ušetřila pár tisíc tun CO2 za dopravu ročně. Český stát jistě vybuduje na sídlištích desetitisíce dobíjecích stanic, aby lidé měli kde nabíjet a jistě se objeví technologie výroby baterií, která bude ekologická (ekologům doporučuji shlédnout pár vidí jak vypadá těžba vzácných kovů v rozvojových zemích je 100% Nature friendly...). Tohle je zas nápad u kterého se nedomyslely všechny důsledky, no ale u EK klasika.

yuri009
yuri009
9. 10. 2018 • 0:19

V EU by se měli podívat na tento krátký, ale zato poměrně výstižné shrnutí lodní dopravy. A vlastně každý by si na to měl vzpomenout až bude držet v obchodě tričko z Bangladéše za 200 Kč https://www.csfd.cz/film/441157-temna-stranka...

Richard Starý
Richard Starý
8. 10. 2018 • 23:45

nejlepší pro ekologii, co může běžný člověk udělat, je koupit ojeté staré auto s benzínovým motorem, menších rozměrů, nebo minivan, klidně si to i potunit, přidat nový katalyzátor a jezdit s tím dalších 10 let.
Auta jako Corrola, Previa, Accord, 323, Subaru, starý MB, Saab 9000 a 900 atd, dokáží být přijatelně ekologická, s větší opravou vydrží jezdit dalších 15 let, zdaleka nejekoloičtější chování. Víte kolik je to energi a spotřebovaných materiálů, než se vyrobí jedno nové auto ? Na západě (GB, Ita atd) se běžně šrotují auta která mají najeto méně než 150 tisíc a jsou mladší 10-12ti let,
ale pokud chcete Alfu Romeo, tak to bude lepší, když budete zároveň majitelem autoservisu, u AF je to buhužel pravda, chlapy z TopGearu maji pravdu, pak můžete mít nádherné auto,
viz ten český kutil co jezdil cca 50 nebo snad 60 let svého života s jednou osobní Tatrovkou, vyjel s tim každý terén a nemělo to ani ABS . .

dpcstb
8. 10. 2018 • 22:40

a naco? ked kazda tepelna elektraren denne vypusti tisice ton co2. postavte miesto nich atomky a potom vymyslajte chujoviny s autami

Mi.Chal
8. 10. 2018 • 22:16

Tyhle tlaky mohou dopadnout jenom dvěma způsoby - zákonodárci dostanou rozum a schválí nějaké realizovatelné limity nebo výrobci začnou vyrábět jenom elektromobily s několikanásobnou cenou. A místo postupné obnovy aut si pár lidí koupí elektromobily a zbytek bude jezdit starými, dokud se nerozpadnou, takže to bude ekologicky ještě horší.

svopex
svopex
8. 10. 2018 • 22:05
Marek Lutonský
Marek Lutonský
8. 10. 2018 • 21:30CZECH NEWS CENTER

Tak na tom nápadu zkusme najít i něco dobrého.1) Jen velké cíle posouvají lidstvo dopředu.Automobilky protestují, ale je to takový standardní lobbing. Nezdá se mi, že by to bylo stylem „To je naprostý nesmysl“. Ano, je to oříšek, automobilky zatím úplně neví, jak na něj, vývoj bude drahý, ale určité směry tady jsou.Jen se ukažte!2) Kde jsme už teď.Jezdím hybridní Toyotou. Byla sice vyrobená letos, ale je to několik let starý model. Uvnitř je atmosférický, nijak zvlášť úsporný spalovací motor 1.8 zkombinovaný s elektromotorem, a i tak toto auto hravě splní limit, který má platit až za tři roky. Jestli jsem něco nepřehlédl, motor v této podobě se vyrábí už od roku 2010, v techničáku jsou uvedené hodnoty emisí CO2 90/91/92. Letos představený nový motor 2.0 má mít CO2 nižší, ale Toyota zatím ale neřekla kolik.(Tohle může být cesta: spojením spalovacího a jiného motoru překonat nedostatky jednoho a druhého typu. Ať už bude ten druhý elektrický, nebo jiný. Elektromotor má tady ale velkou výhodu v rekuperaci energie – palivo pro jiný motor se asi brzděním nevyrobí.)3) Já se na to vlastně i těším.Uznávám, nejsem petrolhead. Auto je pro mě jen prostředek na překonání vzdálenosti a čím je to efektivnější, tím je to lepší. Ale docela rozumím nešťastným kolegům z autowebů, kteří už úplně přijdou o objem, výkon a zrychlení. A jsou tím myslím dost poznamenaní při psaní komentářů 🙂4) Závislost na zdrojích(Doplněno) Evropa nemá dostatečné zdroje ropy, je závislá na dovozu. Čím nižší emise a případně více alternativních pohonů, tím nižší spotřeba, tím nižší závislost na nejistých částech světa (arabské země, Rusko). Divím se, že se tímto hlediskem vůbec neargumentuje.

Názor byl 2× upraven, naposled 8. 10. 2018 22:00

AjaFreeman
AjaFreeman
8. 10. 2018 • 21:19

EP (Evropsky parlament) nic nenařizuje!! Všechny nařízení tvoří a vydává (EK) evropská komise! EP má oproti komisariátu právo nařízení akorát tak pozdržet.

Anonymizovaný
8. 10. 2018 • 21:10

To vypadá, že můj sen o příštím autě s minimálně 6-ti válci si už nesplním.Sláva EU 😂
------------------Také si myslím, že tudy vede jen cesta, která má za cíl upevnit rozhodovací moc a vliv. Kdo se trochu zajímá tak ví, že největší slabinou elektromobility je nabíjecí infrastruktura. Tady EU prakticky žádnou aktivitu nevyvíjí a přitom přebytek nabíjecí infrastruktury by zásadním způsobem ovlivnil zájem o elektromobily do pozitivních čísel.Prostě pokud chceme elektromobily, musí se o veřejné nabíječky zakopávat. Lidé pak přestanou mít obavy, že to nebudou mít kde nabíjet.9 z 10-ti potenciálních zájemců o elektromobil Vám řekne, že nejvíc jej odrazuje komplikovanost dobíjení.

Názor byl 1× upraven, naposled 9. 10. 2018 14:27

vasekcer
vasekcer
8. 10. 2018 • 20:41

V té době už žádná EU nebude, tímhle tempem se řítí do "zániku".

abchonza
8. 10. 2018 • 20:29

no nic, to je v prdeli, dneska jedu na rotopedu pres noc at dam aspon trochu energie do site, musim trenovat az budou elektromobily

Jiří Mrázek
8. 10. 2018 • 20:28

Do roku 2030 (za 12 let) o 40% méně CO2? Tak to je hodně velká bída, přikláněl bych se k těm 70% a to do 10 let. Automobilky lžou a lobují co to jde.

neilz
8. 10. 2018 • 20:24

alespon k necemu je ta EU konecne dobra

harrym
8. 10. 2018 • 20:23

Prvně by ty elektromobily museli lidem nějak vnutit. Jenže je jak si nikdo nekupuje - ne v takovém množství, jak si EU představuje.
Co se týče spalovacích motorů, tak tam je to po stránce vrcholu vývoje už na plató (mizivé šance na vylepšení technologií). Jakékoliv další vylepšení bude na úkor spolehlivosti a tzv. enbuilt energie. Takže ano, ušetříte třebas 10% spotřeby, což bude řekněme 100 tisíc Kč za celou životnost auta, ale 50 tisíc Kč dáte jen kvůli těm fičurám navíc už při koupi, a těch druhých 50 tisíc Kč zaplatíte víc na servisech (protože čím jsou věci složitější, tím mají větší snahu se kurvit).
EU volá paradoxně na jednu stranu po úsporách, z druhé strany bez uzardění hovoří o tom, že místo 12 tisíc lidí bude muset defacto to samé substituovat 69 tisíc lidí? A kde jsou ty úspory, sakra? Pokud si myslí, že tahle ta logika funguje, tak mám pro ně supr nápad. Zakažte fosilní paliva úplně, a místo 4% lidí v zemědělství, jich v zemědělství zaměstnáte 50%+ (jako ve středověku) - a to se přece vyplatí.
Ať jdou do p**e.

vilik
8. 10. 2018 • 20:04

Existuje nějaké slovo, kterým bych je dokázal realisticky pojmenovat a nebyl přitom smazán? Odpovím si sám. Neexistuje. 3-[

Adam Vágner
8. 10. 2018 • 20:03

No a nepomohlo by, kdyby řidič a pasažéři pomáhali šlapáním?

Určitě si přečtěte

Články odjinud