Panorama | Mars | NASA

Curiosity vyfotilo největší panorama Marsu. 1,8Gpx obrázek má 2,25 GB a můžete si ho stáhnout

Americký Den díkuvzdání samozřejmě slaví i v NASA, když se tedy její zaměstnanci na sklonku loňského listopadu rozjeli za rodinou, odpadly i povinnosti týmu, který spravuje marsovskou robotickou čtyřkolku Curiosity.

Aby drobná čtyřkolka nestála přes svátky ladem, dostala zvláštní úkol – nafotit své okolí pomocí dvoumegapixelové stožárové kamery (Mastcam) a ze snímků složit široký panoramatický záběr. Pro Curiosity to není problém, tato dvouoká barevná kamera je k tomu totiž přímo určená.

Po pár měsících se agentura NASA pochlubila, jak to dopadlo. A bylo čím, rover Curiosity totiž pořídil dosud největší panorama Marsu v několika verzích, přičemž ta největší dosahuje úctyhodných 1,8 gigapixelů a k jejímu složení bylo potřeba zhruba 1 200 záběrů.

Obří panorama si můžete prohlédnout ve dvou verzích na stránkách NASA

Díky ohromnému rozlišení a perfektním optickým vlastnostem samotné kamery vypadá záběr docela pozemsky – spíše než cizí planetu připomíná panorama kdesi z Utahu či jiné pouštní oblasti přímo ve Spojených státech amerických.

Na oba panoramatické snímky se můžete podívat přímo na webu NASA. Záběr s roverem má rozlišení okolo 600 megapixelů, panorama bez roveru pak oněch bezmála 1,8 gigapixelů.

A jelikož snímky pořídila NASA, jsou samozřejmě k dispozici veřejnosti v plném rozlišení i ve formě surových dat. Z webu si tedy můžete stáhnout složenou fotografii jako TIFF s rozlišením 88 797 × 22 958 pixelů. Soubor má 2,25 GB a v běžném obrázkovém prohlížeči jej nejspíše vůbec neotevřete.

Diskuze (9) Další článek: Jak by mohly vypadat Windows 10, kdyby měl Microsoft víc odvahy