„Cvičící“ hormon zlepšuje fyzičku i zdraví seniorů

• Protein syntetizovaný při námaze zvyšuje fyzickou kondici mladých i starých
  • Bez cvičení zabírá proti negativním dopadům nezdravé stravy
  • Stane se lékem na neduhy stáří?
Foto: StockSnap
„Cvičící“ hormon zlepšuje fyzičku i zdraví seniorů  | Foto: StockSnap

Fyzickou námahou se v lidském těle stimuluje produkce řady hormonů pozitivně působících na zdraví.  Patří k nim i protein MTOS-c. Z řady dalších hormonů podobného účinku vybočuje tím, že se gen pro jeho produkci nenachází v buněčném jádru, ale v mitochondriích.

Zatímco savčí jaderná dědičná informace je tvořená více než třemi miliardami písmen genetického kódu a skrývá se v ní kolem 23 000 genů, mitochondriální dědičná informace je podstatně skromnější. Tvoří ji 16 569 písmen genetického kódu a nese instrukci pro tvorbu pouhých třinácti proteinů.

Učebnice popisují mitochondrie především jako „buněčné elektrárny“ – tedy místa, kde se produkuje energie. Tyto organely však hrají důležitou úlohu také při celkovém vyladění metabolismu. S postupujícím věkem ale tato koordinační úloha mitochondrií ochabuje.

Nejnovější výzkum týmu vedeného Changhanem Davidem Lee z University of Southern California v Los Angeles, jehož výsledky zveřejnil vědecký časopis Nature Communications, naznačují, že narůstající chaos v metabolismu lze i v pokročilém věku zvrátit.

Lék na neduhy stáří?

Vědci podávali injekčně protein MTOS-c myším různého věku. Vedle myší „mládeže“ staré dva měsíce, byly do pokusu zařazeny také myši „středního věku“ staré dvanáct měsíců, a také myší „senioři“ staří dvaadvacet měsíců. Při testech fyzické zdatnosti vykazovaly myši užívající MTOS-c vyšší výkonnost, a to bez ohledu na věk.

Zlepšení bylo patrné jak u juniorů, tak i seniorů. MTOS-c zabíral dokonce i v případě, že myši dostávaly nezdravou vysoce tučnou dietu. Mitochondriální protein jim zvýšil nejen fyzickou kondici, ale bránil nabírání na váze a potlačoval projevy cukrovky druhého typu.

Efekt byl jasně patrný i u myší „nad hrobem“. Myší senioři ve věku, který by u člověka odpovídal stáří nad 65 roků, si pod účinkem MTOS-c zvedli fyzičku natolik, že v testech předběhli „nedopované“ myši středního věku.

Vyvozovat z pokusů na myších závěry, které by byly platné pro člověka, bývá notně ošidné. Lee a jeho spolupracovníci proto prověřili reakci organismu mladých, zdravých dobrovolníků na cvičení. Ukázalo se, že po fyzické námaze stoupala koncentrace MTOS-c až na dvanáctinásobek hodnot před cvičením. Protein zřejmě sehrává v lidském organismu podobnou úlohu jako u myší.

Výzkumy jsou zatím na samém počátku, ale naznačují, že MTOS-c by mohl najít uplatnění v boji s neduhy stáří u seniorů.

Diskuze (4) Další článek: Grafiky, které svět neviděl: Cenový přehled grafických karet a tipy na výběr

Témata článku: Zdraví, Výzkum, Jídlo, Cvičení, Stárnutí, Nature Communications, Fyzická kondice, Los Angeles, Fyzička, Hormon, Stáří, Myši, Protein, Neduh, Senior, Námaha, Myši na Heureka.cz

Cykloradar Garmin Varia má vestavěnou kameru a funkci pro automatický záznam nehody

** Garmin vylepšil svůj cyklistický radar se zadním světlem ** Nově jej dovybavil o záznamovou kameru ** Zpětný radar propojíte s cyklopočítačem nebo smartphonem

RadarPro turisty a cyklistyGarmin

S jakou navigací na dovolenou? Vybrali jsme 7 nejlepších aplikací, které vám ukážou cestu

** Vybrali jsme sedm nejlepších navigací pro Android a iOS ** Na své si přijdou řidiči, cyklisté i pěší ** Většinu aplikací lze používat zdarma

Pro turisty a cyklistyPro řidičeNavigace
Nejlepší aplikace pro tento týden: Lenivé kosti, topografické mapy a preventivka

**V marketech najdete množství titulů, ale jak objevit ty kvalitní? **Každý týden je vybírá Apple, ale řada z nich má i verzi pro Android. **Výsledkem jsou kolekce těch nejlepších aplikací svého druhu.

Nejlepší aplikace