ČVUT vyrobilo experimentální Carnotovu baterii. Namísto lithia používá žulový prach a má kapacitu 12 kWh

Můj názor  |  zobrazit i odpovědi (trvale)  |  řadit od nejstarších Komentáře nyní řadíme od nejnovějších.
Tímto odkazem můžete řazení změnit.
 |  nových názorů: 82

Názory k článku

28. 02. 2024 12:24

Tento způsob skladování tepla má potenciál, ale v současné době není pro většinu lidí ekonomicky výhodný. Ke zlepšení účinnosti a snížení nákladů je zapotřebí výzkum a vývoj. A zde je článek s propagačními kódy https://www.sportovnivozy.cz/clanek-177-jak-levne-koup... ...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
27. 04. 2023 13:52

A nebylo by lepší postavit jadernou elektrárnu? Ve finále to vyjde daleko levněji než spousty nespolehlivých solárů větrníků a baterií.
A když už jsou fosilní spalovací motory fuj, tak spalovat vodík.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (3)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
27. 04. 2023 09:34

"přebytečnou energii bychom totiž mohli ukládat i ve formě tepla. Prostě tak, že nějaké vhodné médium zahřejeme a budeme udržovat při stále teplotě, no a až to bude potřeba, roztočíme s jeho pomocí parní turbínu, nebo vyrobíme elektřinu naprosto tiše nějakými vysoce efektivními Peltierovými články budoucnosti."A proč už to lidé dávno nedělají, když je spousta oblastí, kde Slunce dává zadarmo tu přebytečnou energii?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (2)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
25. 04. 2023 12:40

Prototyp ČVUT má mít teoretickou účinnost 10-20 %. Již fungující elektrický akumulátor (elektrárna) Dlouhé Stráně má účinnost cca 75%.
Myslím, že vědci a odborníci z ČVUT by měly vymýšlet podobně účinné akumulátory elektřiny a neplýtvat své znalosti a talent na zmíněný prototyp.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (4)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
25. 04. 2023 08:46

Sledujte iter.org jak se nedavno zadrhli uz to zas jede, super videt jak vsechny zeme sveta spolupracuji
To Demo muze byt pak rychle postavene, AI ted hodne pomuze

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
24. 04. 2023 11:49

účinnost 10-20%? Tak to bychom museli mít opravdu brutální přebytky energie, aby tohle mělo smysl dělat...spíš se přikláním k řešení, kdy bude v případě takových přebytků energie prakticky zadarmo a on si trh už nějak poradí - v delším časovém měříku si třeba lidé budou kupovat větší bojlery, kde si nahřejí vodu třeba na 3dny dopředu, nabíjet elektromobily na vyšší procento (běžně třeba na denní ježdění bude naprosto stačít 60% ale v případě přebytku nabijem na 100%) nebo se budou obecně stavět budovy s větší tepelnou kapacitou a ta se bude moct využívat - v době přebytku se víc zatopí (nebo spíš vychladí) a v době nedostatku se klima vypne/sníží a bude se využívat akumulační schopnost baráku. Těch řešení je milion, ale nahřívat štěrk je fakt naprosto poslední věc, kterou má smysl dělat....

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (4)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
24. 04. 2023 11:04

Když postavíte dobře izolovanou podzemní nádrž 12m x 16m x 2m naplníte ji štěrkem (štěrk pro to aby se nemusely dělat opěrné pilíře) a solankou (tepelné čerpadlo ji nemůže zmrazit), dokážete do ní s rezervou uložit celou roční spotřebu tepla pro 400 m² moderní dům (55 kWh/m²/r) při rozdílu teplot cca 75 °C . Stačí vakuové panely na střeše a tepelné čerpadlo.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (2)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
24. 04. 2023 10:49

To už je lepší na akumulaci na zimu dělat vodík a z něho zemní plyn. P2G, tam je účinnost asi 25%, takže vyšší než u tohoto. Navíc na akumulaci máme zásobníky na plyn.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (1)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
24. 04. 2023 09:31

podle mne na skladování elektřiny nesmyslné (náklady, efektivita), ale jako zdroj tepla pro RD na zimní období, naakumulovaný v létě a průběžně dobíjený z fotovoltaiky během slunečných dnů v zimě, to by mohlo fungovat a bylo pro nás plebs ufinancovatelné. Ale stejnou míru pozornosti jako vnitřní konstrukci by mohli věnovat okolní izolaci. Doba pokročila, izolovat okolní zeminou nebo polystyrénem je pro tohle použití zastaralé a chtělo by to obálku, které využívá pro izolaci vlastnosti vakua.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (6)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
24. 04. 2023 09:21

Než odpadní teplo by mohlo být na předehřátí vody dosažitelnější použít kolektory na střeše

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
24. 04. 2023 08:51

A je prach či písek fakt nejlepším materiálem k akumulaci tepla? Není nějaký vhodnější materiál?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (3)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
avatar
24. 04. 2023 07:54

To je hrozne nadneseny clanek. Navic, znovu objevuji akumulacni kamna a lavove kameny, kremeny :)
Jeste mne napadlo, pri popisovani principu, ze by mozna byli zajimave 3 vrstvy. Stred lavovy kamen, okoli zula a obal, ze ktereho odebirame teplo neco, co umi teplo nasavat, treba, zelezny prach, trubka.
Pripadne by mohl byt zajimavy uhlikovy prach. Dneska tolik chvaleny grafen.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
xls
24. 04. 2023 07:48

V podstatě se dá vymyslet neomezený počet způsobů akumulace energie. Chce to ale vzít si nejdřív papír, spočítat fixní náklady, proměnné náklady a návratnost. A na tom se dá v 99 % případů skončit.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (1)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
24. 04. 2023 06:51

Tady budou nejdražší výkopové a stavební práce. A samotný šutr, který je jako surovina (téměř) zadarmo, ale vytěžením, zpracováním a dopravou jeho cena závratně stoupá. Technologie na výrobu elektřiny bude taky drahá, ale jako tepelný zásobník by to fungovat mohlo. A kdoví, jestli není lepší ten odporový ohřev, než tepelné čerpadlo, bude mnohem levnější, méně poruchový a opravitelnější. Ale záleží na konkrétní situaci, bude rozdíl RD s FV na střeše a fabrika se spoustou odpadního tepla.
Ještě by bylo zajímavé, do jaké hloubky se to musí zakopat, aby to neovlivnilo prostor nad sebou. Bylo by možná dobré postavit nad tím skleníky, ale aby z nich rajčata nebyla rovnou pečená.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (3)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
24. 04. 2023 05:51

Přesně tohle je důvod, proč má být zavedeno školné na VŠ. Dokud budou grantove peníze vyhazovany za takovéto slepé uličky, tak si nic pěkného nezasloužíme.
Buď to VŠ prodá jako patent a klobouk dolů, nebo zkrachuje a za rok budou vedatori stát frontu na pracáku.
Fakt nejsme tak bohatý stát.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (5)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
avatar
24. 04. 2023 05:12

Mohli by odborníci třebas říct, o kolik procent tepla uloží prach více než voda.(at to nemusime hledat a počítat). Pro výrobu elektriky to stejně nebude, a ukládání tepla je ten vhodnější potencial.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (4)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
23. 04. 2023 23:24

Takze investujete treba 10M Kc na to aby jste pak ohrivali kamenny prach “odpadovou” energii a pak ziskali po dobu par hodin 12kWh v cene 7Kc/kWh. Z “usetrenych” 100Kc se vrati prvotni investice za kolik tisic let? Takze jediny zpusob jak tohle financovat budou zase dotace ktere ve finale zaplati kazdy prostrednictvi dani.
Ono neni problem ukladat energii, problem je ukladat ji tak aby to ekonomicky a ekologicky davalo smysl.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (13)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
23. 04. 2023 20:54

Na mizerné účinnosti se asi nejvíc podepisuje finální přeměna tepla na elektřinu, protože je tam dost malý teplotní spád. Ale zrovna výroba elektřiny z tepla mi přijde minimálně pro domácí využití jako celkem zbytečná - většina spotřebované energie aspoň u mě padne na vytápění a ohřev vody, kde to jde napřímo. Těch pár kWh v elektrické energii pak dokáže pokrýt relativně levný menší lifepo.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (4)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
avatar
23. 04. 2023 20:46

To by mělo pěkně škálovat u kapacity, k jejímu zvýšení stačí šutr a izolace. Drahé části ovlivňují jen výkon.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (8)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
Zasílat názory e-mailem: Zasílat názory Můj názor