Dalekohled z filmu K zemi hleď! našel exoplanetu blízko obyvatelné zóny

• Dalekohled Subaru objevil planetu blízko obyvatelné oblasti
  • Ross 508 b má zřejmě protáhlou oběžnou dráhu
  • Subaru si zahrál ve filmu K zemi hleď!

Dalekohledu Subaru objevil u blízkého červeného trpaslíka exoplanetu, která se pohybuje blízko obyvatelné oblasti.

Ross 508 najdeme ve vzdálenosti 37 světelných let v souhvězdí Had a. Okolo hvězdy obíhá planeta s periodou jen 11 dní. Mateřskou hvězdou je chladný červený trpaslík, takže dráha planety není příliš vzdálená obyvatelné oblasti. Podle studie dostává planeta asi 1,4krát více záření než Země od Slunce. Její minimální hmotnost je 4 Země, takže půjde spíše o super-zemi.

Přestože se Ross 508 b nachází na astronomické poměry blízko od nás, její další průzkum bude obtížný. Vědci ji objevili přístrojem IRD (Infrared Doppler). Jak už název napovídá, využili Dopplerova jevu.

Planeta a hvězda obíhají okolo společného těžiště, které se s ohledem na rozdíly ve hmotnostech nachází uvnitř hvězdy ale samozřejmě ne v jejím středu. Planeta tak s hvězdou „cloumá“, což se projevuje v posuvu spektrálních čar, jak se k nám hvězda při onom kymácení přibližuje a zase se od nás vzdaluje.

Planetu ale nevidíme a na přímé zobrazení obíhá příliš blízko ke své hvězdě. Vědci už ve studii vypočítali, že existuje pravděpodobnost asi 1:62, že planeta před hvězdou přechází. Pokud by tomu tak bylo, mohl by její atmosféru prozkoumat Webbův dalekohled. Ale tranzity zatím nepotvrdila ani družice TESS, která se na ně zaměřuje.

Dalekohled Subaru. Foto: Denys (fr)CC BY 3.0

Nejasný původ

Ross 508 b může být další z mnoha super-zemí poblíž obyvatelné zóny, ale minimálně v jednom ohledu je zajímavá. Podle vědců by planeta mohla mít trochu větší výstřednost dráhy a okolo hvězdy se pohybovat po výraznější elipse. K potvrzení budou potřeba další pozorování. Na protáhlejší dráhu se planeta jen tak nedostane. Většinou je to příznak dávné migrace planety.

Planeta dnes obíhá asi 0,05 AU od hvězdy (1 AU je vzdálenost Země od Slunce), ale mohla vzniknout dál až za sněžnou čárou, která se u Ross 508 nacházela asi 0,16 AU od hvězdy. V těchto oblastech bylo po vzniku hvězdy už dost chladno na to, ab se tam voda nacházela ve formě krystalků.  Planeta pak migrovala vlivem interakcí s diskem, který hvězdu obklopoval a z něhož vznikla.

Další možností je migrace kvůli interakci s nějakou další planetou v systému nebo hvězdou.

Objevil ji dalekohled z filmu K zemi hleď!

Přístroj IRD se nachází na dalekohledu Subaru, který na Havaji provozuje Japonská národní astronomická laboratoř. Dalekohled byl dokončen v roce 1998. Jeho hlavní zrcadlo má přes 8 metrů, takže patří mezi největší na světě.

Dalekohled si zahrál společně s Leonardem DiCapriem, Jennifer Lawrence nebo Meryl Streep ve filmu K zemi hleď!

Váš názor Další článek: Čipy Intel Core 13. generace budou zase větší. Mohlo by to pomoci s přenosem tepla