DNA | Alkohol

Další důvod, proč pít s mírou: Alkohol může způsobit přímé poškození DNA

Stále více a více výzkumů spojuje konzumaci alkoholu se zvýšeným rizikem určitých druhů rakoviny. A nejnovější zjištění britských vědců jasně ukazují, že bychom tyto výsledky rozhodně neměli brát na lehkou váhu. Studie provedená na myších totiž odhalila, že alkohol poškozuje DNA v krvetvorných kmenových buňkách.

„Pachatelem“ je vedlejší produkt metabolizace alkoholu známý jako acetaldehyd. Pokud se z nějakých důvodů dále nerozkládá, začne se v buňkách hromadit.

„Tato práce poskytuje velmi silné důkazy o tom, že metabolit alkoholu způsobuje poškození DNA zahrnující všechny důležité kmenové buňky, které pokračují v tvorbě tkání,“ uvedl vedoucí badatel Ketan Patel z Cambridge University.

Tým myškám nejprve naservíroval zředěný alkohol nebo etanol a pak pomocí chromozomální analýzy a sekvenování DNA zjišťoval, jakou neplechu zmíněné látky v buňkách natropily. Vyšlo najevo, že acetaldehyd dokáže mj. způsobit dvouvláknové zlomy v DNA.

Krvetvorné kmenové buňky byly použity záměrně – jednak je lze snadno replikovat a jednak mohou poškození tohoto typu šířit po celém těle. To se za normálních okolností zvládne s acetaldehydem vypořádat, jenže někteří z nás nesou mutace způsobující nefunkčnost patřičných obranných mechanismů. Právě tyto jedince pití alkoholu ohrožuje nejvíc.

„Je ovšem důležité si uvědomit, že systémy odbourávání alkoholu a opravování DNA nejsou dokonalé a alkohol může způsobovat rakovinu různými způsoby – dokonce i u lidí, jejichž obranné mechanismy jsou v pořádku,“ podotknul Patel.

Zdroj: The Guardian

Diskuze (11) Další článek: Průšvih nemá jen Intel! Kritické chyby jsou i v procesorech AMD a ARM

Témata článku: Zdraví, Výzkum, Medicína, DNA, Rakovina, Buňky, Alkohol, Poškození, Normální okolnost, Badatel, The Guardian, Silný důkaz, Myška, Cambridge, Obranný mechanismus, Přímé poškození, Prim, Vedoucí badatel, Cambridge University, Mechanismus, Lehká váha, Zvýšené riziko, Tělo, Buňka, Důvod

Zranitelnost platebních karet Visa umožňuje zločincům obejít limit při bezkontaktních platbách

** Odborníci přišli na to, jak obejít limit bezkontaktních plateb ** Stačí zařízení, ovlivňující komunikaci mezi kartou a terminálem ** Stahují se nad bezkontaktními platbami mračna?