Další důvod, proč pít s mírou: Alkohol může způsobit přímé poškození DNA

Stále více a více výzkumů spojuje konzumaci alkoholu se zvýšeným rizikem určitých druhů rakoviny. A nejnovější zjištění britských vědců jasně ukazují, že bychom tyto výsledky rozhodně neměli brát na lehkou váhu. Studie provedená na myších totiž odhalila, že alkohol poškozuje DNA v krvetvorných kmenových buňkách.

„Pachatelem“ je vedlejší produkt metabolizace alkoholu známý jako acetaldehyd. Pokud se z nějakých důvodů dále nerozkládá, začne se v buňkách hromadit.

„Tato práce poskytuje velmi silné důkazy o tom, že metabolit alkoholu způsobuje poškození DNA zahrnující všechny důležité kmenové buňky, které pokračují v tvorbě tkání,“ uvedl vedoucí badatel Ketan Patel z Cambridge University.

Tým myškám nejprve naservíroval zředěný alkohol nebo etanol a pak pomocí chromozomální analýzy a sekvenování DNA zjišťoval, jakou neplechu zmíněné látky v buňkách natropily. Vyšlo najevo, že acetaldehyd dokáže mj. způsobit dvouvláknové zlomy v DNA.

Krvetvorné kmenové buňky byly použity záměrně – jednak je lze snadno replikovat a jednak mohou poškození tohoto typu šířit po celém těle. To se za normálních okolností zvládne s acetaldehydem vypořádat, jenže někteří z nás nesou mutace způsobující nefunkčnost patřičných obranných mechanismů. Právě tyto jedince pití alkoholu ohrožuje nejvíc.

„Je ovšem důležité si uvědomit, že systémy odbourávání alkoholu a opravování DNA nejsou dokonalé a alkohol může způsobovat rakovinu různými způsoby – dokonce i u lidí, jejichž obranné mechanismy jsou v pořádku,“ podotknul Patel.

Zdroj: The Guardian

Diskuze (11) Další článek: Průšvih nemá jen Intel! Kritické chyby jsou i v procesorech AMD a ARM

Témata článku: Zdraví, Výzkum, Medicína, Rakovina, DNA, Buňky, Alkohol, Tělo, Badatel, Prim, The Guardian, Obranný mechanismus, DAL, Vedoucí badatel, Důvod, Cambridge, Lehká váha, Cambridge University, Mechanismus, Pachatel, Silný důkaz, Poškození, MIRO, Britský vědec, Patel

Srovnávací test: Wi-Fi 6 mesh do 5 000 Kč. Víc antén neznamená lepší signál, vyhrály nenápadné krabičky

Pro pokrytí domů či větších bytů rychlou Wi-Fi je ideální mesh řešení, a to takové, které už myslí na budoucnost, a tedy podporuje Wi-Fi 6. Otestovali jsme jich pro vás rovnou osm.

Srovnávací testRouterWi-Fi
Zuckerbergovo metaverzum je zatím tak špatné, že jej nechtějí používat ani jeho zaměstnanci

**V interním oběžníku šéf metaverza v Metě přiznává, že jeho hlavní aplikaci nechtějí používat ani lidé z vývoje. **Horizon Worlds trpí řadou chyb, špatným výkonem nebo neslavně vypadající grafikou. **Ani po výzvě od šéfa metaverza zaměstnanci aplikaci příliš nepoužívají, takže je management musí donutit.

MetametaverseVirtuální realita
Jak zvýšit herní výkon ve Windows 11? Vypněte tyhle funkce, radí Microsoft

**Windows 11 na některých počítačích aktivují bezpečnostní funkci Integrita paměti. **Virtualizační funkce ale negativně ovlivňují herní výkon. **Pokud některé funkce vypnete, můžete tím herní výkon posílit.

Windows 11Microsoft

Jsou vůbec DALL-E, Midjourney nebo Copilot legální? Někdo by to měl rozčísnout, dokud je ještě čas

** Z textových a obrázkových AI generátorů se stávají komerční služby ** Už to není experiment pro pár geeků a programátorů ** Právní experti začínají řešit, jestli náhodou neporušují autorské právo

Autorské právoUmělá inteligence
Útočník obelhal největší kryptoburzu a ukradl 14 miliard korun. I kryptoměny se musí záplatovat

**Binance, největší kryptoburza, potvrdila, že jí útočník ukradl v přepočtu 14 mld. korun. **Burza rychle zastavila činnost, takže s většinou penez útočník nemůže nakládat. **Útok umožnila díra v komponentně propojující dva blockchainy.

PenízeKryptoměny
Microsoft vydal Windows 11 verze 22H2. Jak aktualizovat hned teď?

**Aktualizace s názvem 2022 Update je od úterý od 19:00 oficiálně dostupná všem **Distribuce Windows 11 22H2 bude řízená, takže se může protáhnout na týdny až měsíce **Pokud máte kompatibilní počítač, rovnou na verzi 22H2 přejdete z Desítek