Další důvod, proč pít s mírou: Alkohol může způsobit přímé poškození DNA

Stále více a více výzkumů spojuje konzumaci alkoholu se zvýšeným rizikem určitých druhů rakoviny. A nejnovější zjištění britských vědců jasně ukazují, že bychom tyto výsledky rozhodně neměli brát na lehkou váhu. Studie provedená na myších totiž odhalila, že alkohol poškozuje DNA v krvetvorných kmenových buňkách.

„Pachatelem“ je vedlejší produkt metabolizace alkoholu známý jako acetaldehyd. Pokud se z nějakých důvodů dále nerozkládá, začne se v buňkách hromadit.

„Tato práce poskytuje velmi silné důkazy o tom, že metabolit alkoholu způsobuje poškození DNA zahrnující všechny důležité kmenové buňky, které pokračují v tvorbě tkání,“ uvedl vedoucí badatel Ketan Patel z Cambridge University.

Tým myškám nejprve naservíroval zředěný alkohol nebo etanol a pak pomocí chromozomální analýzy a sekvenování DNA zjišťoval, jakou neplechu zmíněné látky v buňkách natropily. Vyšlo najevo, že acetaldehyd dokáže mj. způsobit dvouvláknové zlomy v DNA.

Krvetvorné kmenové buňky byly použity záměrně – jednak je lze snadno replikovat a jednak mohou poškození tohoto typu šířit po celém těle. To se za normálních okolností zvládne s acetaldehydem vypořádat, jenže někteří z nás nesou mutace způsobující nefunkčnost patřičných obranných mechanismů. Právě tyto jedince pití alkoholu ohrožuje nejvíc.

„Je ovšem důležité si uvědomit, že systémy odbourávání alkoholu a opravování DNA nejsou dokonalé a alkohol může způsobovat rakovinu různými způsoby – dokonce i u lidí, jejichž obranné mechanismy jsou v pořádku,“ podotknul Patel.

Zdroj: The Guardian