Další krok do izolace. Rusko oznámilo, že opouští Mezinárodní vesmírnou stanici

Foto: NASA
Další krok do izolace. Rusko oznámilo, že opouští Mezinárodní vesmírnou stanici | Foto: NASA

Šéf ruského vesmírného programu Dmitrij Rogozin oznámil, že se Rusko stáhne z projektu ISS. „Rozhodnutí už padlo, nejsme povinni o něm veřejně hovořit. V souladu s našimi závazky budeme partnery informovat o ukončení práce na ISS s ročním předstihem,“ řekl Rogozin podle agentur Tass a RIA Novosti.

Jde o reakci na sankce uvalené na Rusko kvůli válce na Ukrajině. Rogozin o odchodu z Mezinárodní vesmírné stanice mluvil už od začátku invaze, střídal výhrůžkyprosbami o pomoc, až o víkendu však oznámil konečné stanovisko.

ISS měla být pro Rusko důležitým argumentem v mezinárodních vztazích. V minulosti byly ruské rakety jedinou možností, jak stanici udržovat na oběžné dráze, vozit na ni lidskou posádku a zásobovat ji. Nicméně díky raketám SpaceX už to neplatí. Ne že by odchod Ruska neznamenal problém, ale není tak velký, Rusové už nejsou nezbytní. NASA počítá s provozem ISS do roku 2030.

Začne tedy běžet roční výpovědní lhůta, dá se ovšem předpokládat, že tři ruští kosmonauti opustí stanici výrazně dříve. Komentátoři mluví o úlevě, uvolnění atmosféry. Z ruského pohledu jde o další krok do izolace.

Diskuze (85) Další článek: Dell chce prosadit nové paměti pro notebooky. Modul CAMM nabídne až 128 GB

Témata článku: Vesmír, SpaceX, Rusko, Mezinárodní vesmírná stanice, Izolace, ISS, TASS, Dmitrij Rogozin, Vesmírný program, Projekt, RIA novost

Ušetříte za data. Návod, jak na YouTube poslouchat jen zvuk

Na YouTube existuje spousta videí, u kterých stačí pouze poslouchat zvuk. Zásadně se tím sníží objem přenesených dat.

YouTubeTipy
Srovnávací test chytrých hodinek do 2000 Kč. Dříve vyhozené peníze, dnes už ty nejlepší dávají smysl

Vybrali jsme osm chytrých hodinek s cenou maximálně 2 000 Kč. Díky nim můžete mít všechny notifikace hezky po ruce, případně vědět, jak moc jste se dnes hýbali nebo jak dobře, či špatně jste spali.

SrovnáníHodinky
Recenze reMarkable 2. Geniální zápisník, úžasná technologie a e-ink rychlejší než iPad

** Hybrid tabletu a čtečky je špičkovým kusem hardwaru. ** Výrazně se omezuje na použití jako zápisníku a čtení. ** Ani u tohoto typu zařízení se nevyhneme předplatnému.

reMarkableE-inkTesty