Majitel Tesly Model X obviňuje výrobce automobilu z nehody, která se mu stala 10. února v New Jersey v okrsku Middlesex. Tvrdí, že elektromobil vyjel ze silnice a havaroval kvůli tomu, že systém Autopilot nefungoval správně. Tesla toto nařčení striktně odmítá.
Identita řidiče nebyla zveřejněna, pozitivní skutečností je alespoň fakt, že při nehodě nedošlo k žádnému zranění, vozidlo však bylo nárazem značně poškozeno. Na otázku policistů, co se stalo, majitel odpověděl, že jel s autem v režimu Autopilot, což je sada funkcí, zajišťující částečné autonomní schopnosti.
Autopilot odmítl předat kontrolu?
Jak uvedli policejní vyšetřovatelé pro zpravodajský web NJ.com, bylo auto dle aktéra celé události „zmateno značením jízdních pruhů“. Vůz mohl buď pokračovat rovně, nebo sjet výjezdem na Adams Lane. Místo toho jel prostředkem, narazil do několika objektů a dopravních značek a nakonec skončil mimo vozovku.
Zásadní v celé kauze je, že Autopilot v Tesle vyžaduje po řidiči, aby dohlížel na jeho provoz a v případě potřeby převzal řízení. Z tohoto důvodu je například nutné držet ruce na volantu. V tomto případě řidič uvedl, že se pokusil získat kontrolu nad vozidlem, což mu ale Autopilot údajně nedovolil.
Převzetí řízení by mělo být možné pohybem volantu či sešlápnutím pedálu brzdy. Z pohledu Tesly by získání kontroly nad vozidlem v režimu Autopilot nemělo být problémem. Od roku 2015, kdy byla tato funkce nasazena, se prý se nic podobného nikdy nestalo.
Pravdu ukáže vyšetřování
Pravdu se však dozvíme až v okamžiku, kdy kalifornská automobilka získá přesnou představu o tom, co se stalo před, během a po nárazu. Záznamy ukážou, zda řidič držel obě ruce na volantu, jestli auto varovalo před bezprostředním nebezpečím a zda byly použity brzdy.
„Bezpečnost je v Tesle nejvyšší prioritou, se kterou konstruujeme a vyrábíme naše vozy. Žádáme také zákazníky, aby při používání našich vozidel dodržovali bezpečnostní opatření, včetně zvýšené pozornosti při používání Autopilota a aby byli vždy připraveni převzít kontrolu.“ uvedl zástupce Tesly.