Vesmír | Raketa

Další nadějný vesmírný startup: Ze Španělska se bude létat do kosmu

• Španělská společnost PLD Space chystá raketu Arion 1, která bude létat po suborbitální dráze nad hranici vesmíru
  • Nástupce této rakety má vynášet družice na oběžnou dráhu
  • Starty budou probíhat z pobřeží Španělska

Asi třetina vypouštěných družic má původ v Evropě. Startují na vrcholu ruských, amerických či indických raket. Evropa má také svou Evropskou kosmickou agenturu s kosmodromem ve Francouzské Guyaně.

Díky španělské společnosti PLD Space by mohly už brzy raketové motory burácet přímo na starém kontinentu (pokud odmyslíme již existující ruské kosmodromy).

PLD Space byla založena v roce 2011 v Elche (Valencie) a od té doby získala miliony eur od soukromých sponzorů i prostřednictvím evropských dotací. Kromě toho spolupracuje a uzavřela dohody s Evropskou kosmickou agenturou (ESA), Německým střediskem pro letectví a kosmonautiku (DLR) a nově s německou firmou Telespazio VEGA.

Od roku 2015 probíhají na letišti Teruel (Aragonie) testy raketového motoru TEPREL (Tecnología Española de Propulsión Espacial para Lanzadores), který využívá kapalné pohonné hmoty – kerosin a kapalný kyslík.

Raketa Arion 1

PLD Space momentálně pracuje na raketě Arion 1. Jejím úkolem nebude vynášet náklad do vesmíru, ale jen na suborbitální dráhu.

Arion 1

• Výška: 12,5 m
  • Průměr: 0,7 m
  • Hmotnost: 2 550 kg
  • Délka letu: 12,5 min

Jednostupňová raketa dokáže vynést až 100 kg náklad do výšky 150 kilometrů. Může se jednat o nejrůznější vědecká zařízení a experimenty, které vyžadují otestování v prostředí mikrogravitace. Stav beztíže zažije náklad po dobu asi 4 minut.

Raketa ARIEL 1 bude postavena v sídle společnosti v Elche. Odtud poputuje na zařízení na letišti Teruel, kde bude ve vertikální poloze proveden test motoru a všech systémů.

Pak už se raketa přesune na základnu El Arenosillo na španělském pobřeží nedaleko portugalských hranic. Od 60. do 90. let z této základny startovaly v rámci spolupráce s NASA meteorologické rakety studující vítr a teplotu atmosféry do výšky 100 km.

Nad hranici kosmu ze španělského pobřeží

Přibližně 45 minut před startem začne tankování pohonných hmot. Poté dojde ke startu. Motor TEPREL bude pracovat 122 sekund do výšky asi 50 kilometrů.

Raketa poletí setrvačností dál a s užitečným zatížením vystoupá do výšky 150 kilometrů. Po 2 minutách a 20 sekundách od startu se začnou asi na 4 minuty projevovat účinky mikrogravitace. Přibližně 8 minut po startu se ve výšce 5 km otevře brzdící padák a o chvíli později i hlavní padák.

Po 12,5 minutách let končí. Raketa i s nákladem dopadá do Středozemního moře asi 40 km od pobřeží. Do šesti hodin od startu bude mít zákazník náklad ve svých rukou.

Celá raketa je opakovatelně použitelná. Dokonce i motor TEPREL bude uzpůsoben tak, aby ho voda nepoškodila. PLD Space již vyrábí dva testovací kusy rakety Arion 1. První let by mohl podle optimistického odhadu proběhnout už v příštím roce.

Chtějí i do vesmíru

Raketa Arion 1 by mohla firmě přinést další finanční prostředky a pomoci s vývojem motoru i celé technologie. Dalším krokem bude raketa Arion 2, která by už měla vynášet menší družice (například CubeSaty) na oběžnou dráhu.

Předpokládá se, že Arion 2 bude mít dva až tři stupně a první z nich bude opakovatelně použitelný. Parametry rakety se ještě upřesní.

Měnit se bude zřejmě i název raket. Astronom a popularizátor Daniel Marín se na svém webu odvolává na šéfa PLD Space Raúla Torrese, podle kterého se název raket nejspíše změní. Název Arion připomíná jméno chlouby evropské kosmonautiky – raketu Ariane. Možná ale ještě více připomíná budoucí kosmickou loď NASA Orion.

Zdroj: ARION1 Payload User Guide (pdf) a PLD Space