Další případ vesmírného kanibalismu? Jupiter mohl v minulosti „pozřít“ menší planetu

Jádro Jupitera bývá často označováno za bizarní. Důvodem je jeho „rozředěnost“ a vysoký obsah těžkých prvků, které jsou distribuovány v oblasti sahající až do téměř poloviny poloměru planety. Jak taková kombinace mohla vzniknout, to je otázka, která už dlouho nedává spát mnoha astronomům z celého světa.

Tým odborníků z Japonska, Číny, Švýcarska a USA nyní analyzoval data shromážděná kosmickou sondou Juno a přišel s novou hypotézou, kterou publikoval v prestižním žurnálu Nature.

Podle této hypotézy se plynný obr před cca 4,5 miliardami let čelně srazil s jinou protoplanetou a pohltil ji – což objasňuje, proč je jeho jádro v současnosti tak rozptýlené a fragmentované.

Jaké jsou alternativy?

Vědci samozřejmě uvažovali i jiná možná vysvětlení: například postupnou erozi původního kompaktního jádra s těžkými prvky, nebo obohacení planetesimály a následné odpařování během procesu formování.

Nakonec však dospěli k tomu, že s dosud pozorovanými skutečnostmi nejlépe koresponduje právě scénář dávné kolize.

Pokud je pravdivý, mj. by to znamenalo, že Sluneční soustava byla kdysi značně drsným místem, v němž se kolosální protoplanety nejen běžně vzájemně srážely, ale také „požíraly“.

Diskuze (3) Další článek: Může Apple vůbec existovat bez svého šéfdesignéra? Připomeňte si, co všechno vymyslel Jony Ive

Témata článku: Vesmír, Výzkum, Japonsko, Astronomie, USA, Čína, Sluneční soustava, Jupiter, Švýcarsko, Nature, Kanibalismus, Malá planeta, Prvek, DAL, Těžký prvek, Planeta, Hypotéza, Jádro

Dying Light 2 čeká po vydání dalších 5 let podpory. Techland odhalil první přídavky do hry

Vydávání dodatečného obsahu pro velké hry není v dnešní době nic neobvyklého. Techland pro svoji novinku slíbil minimálně pětiletou podporu.

OznámeníDying Light 2