Federal Aviation Administration (FAA) oznámila, že SpaceX neudělí licenci potřebnou pro provedení dalšího zkušebního letu prototypu Starship dříve, než koncem listopadu. Důvodem je to, co Muskova společnost obratem označila za „další zbytečnou environmentální analýzu“.
Před několika dny zástupci dotyčné agentury toto rozhodnutí obhajovali na Global Aerospace Summit. „Spolupráce se SpaceX probíhá velice dobře. Vedeme s nimi velmi silný dialog,“ konstatoval Dan Murray.
Tato spolupráce prý mj. zahrnuje stovky hodin přesčasů, které zaměstnanci FAA musí mít. „Děláme vše, co je v našich silách, aby byla co možná nejefektivnější,“ dodal Murray.
Je chyba na straně SpaceX?
Harmonogram nadcházejícího testovacího letu, známého jako Flight 5, je podle něj „z velké části dán volbami, které společnost učiní“, což ostatně platí pro všechny soukromé subjekty, které o získání licence ke startu usilují. Elon Musk má na tuto věc sice zcela jiný pohled a dokonce se rozhodl podat žalobu, nicméně je otázkou, zda mu to bude něco platné.
Pravdou sice je, že předchozí licence umožňovala uskutečnit více letů, ovšem s jedním a tím stejným profilem. Háček spočívá v tom, že SpaceX právě tento profil pro potřeby Flight 5 upravila.
Murray poukázal rovněž na to, že informace o dopadech Flight 5 na životní prostředí navíc FAA obdržela až někdy v polovině srpna, což vyžaduje konzultace s dalším agenturami.
„Vedeme se SpaceX skvělý dialog. Dáváme přednost dialogu přímo s nimi,“ zdůraznil. „Mají k dispozici většinu našich zdrojů, protože provádějí většinu operací.“