Další průlom v astronomii: Algoritmus strojového učení potvrdil existenci 50 nových planet

Odborníci z Warwick University vytvořili nový algoritmus strojového učení a „nakrmili“ ho daty získanými lovcem exoplanet TESS (Transiting Exoplanet Survey Satellite) a již nefunkční sondou Kepler. Tímto způsobem potvrdili existenci 50 nových planet – údajně poprvé v historii astronomie.

Tým doufá, že jeho práce pomůže vydláždit cestu pro budoucí validační techniky. Ty současné jsou totiž snadno ovlivnitelné šumem, chybami v kamerách atd.

Odborníci svůj algoritmus nejprve vytrénovali tím, že ho naučili rozpoznávat rozdíly mezi potvrzenými planetami a falešnými pozitivy. Pak už ho stačilo jen nasadit do akce.

Rychle a efektivně

Nově potvrzené planety mají různé velikosti. Některé lze srovnat s Neptunem, zatímco jiné jsou menší než naše Země.

„Spíše než říci, kteří kandidáti pravděpodobně budou planetami, můžeme nyní říci jaká je přesná statistická pravděpodobnost. Pokud je šance, že kandidát bude falešně pozitivní nižší než 1 %, považuje se to za potvrzenou planetu,“ vysvětlil David Armstrong z katedry fyziky Warwick University.

Tento přístup je velice efektivní – mj. proto, že algoritmus pracuje opravdu rychle. „Stále ještě musíme strávit nějaký čas jeho trénováním, ale jakmile to bude hotovo, bude mnohem snazší použít ho na budoucí kandidáty,“ uvedl Armstrong.

Diskuze (4) Další článek: Marvell spolupracuje s TSMC na vývoji 5nm čipů pro síťová zařízení

Témata článku: Vesmír, Umělá inteligence, Výzkum, Země, Astronomie, Strojové učení, TESS, Kandidát, Kepler, Survey Satellite, DAL, Nová planeta, Průlom, Planeta, Neptun, Existence, Algoritmus

Ťuk ťuk, kdo tam? Naučte svůj Android reagovat na dvojité či trojité poklepání na zádech

** Neumí váš telefon rozeznat poklepání prsty na zádech? ** Není to žádný problém, tato aplikace to váš smartphone naučí ** Základem je správné nastavení rozměrů a citlivosti

GestaMobilní aplikaceAndroid
Týden Živě: Jak nepřiplácet při nákupu z Číny a nebát se konce 3G

** Končí mobilní 3G. Ale nebojte se, není to žádná katastrofa ** Jak nakupovat na AliExpressu bez vysokých poplatků České poště ** Sledujte souhrn událostí končícího týdne

Jakub ČížekJan Láska
Týden ŽivěVideo
Subvarianta omikronu BA.2 znepokojuje epidemiology. V Dánsku už tvoří skoro polovinu případů

** SARS-CoV-2 omikron má tři hlavní subvarianty: BA.1, BA.2 a BA.3 ** BA.2 je ještě nakažlivější než již tak značně infekční omikron. ** V Dánsku již tvoří polovinu všech případů nákazy omikronem

SARS-CoV-2Mutace
Předsevzali jste si cvičit? Tyhle appky ukážou jak a pomohou vydržet. Jedna vám dokonce zaplatí

Vánoční obžerství je za námi, nyní je na řadě novoroční předsevzetí. Pokud i vy chcete v novém roce zapracovat na fyzické kondici a shodit přebytečná kila, budou se vám hodit následující mobilní aplikace.

SportMobilní aplikace

Razer ukázal futuristický stůl pro hráče. Obsahuje 65" OLED monitor a vyměnitelné moduly

Herní křeslo už má, teď Razer zkouší vymyslet i ideální stůl

Razer
Zlatý řez ve fotografii

Mezi základní kameny fotografické techniky patří kompozice. Obdélníkový tvar fotografie umožňuje různé umístění fotografovaného předmětu ve scéně.

Tomáš Slavíček