Vesmír | Astronomie | Strojové učení

Další průlom v astronomii: Algoritmus strojového učení potvrdil existenci 50 nových planet

Odborníci z Warwick University vytvořili nový algoritmus strojového učení a „nakrmili“ ho daty získanými lovcem exoplanet TESS (Transiting Exoplanet Survey Satellite) a již nefunkční sondou Kepler. Tímto způsobem potvrdili existenci 50 nových planet – údajně poprvé v historii astronomie.

Tým doufá, že jeho práce pomůže vydláždit cestu pro budoucí validační techniky. Ty současné jsou totiž snadno ovlivnitelné šumem, chybami v kamerách atd.

Odborníci svůj algoritmus nejprve vytrénovali tím, že ho naučili rozpoznávat rozdíly mezi potvrzenými planetami a falešnými pozitivy. Pak už ho stačilo jen nasadit do akce.

Rychle a efektivně

Nově potvrzené planety mají různé velikosti. Některé lze srovnat s Neptunem, zatímco jiné jsou menší než naše Země.

„Spíše než říci, kteří kandidáti pravděpodobně budou planetami, můžeme nyní říci jaká je přesná statistická pravděpodobnost. Pokud je šance, že kandidát bude falešně pozitivní nižší než 1 %, považuje se to za potvrzenou planetu,“ vysvětlil David Armstrong z katedry fyziky Warwick University.

Tento přístup je velice efektivní – mj. proto, že algoritmus pracuje opravdu rychle. „Stále ještě musíme strávit nějaký čas jeho trénováním, ale jakmile to bude hotovo, bude mnohem snazší použít ho na budoucí kandidáty,“ uvedl Armstrong.

Diskuze (4) Další článek: Marvell spolupracuje s TSMC na vývoji 5nm čipů pro síťová zařízení

Témata článku: Vesmír, Země, Výzkum, Umělá inteligence, Astronomie, Strojové učení, TESS, Kepler, Existence, Planeta, Kandidát, Neptun, Nová planeta, Algoritmus, Průlom

Porovnání deseti cloudových disků: kam a za kolik uložit 100 GB, 1 TB a 10 TB dat?

** Zjistili jsme, kam do cloudu nejvýhodněji uložíte data ** Vytvořili jsme žebříček cen deseti cloudových úložišť ** Ceny se liší - často i velice výrazně!