Další úspěch českých vědců. Z videozáznamů vypočítali místo dopadu meteoritu a za dva měsíce ho tam skutečně našli

V sobotu 25. června byl vlahý letní večer. Ačkoli bylo přes den na většině území naší republiky zataženo a místy pršelo, odpoledne se začalo vyjasňovat. Přesně v 19:54:16 proletěl nad jihozápadem Slovenska jasný bolid, který bylo možné spatřit zejména z oblasti jižní Moravy.

Protože byl ještě den, fotografické kamery bolidové sítě nebyly v tu chvíli aktivní. Na všech stanicích jsou však nainstalované doplňkové kamery, jež jsou v provozu i ve dne. Ačkoli pokrývají většinou jen menší část oblohy, dokázaly dvě z nich (ve Veselí nad Moravou a Kuchařovicích u Znojma) zachytit trajektorii kosmického vetřelce.

Určení místa dopadu

Dle analýzy expertů z Astronomického ústavu AV ČR skončila celá událost pádem meteoritů. Vědci určili všechny základní parametry průletu bolidu atmosférou, tedy mimo jiné kde a jak rychle letěl, odkud přiletěl, a navíc kam mohly jeho zbytky případně dopadnout.

Následně o celé události a zjištěních informovali kolegy z Astronomického ústavu SAV v Tatranské Lomnici a z Univerzity Komenského v Bratislavě. Díky mezinárodní spolupráci se pak podařilo zajistit další videozáznam ze slovenské stanice Hurbanovo, který posloužil ke zvýšení spolehlivosti původních výsledků..

Vědci poté zveřejnili podrobnější popis bolidu spolu s předpokládanou pádovou oblastí v katastru obce Pusté Úlany. Následný průzkum na místě ukázal, že nalezení meteoritu bude nelehkým úkolem – jednalo se totiž o zemědělsky obdělávanou půdu, přičemž k pádu došlo v období, kdy na většině polí a luk byla vysoká vegetace.

Hledání a nalezení

Meteorit na předpokládaném místě hledali nejen slovenští vědci, ale i amatérští hledači. Snaha a trpělivost byla po necelých dvou měsících korunována úspěchem – Polák Mateusz Zmija, který v terénu nachodil více než padesát kilometrů, nalezl 20. srpna v předpovězené oblasti jeden meteorit vážící pouhých 8.6 gramů.

Klepněte pro větší obrázek Meteorit Pusté Úlany o hmotnosti 8,6 gramů, který nalezl 20. 8. 2022 polský hledač Mateusz Zmija v pádové oblasti vypočtené vědci z AV ČR. (foto: Mateusz Zmija).

„Jedná se tak o další velmi vzácný nález, tzv. meteorit s rodokmenem, tedy meteorit, jehož průlet atmosférou byl přístrojově zaznamenán a ke kterému spolehlivě známe dráhu ve Sluneční soustavě. Meteorit byl zatím neoficiálně pojmenován Pusté Úlany a je to po meteoritu Košice z roku 2010 v pořadí druhý takový případ meteoritu s rodokmenem, který byl nalezen na území Slovenska.“ uvádí Akademie věd ČR v tiskové zprávě.

„Mimořádnost tohoto nálezu podtrhuje fakt, že celkový počet těchto velmi vzácných meteoritů na celém světě je kolem čtyřiceti. Dohromady se ovšem tým vědců z Astronomického ústavu AV ČR zcela nebo aspoň významnou měrou podílel na kompletním popsání více než poloviny všech těchto případů a je v tomto ohledu nejúspěšnějším týmem na světě.“ uzavírají vědci.

Diskuze (1) Další článek: Takhle bude vypadat VLC 4.0. Oblíbený přehrávač videa se posune do 21. století

Témata článku: Vesmír, Výzkum, Česko, Kamera, Sluneční soustava, Slovensko, Meteorit, Místo dopadu, Košice, Jižní Morava, Akademie věd ČR, Znojmo, Čeští vědci, Bratislava, Vědec, Astronomický ústav AV ČR, Bolid, AVC, Veselí nad Moravou, Měšice, Videozáznam, Digitální kamery na Heureka.cz

Wear OS 2 pomalu zavírá krám. Po resetu nefungují poznámky ani Google Mapy, a brzy bude hůř

** Google připravil novou verzi aplikací Google Map a Google Keep ** Pokud si resetujete Wear OS 2 hodinky, už je nesputíte ** Je to jen čirá náhoda, nebo taktika, jak vás přimět k upgradu?

Google MapyWear OS
Strategie The Settlers: New Allies odhalila datum vydání. Vyjde i na konzole a český překlad nemá chybět

Pokračování série The Settlers už jsme tady měli mít dlouhou dobu. Ubisoft ale nakonec celý projekt značně předělal a výsledek nám předvedl s novým videem.

The Settlers: New AlliesDatum vydání