Další vědec provádí genetické modifikace lidských embryí. Postupuje však etičtěji

He Jiankui z Číny podle svých kritiků vstoupil do historie jako první příklad bezohledného vědce působícího v oblasti editace genů. Během svého výzkumu, který vyvrcholil narozením prvních geneticky modifikovaných dětí, údajně používal netestované technologie a dopouštěl se i dalších etických prohřešků.

Jiní odborníci se naštěstí vydali značně korektnější cestou. Jedním z nich je i biolog Dieter Egli z Columbia University.

Egli pomocí nástroje CRISPR upravuje lidská embrya tak, aby eliminoval jistou genetickou vadu, která může vést ke slepotě. Na rozdíl od Jiankuiho je ale hned následující den ničí. „V současnosti se nesnažíme dělat děti,“ řekl zpravodajské organizaci NPR. „Žádná z těchto buněk se nedostane do dělohy nějaké osoby.“

Dieter tvrdí, že chceme-li opravdu jednoho dne CRISPR využívat k boji proti různým genetickým chorobám, pak je tento typ badání nezbytný. „Nemůžeme jen editovat a pak doufat, že všechno půjde dobře a implantovat to do dělohy. To není zodpovědné. Musíme nejprve provést základní studie, abychom zjistili, co se stane. To je to, co tu děláme,“ vysvětlil.

Někteří jedinci však zastávají názor, že jde o „Pandořinu skříňku“, kterou bychom raději neměli vůbec zkoušet otvírat. Tak třeba expertka na biotechnologie Marcy Darnovsky má obavu z toho, že modifikovaní jedinci se budou považovat za lepší než ostatní.

V podobném duchu se vyslovil i přednosta Ústavu etiky 3. lékařské fakulty Univerzity Karlovy Marek Vácha. „Mohou vzniknout různé druhy lidí. Ekonomické rozdíly se zkapalní v biologické a vznikne nová geneticky pozměněná aristokracie,“ varoval v rozhovoru pro Český rozhlas Plus.

Diskuze (25) Další článek: Ve Windows se občas něco rozbije, načež vyskočí deprimující chybový dialog

Témata článku: Zdraví, Výzkum, Čína, Genetika, Lidé, Český rozhlas, DNA, Embryo, CRISPR, Columbia University, DAL, Vědec, Modifikace, Děloha, VSA, Jiankui, Karlov, NPR, Marek Vácha, Univerzita Karlova, He Jiankui, Lidské embryo, Genetická modifikace

V uchu jehly. Oppo Find X3 Pro fotí unikátní fotky uměleckých děl, které byste jinak zaměnili za smítko prachu

** Oppo Find X3 Pro se může opřít o unikátní mikroskopický objektiv ** Nabízí až 60× hybridní přiblížení těch nejmenších detailů ** Je to jediný telefon, který umí nafotit sochy v uchu jehly...

MikroskopMakro objektiv
Mexické drogové kartely používají drony s malými bombami. Odhození a zásah rovnou nafilmují

** Mexické drogové kartely využívají pozoruhodné nekonvenční zbraňové systémy ** Patří mezi ně rovněž drony v mnoha podobách ** Nedávno zveřejněné video zachycuje útok dronu shazujícího malé bomby

MexikoDrogyZbraně

Podívejte se na prodlouženou scénu z letadla ve filmu Uncharted

Film si rozhodně bude brát některé inspirace z herní série.

FilmSony
Upírské battle royale z Prahy se brzy vrátí mezi hráče. Bloodhunt si zahrajeme na jaře

Po menší odmlce se nový battle royale titul opět vrátí mezi hráče.

Vampire The Masquerade: BloodhuntVideo