Dávný Mars krátce po vzniku kráteru Lomonosov zalily mega tsunami

• Zdá se, že v minulosti byl Mars pokrytý spoustou vody
  • Vědci na něm zřejmě objevili pozůstatky hned dvou gigantických mega tsunami
  • Takové běsnění vody mohlo být vyvoláno dopadem velkého meteoritu

Dnešní Mars je rudou studenou pustinou. Zdá se ale, že v minulosti byl Mars pokryt spoustou vody, v podobě řek, jezer a velkého oceánu. Jisté to ještě úplně není, ale důkazy přibývají. Nad Marsem krouží satelity a na povrchu planety pracují robotické rovery, které získávají stále nové doklady o možném výskytu vodních těles na rudé planetě.

Poblíž předpokládaného oceánu planetární vědci objevili stopy, které odpovídají působení zběsilé síly vody. Zřejmě jde o pozůstatky hned dvou gigantických mega tsunami. Takové běsnění vody na dávném Marsu mohlo být vyvoláno dopadem velkého meteoritu.

Francois Costard z francouzské agentury CNRS a jeho spolupracovníci jsou přesvědčeni, že našli na Marsu kráter, který souvisí s mega tsunami. Měl by to být kráter Lomonosov o průměru 120 kilometrů, který se nalézá na pláních severně od Arabia Terra.

Geologické rysy dotyčného kráteru odpovídají takovému scénáři. Kráter navíc připomíná krátery na mělkém mořském dně, které známe ze Země. Okraj kráteru Lomonosov vypadá, jako kdyby ho pobořila rozbouřená voda, když se za nějaký čas po nárazu vracela zpět, aby zaplnila čerstvě vzniklý kráter.

Kráter Lomonosov je obklopený hladkým terénem, který by mohl být dnem mělkého oceánu. Zhruba před 3 miliardami let, tedy v době, kdy byla Sluneční soustava ještě dost mladá, tam podle Costardova týmu dopadl objekt o velikosti 15 až 20 kilometrů. Náraz něčeho takového musel vyvolat ohromující záplavy doslova po celém Marsu.

Další důkaz ve prospěch existence oceánu

Pokud má Costard se svými kolegy pravdu a kráter Lomonosov je skutečně pozůstatkem pádu meteoritu, který rozbouřil vody Marsu, tak zároveň jde o cenný důkaz ve prospěch existence dlouhodobé zmíněného oceánu.

Z mnoha důvodů se domníváme, že dávný Mars byl chladným světem. V takových podmínkách je jenom obtížně představitelná dlouhodobá existence velkého oceánu na Marsu.

Jestliže ale kráter Lomonosov vznikl dopadem meteoritu do oceánu, tak vcelku logicky takový oceán musel existovat. Dopady tak velkých těles jsou velmi vzácné jak na Zemi, tak i na Marsu. To naznačuje, že na Marsu oceán skutečně existoval po dlouhou dobu.

Diskuze (1) Další článek: Dva nadšenci postavili létající talíř. Funguje podobně jako ty ve filmech

Témata článku: Vesmír, Historie, Výzkum, Země, Mars, Sluneční soustava, Meteorit, Voda, Oceán, Lomonosov, Spousta vody, Dopad, MEG, Pozůstatek, Mar, Arabia, CNRS, COSTAR, Tsunami

Mexické drogové kartely používají drony s malými bombami. Odhození a zásah rovnou nafilmují

** Mexické drogové kartely využívají pozoruhodné nekonvenční zbraňové systémy ** Patří mezi ně rovněž drony v mnoha podobách ** Nedávno zveřejněné video zachycuje útok dronu shazujícího malé bomby

MexikoDrogyZbraně

Pitva Samsungu Galaxy Z Fold2. Vnitřnosti ohebného telefonu, to je technologický koncert

Skládací telefony jsou stále docela nové a drahé, takže se nepoštěstí narazit na kus k popravě každý den. Tento má zničený vnitřní displej, ale jinak je funkční. Tak se pojďme podívat, jak to Samsung uvnitř vyřešil.

Ohebný displejSamsungPitva