Desítky Boeingů 777-200 byly uzemněny po dramatickém selhání motoru nad Denverem

Zatímco letadla Boeing 737 MAX se pomalu ale jistě vracejí na oblohu, musí jejich výrobce čelit další nepříjemnosti. Po dramatickém selhání motoru na stroji 777-200 aerolinek United Airlines, jehož součásti dopadly do obydlených oblastí, byly z provozu dočasně vyřazeny desítky letadel tohoto typu.

K nepříjemné události došlo v sobotu 20. února, kdy letoun s imatrikulací N772UA odstartoval z dráhy 25 coloradského letiště v Denveru. Let UA-328 měl cíl v havajském Honolulu a na jeho palubě bylo 229 cestujících a deset členů posádky. Během počáteční fáze stoupání však došlo k masivní explozi pravého motoru a jejím následkem k oddělení některých součástí, jež následně dopadly do obydlené oblasti.

Boeing 777-200 v ohrožení

Piloti okamžitě ohlásili stav nouze a ve výšce asi 13450 stop (cca 4,1 kilometrů) přerušili stoupání. Po provedení všech nezbytných úkonů požádali o návrat na letiště. Řídící letového provozu jim dal k dispozici všechny přistávací dráhy.

Stroj poté bez problémů ve výšce 9200 stop (asi 2,8 km) s jedním funkčním motorem obkroužil letiště a po přibližně 23 minutách bezpečně přistál na dráze 26. Zde zůstal stát, neboť z pravého motoru stále šlehaly plameny, které během několika minut zlikvidovali letištní hasiči.

Letoun byl následně odtažen z přistávací dráhy na vzdálenou stojánku. Zde byli evakuováni cestující, kteří byli následně přepraveni autobusem k terminálu. Dobrou zprávou na celém incidentu je skutečnost, že nedošlo k žádným zraněním. Cestující poté pokračovali letadlem stejného typu s imatrikulací N773UA a do cílové destinace se dostali se šestihodinovým zpožděním.

Dramatické selhání motoru

Při explozi motoru došlo k oddělení několika součástí, včetně krytů, které dopadly do obydlené oblasti. Většina trosek skončila ve zhruba 2 kilometry dlouhém pruhu v ulicích přibližně 35 kilometrů vzdáleného města Broomfield, kde poškodily několik domů. Naštěstí ani v tomto případě nedošlo k žádnému zranění obyvatel. Pozemní pozorovatelé hlásili, že zaslechli výbuch a viděli černý oblak kouře za letadlem.

Federální letecká správa (Federal Aviation Administration; FAA) a Národní rada pro bezpečnost dopravy (National Transportation Safety Board; NTSB) okamžitě zahájily vyšetřování celého incidentu. Již následující den oznámila FAA, že vydá směrnici, která bude vyžadovat okamžité kontroly letadel Boeing 777 s motory Pratt & Whitney PW4000.

„Po včerejším incidentu jsme zkontrolovali všechny dostupné bezpečnostní údaje. Na základě počátečních informací jsme dospěli k závěru, že by měla být zintenzivněna kontrola dutých lopatek turbín, které jsou jedinečné pro tento model motoru používaného výhradně na letounech Boeing 777.“ uvádí úřad v oficiálním prohlášení.

NTSB mezitím ve spolupráci s místní policií začala sbírat součástky, které se oddělily od motoru a spadly do obytné zóny. Dosavadní šetření ukazuje, že došlo ke zlomení dvou lopatek a oddělení krytů sání a motoru. Zbytek lopatek vykazoval poškození především v oblasti špiček a náběžných hran.

Uzemňujeme, vyšetřování pokračuje

Vyšetřovatelé nyní zkoumají motor, letadlo, fotografie a videa pořízená svědky i cestujícími na palubě letu United 328. Současně s tím byly převezen do laboratoře NTSB ve Washingtonu záznamník hlasové komunikace v kokpitu a zapisovač letových údajů, které budou dále analyzovány.

K velmi podobné nehodě došlo 13. února 2018 u Boeingu 777-200 s imatrikulací N773UA (tj. ten, se kterým cestující pokračovali na Havaj). Na stroji, letícím tehdy na lince UA-1175 ze San Francisca do Honolulu, došlo při letu nad Tichým oceánem ke zlomení lopatky turbíny a následnému oddělení krytů. Odlétávající trosky přitom zasáhly i trup letadla.

S ohledem na zjištěné okolnosti uzemnily aerolinky United Airlines, Japan Airlines a All Nippon Airways všechna svá aktivní letadla Boeing 777-200 vybavená motory Pratt & Whitney PW40xx. Kromě amerických a japonských leteckých společností používají tyto Boeingy 777-200 ještě jihokorejské aerolinky.

Celý incident upozorňuje na potřebu přísnější kontroly a testování systémů a komponent letadel. To je obzvláště důležité zejména poté, co stroje byly v posledních měsících kvůli krizi způsobené pandemií koronaviru uzemněny nebo vyřazeny z provozu.

Diskuze (17) Další článek: Samsung do svých procesorů Exynos přidá grafickou část od AMD, detaily prozradí v létě

Témata článku: Technika, Doprava, Bezpečnost, USA, Letadla, Létání, Boeing, Policie, NTSB, Selhání motoru, Lopatka, Aerolinky, United Airlines, Federální letecká správa, United, Washington, Honolulu, Pratt & AMP, Letadlo, Japan Airlines, Tichý oceán, Havaj, San Francisco, NTS, Motor



Dávné megatsunami na Marsu zřejmě způsobila „chicxulubská“ planetka

Dávné megatsunami na Marsu zřejmě způsobila „chicxulubská“ planetka

** pPodle jedná hypotézy byla podstatná část povrchu Marsu tvarována dávnou megatsunami ** . Za původce této globální katastrofy byl považován dopad planety či jádra komety ** Vědci nyní vystopovali impaktní kráter, který podle nich těsně souvisí se zmíněnou megatsunami

Stanislav Mihulka
KatastrofyMars
Facebook má nejspíš vaše telefonní číslo, i když jste mu ho nikdy nedali. Tímto tajným nástrojem ho můžete smazat

Facebook má nejspíš vaše telefonní číslo, i když jste mu ho nikdy nedali. Tímto tajným nástrojem ho můžete smazat

**Meta poskytuje nástroj na vymazání telefonních čísel a e-mailových adres z Facebooku a Instagramu **V minulosti Mark Zuckebrg popřel, že by Facebook vytvářel stínové profily **Metě teď můžete sebrat klíčové iddentifikátory, pořád o vás ale nejspíš ví mnoho dalšího

Petr Urban
MetaSledováníSociální sítě
Na povrchu Měsíce je tolik kyslíku, že by stačil pro lidstvo na 100 tisíc let

Na povrchu Měsíce je tolik kyslíku, že by stačil pro lidstvo na 100 tisíc let

** Lidstvo se připravuje na kolonizaci Měsíce ** Jednou ze základních surovin, bez nichž se na naší přirozené družici neobejdeme, je nepochybně kyslík ** Kde ho vzít?

Stanislav Mihulka
KolonizaceMěsícO2