Zatímco letadla Boeing 737 MAX se pomalu ale jistě vracejí na oblohu, musí jejich výrobce čelit další nepříjemnosti. Po dramatickém selhání motoru na stroji 777-200 aerolinek United Airlines, jehož součásti dopadly do obydlených oblastí, byly z provozu dočasně vyřazeny desítky letadel tohoto typu.
K nepříjemné události došlo v sobotu 20. února, kdy letoun s imatrikulací N772UA odstartoval z dráhy 25 coloradského letiště v Denveru. Let UA-328 měl cíl v havajském Honolulu a na jeho palubě bylo 229 cestujících a deset členů posádky. Během počáteční fáze stoupání však došlo k masivní explozi pravého motoru a jejím následkem k oddělení některých součástí, jež následně dopadly do obydlené oblasti.
Boeing 777-200 v ohrožení
Piloti okamžitě ohlásili stav nouze a ve výšce asi 13450 stop (cca 4,1 kilometrů) přerušili stoupání. Po provedení všech nezbytných úkonů požádali o návrat na letiště. Řídící letového provozu jim dal k dispozici všechny přistávací dráhy.
Stroj poté bez problémů ve výšce 9200 stop (asi 2,8 km) s jedním funkčním motorem obkroužil letiště a po přibližně 23 minutách bezpečně přistál na dráze 26. Zde zůstal stát, neboť z pravého motoru stále šlehaly plameny, které během několika minut zlikvidovali letištní hasiči.
Letoun byl následně odtažen z přistávací dráhy na vzdálenou stojánku. Zde byli evakuováni cestující, kteří byli následně přepraveni autobusem k terminálu. Dobrou zprávou na celém incidentu je skutečnost, že nedošlo k žádným zraněním. Cestující poté pokračovali letadlem stejného typu s imatrikulací N773UA a do cílové destinace se dostali se šestihodinovým zpožděním.
Dramatické selhání motoru
Při explozi motoru došlo k oddělení několika součástí, včetně krytů, které dopadly do obydlené oblasti. Většina trosek skončila ve zhruba 2 kilometry dlouhém pruhu v ulicích přibližně 35 kilometrů vzdáleného města Broomfield, kde poškodily několik domů. Naštěstí ani v tomto případě nedošlo k žádnému zranění obyvatel. Pozemní pozorovatelé hlásili, že zaslechli výbuch a viděli černý oblak kouře za letadlem.
Federální letecká správa (Federal Aviation Administration; FAA) a Národní rada pro bezpečnost dopravy (National Transportation Safety Board; NTSB) okamžitě zahájily vyšetřování celého incidentu. Již následující den oznámila FAA, že vydá směrnici, která bude vyžadovat okamžité kontroly letadel Boeing 777 s motory Pratt & Whitney PW4000.
„Po včerejším incidentu jsme zkontrolovali všechny dostupné bezpečnostní údaje. Na základě počátečních informací jsme dospěli k závěru, že by měla být zintenzivněna kontrola dutých lopatek turbín, které jsou jedinečné pro tento model motoru používaného výhradně na letounech Boeing 777.“ uvádí úřad v oficiálním prohlášení.
NTSB mezitím ve spolupráci s místní policií začala sbírat součástky, které se oddělily od motoru a spadly do obytné zóny. Dosavadní šetření ukazuje, že došlo ke zlomení dvou lopatek a oddělení krytů sání a motoru. Zbytek lopatek vykazoval poškození především v oblasti špiček a náběžných hran.
Uzemňujeme, vyšetřování pokračuje
Vyšetřovatelé nyní zkoumají motor, letadlo, fotografie a videa pořízená svědky i cestujícími na palubě letu United 328. Současně s tím byly převezen do laboratoře NTSB ve Washingtonu záznamník hlasové komunikace v kokpitu a zapisovač letových údajů, které budou dále analyzovány.
K velmi podobné nehodě došlo 13. února 2018 u Boeingu 777-200 s imatrikulací N773UA (tj. ten, se kterým cestující pokračovali na Havaj). Na stroji, letícím tehdy na lince UA-1175 ze San Francisca do Honolulu, došlo při letu nad Tichým oceánem ke zlomení lopatky turbíny a následnému oddělení krytů. Odlétávající trosky přitom zasáhly i trup letadla.
S ohledem na zjištěné okolnosti uzemnily aerolinky United Airlines, Japan Airlines a All Nippon Airways všechna svá aktivní letadla Boeing 777-200 vybavená motory Pratt & Whitney PW40xx. Kromě amerických a japonských leteckých společností používají tyto Boeingy 777-200 ještě jihokorejské aerolinky.
Celý incident upozorňuje na potřebu přísnější kontroly a testování systémů a komponent letadel. To je obzvláště důležité zejména poté, co stroje byly v posledních měsících kvůli krizi způsobené pandemií koronaviru uzemněny nebo vyřazeny z provozu.