Více než 100 německých pneumologů vyzvalo k přezkoumání současných emisních limitů pro oxid dusičitý a polétavý prach. Argumentují tím že, pro tyto mezní hodnoty neexistuje vědecké opodstatnění.
Bývalý prezident German Respiratory Society (DGP), Dieter Köhler, v dané souvislosti uvedl, že většina studií o nebezpečích způsobovaných emisemi dieselových motorů je pochybná. A to bez ohledu na to, že se tím dostal do rozporu s postojem své vlastní organizace.
DGP totiž koncem listopadu před NO2 důrazně varovala. Vycházela přitom z výzkumu renomovaného Institute for Environmental Medicine v Augsburgu, který dospěl k závěru, že tento oxid dusíku vyvolává vážná zdravotní rizika i v relativně nízkých koncentracích jako je 40 mikrogramů na metr krychlový vzduchu (aktuální limit pro roční průměrnou koncentraci).
Köhler ovšem v rozhovoru pro německou televizi prohlásil, že aktuální mezní hodnota pro NO2 a polétavý prach je „zcela neškodná a nezpůsobila jedinou smrt“.
Debatu nyní rozpoutala reportáž německé televize ARD, ve které novináři téma rozebrali a sami za asistence odborníků provedli několik měření škodlivin ve městě. A došli k překvapivému závěru, že množství škodlivin, respektive jejich dopady na lidské zdraví, nekorelují s automobilovým provozem.
Bude třeba další výzkum
Nynější prezident DGP, Klaus Rabe, připustil, že na dotyčné téma proběhla rozsáhlá diskuse a že počet lékařů, kteří se přiklánějí ke Köhlerovu názoru, je větší než se očekávalo. Například šéf stuttgartské kliniky Červeného kříže konstatoval, že v nemocnici se nesetkává se žádnými chorobami plic a srdce způsobenými polétavým prachem či NO2.
Netřeba asi dodávat, že tento konflikt nadchnul automobilovou lobby. Všeobecný německý autoklub (ADAC) již vydal prohlášení, v němž požaduje, aby se Evropská unie touto problematikou zabývala. V podobném duchu reagovala i asociace VDA. „Čím více faktů do debaty přichází, tím lépe,“ podotkla.
Na druhé straně pomyslné barikády pak stojí lidé jako Annette Peters z Helmholtz German Research Center for Environmental Health, podle níž jsou emise z dieselových motorů v Německu zodpovědné za 6000 úmrtí ročně.
S tím souhlasí i Wolfgang Straff z German Environment Agency, který řekl, že „každých 10 mikrogramů NO2 na metr krychlový zvyšuje počet lidí, u nichž se rozvíjejí určité nemoci – třeba kardiovaskulární choroby.“