Zdraví | Doprava | Německo

Desítky německých lékařů zpochybňují škodlivost emisí z dieselových motorů

Více než 100 německých pneumologů vyzvalo k přezkoumání současných emisních limitů pro oxid dusičitý a polétavý prach. Argumentují tím že, pro tyto mezní hodnoty neexistuje vědecké opodstatnění.

Bývalý prezident German Respiratory Society (DGP), Dieter Köhler, v dané souvislosti uvedl, že většina studií o nebezpečích způsobovaných emisemi dieselových motorů je pochybná. A to bez ohledu na to, že se tím dostal do rozporu s postojem své vlastní organizace.

DGP totiž koncem listopadu před NO2 důrazně varovala. Vycházela přitom z výzkumu renomovaného Institute for Environmental Medicine v Augsburgu, který dospěl k závěru, že tento oxid dusíku vyvolává vážná zdravotní rizika i v relativně nízkých koncentracích jako je 40 mikrogramů na metr krychlový vzduchu (aktuální limit pro roční průměrnou koncentraci).

Köhler ovšem v rozhovoru pro německou televizi prohlásil, že aktuální mezní hodnota pro NO2 a polétavý prach je „zcela neškodná a nezpůsobila jedinou smrt“.

Debatu nyní rozpoutala reportáž německé televize ARD, ve které novináři téma rozebrali a sami za asistence odborníků provedli několik měření škodlivin ve městě. A došli k překvapivému závěru, že množství škodlivin, respektive jejich dopady na lidské zdraví, nekorelují s automobilovým provozem.

Bude třeba další výzkum

Nynější prezident DGP, Klaus Rabe, připustil, že na dotyčné téma proběhla rozsáhlá diskuse a že počet lékařů, kteří se přiklánějí ke Köhlerovu názoru, je větší než se očekávalo. Například šéf stuttgartské kliniky Červeného kříže konstatoval, že v nemocnici se nesetkává se žádnými chorobami plic a srdce způsobenými polétavým prachem či NO2.

Netřeba asi dodávat, že tento konflikt nadchnul automobilovou lobby. Všeobecný německý autoklub (ADAC) již vydal prohlášení, v němž požaduje, aby se Evropská unie touto problematikou zabývala. V podobném duchu reagovala i asociace VDA. „Čím více faktů do debaty přichází, tím lépe,“ podotkla.

Na druhé straně pomyslné barikády pak stojí lidé jako Annette Peters z Helmholtz German Research Center for Environmental Health, podle níž jsou emise z dieselových motorů v Německu zodpovědné za 6000 úmrtí ročně.

S tím souhlasí i Wolfgang Straff z German Environment Agency, který řekl, že „každých 10 mikrogramů NO2 na metr krychlový zvyšuje počet lidí, u nichž se rozvíjejí určité nemoci – třeba kardiovaskulární choroby.“

Diskuze (45) Další článek: ESET lídrem v oblasti Endpoint Security

Témata článku: Zdraví, Medicína, Doprava, Automobily, Evropská unie, Německo, Znečištění, Druhá strana, Červený kříž, Metr krychlový, For health, Emise, Nemocnice, Televizní kanál, Augsburg, Bývalý prezident, Nynější prezident, Prach, Mikrogram, Podobný duch, Německý lékař, Mezní hodnota, Německý, Titulní foto, Kardiovaskulární choroba, Kamery na Mall.cz


Určitě si přečtěte

Surface Laptop 2: cenově dostupný důkaz, že už to Microsoft umí jako Apple

Surface Laptop 2: cenově dostupný důkaz, že už to Microsoft umí jako Apple

** Nové barvy a rychlejší procesory, jinak je vše při starém ** Alcantara okolo klávesnice výrazně zlepšuje komfort používání ** Displej s poměrem stran 3:2 oceníte při práci na webu nebo aplikacích Office

Tomáš Holčík | 153

Jak je na tom baterie ve vašem notebooku? Otestujte si ji!

Jak je na tom baterie ve vašem notebooku? Otestujte si ji!

** Životnost akumulátorů není neomezená a jednoho dne přijde konec ** Otestovat stav baterie můžete pomocí celé řady nástrojů ** Případné problémy díky nim odhalíte dřív než bude pozdě

Karel Kilián | 20

K čemu je dobré programování a jak si postavit vlastní chytrou domácnost

K čemu je dobré programování a jak si postavit vlastní chytrou domácnost

** Proč umět alespoň trošku programovat, i když vás IT nebude živit? ** Potřebujete k programování čipů diplom z MIT? ** Jak může vypadat chytrá domácnost, kterou si postavíte sami?

Jakub Čížek | 27