Děti, které se učily matematiku Hejného metodou, měly v testu lepší výsledky

Děti, které se učily matematiku Hejného metodou, měly v testu lepší výsledky | Foto: h-mat.cz, CC BY 3.0

Nedávný článek o rozhovoru k výuce matematiky metodou profesora Hejného vzbudil zajímavou diskuzi. Stejně jako v jiných debatách na toto téma ale zaznívaly argumenty směřující na zatím chybějící srovnání výsledků klasické výuky matematiky s Hejného metodou. Když se proto nyní objevily závěry jednoho takového testu, vyžádali jsme si podrobnosti.

Jedná se o test společnosti Kalibro Projekt, která každoročně už od roku 1995 testuje znalosti dětí v 5. ročnících základních škol. Nešlo tedy o speciální výzkum zaměřený přímo na Hejného metodu. Protože ale Kalibro Projekt loni zařadil výuku podle Hejného učebnic mezi standardní doprovodné údaje, které u testovaných škol a tříd sleduje, může nyní výsledky tohoto testování spočítat za skupiny Hejný a NeHejný zvlášť a porovnat je.

Výsledky testu

Podrobnější komentář najdete na webu Kalibro.cz. Z něj vyjímáme:

Ve školním roce 2017/2018 se testování žáků 5. ročníků zúčastnilo 188 škol. V současnosti jsou k dispozici výsledky ze 168 škol, v nichž ve 33 třídách se pro výuku matematiky používají učebnice prof. Hejného a ve 211 třídách ne.

Základní porovnání výsledků žáků více než 4 tis. žáků nesvědčí o tom, že by výuka matematiky podle učebnic prof. Hejného měla negativní dopad na jejich úspěšnost v testech. Naopak, v testech z matematiky i z ostatních sledovaných předmětů dosahují tito žáci o něco lepších výsledků.

Úspěšnost v jednotlivých testech rozdělená podle způsobu výuky matematiky. U samotné matematiky měli žáci vyučovaní Hejného metodou o 5,2 % lepší výsledky

Je pochopitelné, že tyto výsledky nevypovídají o úspěšnosti samotné Hejného metody, ale promítají se do nich i další důležité faktory, jako například kvalita učitelů, kvalita rodinného zázemí a další socioekonomické faktory, kterými se žáci vyučovaní podle Hejného učebnic mohou z různých důvodů odlišovat od svých vrstevníků.

Nicméně, pokud uspořádáme výsledky žáků podle nejvyššího dosaženého vzdělání jejich rodičů, ukazuje se, že žáci vyučovaní podle učebnic prof. Hejného nemají horší výsledky v testech z matematiky ani v případě nižšího dosaženého vzdělání rodičů.

Výsledky testů matematiky srovnané podle vzdělání rodičů. U rodičů-vysokoškoláků je rozdíl u Hejného metody největší, ale Hejný vede i u ostatních dvou skupin

Podobný výsledek se ukázal v případě uspořádání výsledků žáků v testech podle průměrného prospěchu žáků na vysvědčení ze čtyř profilových předmětů (český jazyk, matematika, vlastivěda, přírodověda).

Porovnání výsledků testu podle průměrného prospěchu žáků na vysvědčení

Ukázalo se tedy, že žáci vyučovaní podle učebnic prof. Hejného neměli horší výsledky v testech ve srovnání se svými vrstevníky vyučovanými klasicky ani v případě horšího průměrného prospěchu.

Podívejte se na otázky v testu matematiky (PDF)

Střet zájmů?

Je potřeba uvést, že Kalibro Projekt má velmi blízko k Nakladatelství Fraus, které mimo jiné vydává učebnice pro výuku matematiky Hejného metodou. David Souček, ředitel Kalibro Projekt, tento střet zájmů vyvrací ve vyjádření na webu Česká škola:

K propojení společnosti Kalibro Projekt a Nakladatelství Fraus bych rád uvedl, že spolupráce obou subjektů v žádném případě nezahrnuje vliv Nakladatelství Fraus na obsah testů, způsob jejich vyhodnocení, ani na výběr škol, které se testování účastní. Vzhledem k tomu, že Kalibro je jako projekt fungující od roku 1995 cenný mimo jiné právě tím, že probíhá bez přerušení za srovnatelných podmínek, bylo by velmi krátkozraké tyto podmínky z nějakých aktuálních pohnutek měnit. A pokud by snad cílem případného ovlivňování měla být jakási "preference" učebnic matematiky prof. Hejného, jednalo by se ze strany Nakladatelství Fraus o poměrně nelogický počin, protože kromě těchto učebnic vydává pro 1. stupeň ZŠ i široce rozšířenou „klasickou“ řadu učebnic Matematika se Čtyřlístkem.

Diskuze (119) Další článek: Microsoft propojí Windows 10 s mobily. Umožní i posílat SMS a prohlížet fotky

Témata článku: PDF, Výuka, Studium, Škola, Matematika, Vzdělávání, Dobrý výsledek, Metoda, Podrobný komentář, Podobný výsledek, Základní škola, Klasická výuka, Učebnice, Kalibro, Matematik, Zajímavá diskuse, Ostatní skupina, Základní porovnání, Nakladatelství Fraus, Český jazyk, Nedávný článek, Negativní dopad, Žák, Rodinné zázemí, Školní rok

Sex a rozmnožování při mezihvězdné cestě: Kolik lidí je potřeba pro let k Proximě Centauri?

** Vědci spočítali, jak velká by musela být posádka pro vícegenerační let k nejbližší hvězdné soustavě ** Proxima Centauri se nachází 4,3 světelných let od nás ** Za současných technologií bychom k ní letěli 6300 let

Apple dal do MacBooku procesor Core i9 a 4TB SSD. Ani se neptejte, co za to chce...

** Apple aktualizoval notebooky MacBook Pro, dostaly nový hardware ** Těšit se můžete na nové procesory a větší paměť ** Cena nejvybavenějšího modelu překročí 200 tisíc korun

Alan Turing: Genius, který matematicky stvořil počítač

Řešením matematického problému se dostal k modelu teoretického stroje, který nese jeho jméno a je základem logiky univerzálních počítačů.

Rekordy počasí: V Česku to ještě jde, skutečné extrémy zažívají jinde