Medicína | Cukrovka

Diabetikům svítá naděje: místo injekce si dají šálek kávy

Život s cukrovkou rozhodně není procházkou růžovou zahradou. Nemocní musí prakticky permanentně sledovat hladinu cukru v krvi, užívat léky, případně si píchat inzulinové injekce. V budoucnosti by ale léčba mohla spočívat ve vypití jednoho šálku kávy po jídle, informuje server Digital Trends.

Za možným průlomem v léčbě diabetu stojí vědci ze Spolkové vysoké technické školy ve švýcarském Curychu. Pracují totiž na vývoji buněk, schopných uvolňovat klíčovou a pro život nezbytnou látku, pokud zjistí přítomnost kofeinu.

„Vyvinuli jsme lidské buňky citlivé na kofein, které jako odpověď produkují peptid podobný glukagonu, [také známý jako] GLP-1,“ uvedl Martin Fussenegger, profesor na katedře vědeckých biosystémů a inženýrství.

„Buňky jsou zapouzdřeny v korálcích o průměru půl milimetru, vyrobených z alginátu z mořských řas. Při implantaci do těla jsou chráněny před imunitním systémem hostitele a jsou napojeny na krevní oběh tak, aby mohly vnímat kofein a uvolňovat GLP-1 do krevního oběhu.“

GLP-1 je terapeutický protein, který spouští uvolňování inzulínu u pacientů s diabetem druhého typu. Jeho účinky jsou lepší než injekce inzulínu, protože GLP-1 nevede k hypoglykemii, běžněji známé jako nízká hladina cukru v krvi.

Diabetikům svítá naděje: místo injekce si dají šálek kávy

V současné době jsou implantáty testovány pouze na myších, po pokusech s většími zvířaty se počítá s testováním na lidech. Rozhodně se ale nejedná o běh na krátkou trať – potrvá nejméně deset let, než budou provedeny nezbytné testy a pokusy, aby se ukázalo, zda je tento léčebný postup bezpečný a účinný.

Testy na myších s diabetem ukázaly, že implantát vložený pod kůži může být aktivován kofeinem v kávovém, čajovém nebo energetickém nápoji. Následně uvolní látku, která řídí hladinu cukru v krvi zvířat. Pro zvýšení dávky vědci jednoduše podávali silnější kávu. Implantát se skládá z tisíců gelových kapslí, z nichž každá obsahuje stovky buněk.

Aby se zjistilo, jak dobře buňky fungují, vystavili je vědci nápojům s různou úrovní kofeinu, od čokoládových mléčných koktejlů a bylinného čaje až po kolu, černý čaj, Red Bull, kávu Starbucks a další. Bylinný čaj a čokoládové mléčné koktejly neměly na buňky žádný účinek, ale všechny ostatní nápoje je aktivovaly a spustily uvolňování GLP-1 v různých množstvích v závislosti na obsahu kofeinu.

Pokud se vše povede dotáhnout do zdárného konce, mohlo by to znamenat, že diabetici druhého typu v podstatě o své nemoci ani nebudou vědět. Implantované buňky a běžný návyk pacientů konzumovat kofeinové nápoje, jako je káva a čaj, budou regulovat hladiny glukózy v krvi přirozeněji než injekce inzulínu.

V konečném důsledku by to mělo znamenat méně komplikací a vedlejších účinků při léčbě pacientů s diabetem druhého typu. Implantát je pouze nutné jednou za půl roku až rok vyměnit za nový.

Diskuze (3) Další článek: Microsoft chce zaujmout na mobilech. Bing přichází s vizuálním vyhledávačem