Díky technice CRISPR vznikl nový druh kvasinek. Má jen jeden chromozom

Odborníci z NYU School of Medicine pomocí techniky CRISPR zredukovali počet chromozomů u kvasinek Saccharomyces cerevisiae ze 16 na 2. To by samo o sobě bylo možné pokládat za skvělý úspěch, ovšem jiným tým (pro změnu z Číny) se rozhodl pokračovat ještě dál a nakonec získal kvasinky s jedním jediným chromozomem.

Jak jistě víte, počty chromozomů se napříč různými organismy značně liší. Tak třeba motýl Polyommatus atlanticus se může chlubit více než 220 páry, zatímco svilušky si úplně vystačí se dvěma. Nikdo zatím nedokáže s jistotou říct, čím jsou tyto rozdíly způsobeny – ale nyní jsme zase o kousek blíž k tomu, abychom tuto skutečnost dokázali uspokojivě vysvětlit.

Nejenže CRISPR umožnil počet chromozomů kvasinek snížit, ale navíc se zdá, že tento drastický zákrok s dotyčnými houbami nic moc neudělal. „To byl největší šok – že můžete zajít až tak daleko a kvasinky zřejmě jen pokrčí rameny,“ uvedl Jef Boeke z NYU.

Pravda – kvasinky s jediným chromozomem se dělí pomaleji než kvasinky se dvěma chromozomy. Avšak kvasinky se dvěma chromozomy prospívají stejně jako ty se šestnácti. A protože vzájemné „křížení“ je nemožné, lze hovořit o vytvoření nového druhu (resp. druhů).

Výše popsaný výzkum by nám rovněž mohl usnadnit pochopení toho, co způsobuje chromozomální abnormality v lidských buňkách – konkrétně ty, které způsobují například potraty či Downův syndrom.

Foto: Mogana Das Murtey and Patchamuthu Ramasamy, CC BY-SA 3.0

Váš názor Další článek: Microsoft se nechal přemluvit. Starší verzi Skype je možné dále používat

Témata článku: Technika, Výzkum, Čína, Genetika, Kvasinky, Technic, Nový druh, Pochopení, New York University, Skvělý úspěch, Chromozom, Největší šok, Lidská buňka, CRISPR, Druh, Popsaný výzkum

Praktické vychytávky, které si chcete doinstalovat do Windows

** Pokud vás nudí vzhled nabídky Start, snadno jej můžete změnit. ** Stejně tak existují programy na přidání záložek do programů. ** Spokojit se ani nemusíte se základním ovládáním hlasitosti.

Externí SSD se může hodit. Je rychlé, malé zvenku, velké uvnitř a cena už se snese

** Vyzkoušeli jsme rychlé externí SSD Samsung T5 ** Externí SSD je lepší než flešky i velké plotnové disky, většímu rozšíření doposud bránila především cena ** Samsung T5 zvládne i chytré šifrování a připojení k mobilu

Astronomové objevili daleko za Plutem objekt s extrémní dráhou. Může ukazovat na existenci planety Devět

** Astronomové objevili daleko za Neptunem těleso 2015 TG387 ** Okolo Slunce se pohybuje po extrémně protáhlé dráze ** Jeho dráha může ukazovat na existenci planety Devět

Na Zemi je nejtepleji za posledních více než 100 tisíc let. Co nám hrozí?

** Letošní červenec byl třetím nejteplejším měsícem od roku 1880 ** Teplota naší planety roste raketovým tempem ** Co lidstvu hrozí v období, které v minulosti nemá obdoby?