Díra v Sojuzu: Rusové by mohli podniknout vycházku do otevřeného kosmu

• Na konci srpna byla v kosmické lodi Sojuz objevena díra
  • Podle prvních zjištění vznikla už na Zemi vinou Rusů
  • Experti po dalším zkoumání objevili ještě poškození krytu proti meteoritům

Posádka ISS v současné době pozoruje z oběžné dráhy hurikán Florence. Ale ani na samotné palubě stanice není zrovna klidná atmosféra.

Aktualizace v pátek 14. září: se zajímavou úvahou přišel web russianspaceweb.com. Ruští kosmonauti by mohli kvůli vyšetřování obléknout skafandry a podívat se na vyvrtanou díru z vnější strany – tedy z kosmického prostoru. Uvnitř stanice se totiž nenašly žádné zbytky těsnícího prostředku. Pokud byla díra vyvrtána na Zemi, předpokládá se, že byl utěsněna zvenku, kde by zbytky tmelu či lepidla mohly stále být.

Kosmonauti by se na místo dostali pomoci jeřábu Strela. Vypadá to, že díra mohla být ucpána z vnějšku i přes štít proto mikrometeoroidům, který mohl nakonec tmel zakrýt, takže díra nebyla před startem objevena.

Připomeňme, že díra je v orbitální části Sojuzu, která při návratu shoří v atmosféře. Na Zemi tedy díru nebude možné prozkoumat. Diskutuje se také o možnosti, že by kosmonauti na Zemi dopravili vzduchové filtry z ruské části stanice. Mohou v nich být mikroskopické stopy po vrtání (pokud byla díra vyvrtána ve vesmíru). Otázkou je, jak velké množství „odpadu“ může vzniknout při vrtání díry o průměru 2 mm.

Aktualizace v pátek 14. září: Ruská státní agentura TASS vydala zprávu, podle které jsou v kosmické lodi Sojuz, která je aktuálně připojená k Mezinárodní vesmírné stanici, další stopy po vrtání. Zdroj agentuře prozradil, že experti při průzkumu fotografií a videozáznamu, který natočili astronauti na oběžné dráze, objevili poškození také u vnějšího štítu, který loď chrání proti meteoritům. Ten je umístěný ve vnější části lodě, před hermeticky chráněnou schránkou.

RIA Novosti později s odvoláním na Roscosmos uvedla, že žádná další nová díra v Sojuzu objevena nebyla. Jedná se stále o stejnou díru. Při zkoumání se ale nově zjistilo, že měla hloubku 15 mm a hrot vrtáku poškodil i vnější štít proti meteoritům.

Kommersant: díru vyvrtali Američané

Ruský deník Kommersant před tím napsal, že díru do kosmické lodi Sojuz mohli vyvrtat američtí astronauti, aby se vrátili dříve domů. Má to být jedna z hlavních vyšetřovacích hypotéz. Kommersant připojuje i motivaci – vyvrtání díry mělo uspíšit návrat jednoho z amerických astronautů na Zemi. Blíže neupřesněný člen posádky má mít zdravotní potíže.

Díru objevila posádka stanice poté, co přístroje na palubě Mezinárodní kosmické stanice (ISS) zaznamenaly 30. srpna menší únik vzduchu.

Původně se předpokládalo, že díra vznikla po nárazu kosmického smetí nebo mikrometeoroidu. Po pár dnech ale vyšlo najevo, že byla vyvrtána. To je jediná věc, kterou dnes víme jistě. Díra o průměru 2 mm má pravidelný tvar a vedle ní jsou stopy způsobené vrtačkou. Není ale zřejmé, zda vznikla na Zemi nebo až ve vesmíru.

Posádka díru utěsnila. Nachází se navíc v orbitální části Sojuzu, která se po odletu od ISS odhazuje. Na Zemi se vrací jen návratový modul. Žádné bezprostřední nebezpečí tedy posádce nehrozilo a nehrozí. Jedná se ale o bezprecedentní zanedbání bezpečnosti.

Americký šéf posádky: nic jsme nevyvrtali

Velitelem stanice je v současné Expedici 56 Andrew Feustel, kterého čeští čtenáři velmi dobře znají. Jeho manželka má české kořeny. Feustel kvůli tomu vzal k Hubblovu kosmickému dalekohledu Písně kosmické a později krtečka, který je na ISS také při jeho současném letu.

Feustel v rozhovoru pro ABC News jednoznačně odmítl, že by posádka díru vyvrtala. Podobné spekulace označil za ostudné a trapné. Posádka podle něj postupovala podle standardních postupů, díru našla a utěsnila.

První neshody se objevily už v den, kdy byla díra objevena. Feustel totiž nesouhlasil s postupem ruské strany. Chtěl více času na analýzu a žádal také, aby ruští kosmonauti postup nejdříve vyzkoušeli nanečisto.

Provrtaný Sojuz je u ISS od června

V současné době kotví u ISS dva Sojuzy. V Sojuzu MS-08 přilétli v březnu Andrew Feustel, Oleg Artěmjev a Richard Arnold. Na Zemi se mají vrátit 4. října ve stejné kosmické lodi. Pár dní poté odstartuje ke stanici nový Sojuz s novým základem Expedice 57 (dva Rusové, jeden Američan).

Díra je v Sojuzu MS-09, který je u stanice od začátku června. Na vesmírný komplex v něm přilétli Sergej Prokopjev, Alexander Gerst a Serena Auñón-Chancellor. Trojice přejde do Expedice 57. Sojuz MS-09 se s nimi na Zemi podle plánu vrátí 13. prosince.

Na stanici jsou tak nyní tři Američané (Feustel, Arnold a Auñón-Chancellor). Gerst je Němec a na stanici je za Evropskou kosmickou agenturu. Serena Auñón-Chancellor je vesmírným nováčkem. Arnold už ve vesmíru jednou byl a Feustel je nejzkušenějším členem posádky.

Za sedačku platí NASA přes 1,5 miliardy korun

Za jednu sedačku v Sojuzu platí USA Rusku okolo 80 milionů dolarů. Na stanci dopravují Američany ruské Sojuzy od začátku. Do roku 2011 vozil Američany na stanici také raketoplán. Rusko pak volnou sedačku využilo pro vesmírné turisty. Před léty tvořili posádku místo šesti jen tři astronauté.

Už v příštím roce má mít USA opět vlastní kosmické lodě. Dopravu posádky zajistí Starliner od Boeingu a Crew Dragon od SpaceX.

Aktualizace

Šéf Roskosmosu Dmitrij Rogozin reagoval na Faceboku na spekulace, že díru do Sojuzu vyvrtali astronauti. Podle něj podobné spekulace nepomáhají odborníkům z Roskosmosu, kteří incident vyšetřují a „mají za cíl oslabení vzájemných vztahů v kolektivu Mezinárodní kosmické stanice.“ Před ukončením vyšetřování jsou podle něj podobné spekulace nepřijatelné.

Diskuze (65) Další článek: Užijte si poslední změny času: Už od března 2019 můžeme mít trvale letní čas

Témata článku: Crew Dragon, Země, Meteorit, USA, SpaceX, Mezinárodní vesmírná stanice, Rusko, Boeing, Sojuz, Oběžná dráha, Současná doba, Sojuz MS, Současný let, Kosmická loď, Český kořen, Standardní postup, Orbitální část, Dolar, Pravidelný tvar, Nový základ, Kosmické smetí, Ruský sojuz, Posádka, Loď, Vrtání

Do kanceláře to nejlepší: Test notebooku HP Elitebook 830 G5

** HP se u nového Elitebooku snaží o nadstandardní výbavu ** Notebook klade důraz na videokonference ve firemním prostředí ** Unikátní displej umí omezit čitelnost z boku

Jak horko bude ve vašem městě, až vám bude 80 let? Podívejte se, jak se projeví klimatické změny!

** Srpen byl třetí nejteplejší za posledních více než sto let ** Bude to ale daleko horší, jak ukazuje aplikace NYT ** V Praze vzroste počet horkých dní na čtyřnásobek

Cardano: kryptoměna nové generace, která se netěží, ale razí

** Cardano je unikátní kryptoměna, která díky svým vlastnostem a schopnostem přitahuje pozornost ** Od Bitcoinu se zásadně liší ** Jejím smyslem není jen „koupit a prodat“, má pozoruhodné technologické možnosti

Užijte si poslední změny času: Už od března 2019 můžeme mít trvale letní čas

** Evropská komise přijala legislativní návrh na zrušení střídaní času ** Možná tak v březnu 2019 přesuneme ručičky hodinek naposledy ** Od toho okamžiku bude permanentně platit letní čas

Windows 95 slaví 23 let. Vzpomínáte na ně? Jak dlouho jste je používali?

** 24. srpna 1995 zahájil Microsoft prodej Windows 95 ** Uvedení na trh doprovázela masivní reklamní kampaň ** I 23 let poté je určitě na co vzpomínat!

V doupěti hackerů na brněnské FIT: Ukázali nám útoky na Bluetooth i vlastní chytré krabičky