Mezinárodní vesmírná stanice | Sojuz

Divoká spekulace: Díra v Sojuzu mohla být sabotáží a to možná i ze strany posádky stanice [aktualizace]

• V kosmické lodi Sojuz byla 2 mm velká díra
  • Z Mezinárodní kosmické stanice kvůli tomu unikal vzduch
  • Posádka stanice nebyla v ohrožení života

Posádka Mezinárodní kosmické stanice (ISS) musela řešit nepříjemný problém. Ve čtvrtek 30. srpna v 1:00 našeho času ohlásily senzory únik vzduchu z kosmické lodě Sojuz. Příčinou byla díra o průměru 2 mm v plášti Sojuzu MS-09.

NASA se rozhodla posádku v noci nebudit a situaci na dálku monitorovala. Únik nebyl tak dramatický, aby astronauty bezprostředně ohrožoval na životě.

Ruští kosmonauti ve čtvrtek dopoledne pořídili fotografie a díru provizorně ucpali. Pokles tlaku byl asi 0,8 milibarů za hodinu.

Poté se začalo pracovat na definitivním utěsnění, i když posádka a obě řídicí střediska (v USA a v Rusku) se nedokázaly úplně shodnout na dalším postupu. Velitel stanice Andrew Feustel žádal více času na přípravu a vyzkoušení postupu nanečisto.

Ruští kosmonauti Oleg Artěmjev a Sergej Prokopjev nakonec díru utěsnili látkou napuštěnou epoxidovým tmelem. Následně sice hlásili v místě aplikace bubliny, ale problém by měl být vyřešen.

Díra byla v orbitální části

Sojuzy mají tři části. Vpředu je orbitální úsek, ve kterém astronauti pobývají během letu ke stanici. Uprostřed se nachází návratový modul, ve kterém jsou při startu a přistání a na konci je servisní sekce s motory a systémy. Díra byla v orbitální části, která se na Zemi nevrací.

Poškozen byl záchranný člun

Ruské Sojuzy dopravují na ISS a zpět na Zemi členy stálé posádky ISS. Současně plní roli záchranných člunů, kterými by se posádka v případě nebezpečí evakuovala.

Poškozený Sojuz dopravil v červnu na ISS Sergeje Prokopjeva (Rusko), Alexandera Gersta (Německo, Evropská kosmická agentura) a Serenu Auñón-Chancellor (USA).

U ISS jsou připojeny dva Sojuzy. Do každého se vejdou tři ze šesti členů stálé posádky. Střídání posádek probíhá postupně vždy v půlročních intervalech. Poškozený Sojuz by měl na Zemi přistát 13. prosince.

Aktualizace: Díra vznikla na Zemi

Původně se předpokládalo, že díra vznikla po nárazu mikrometeoroidu nebo kosmického smetí. Už na fotografiích ale mnohé zaujal poměrně pravidelný tvar díry.

Během víkendu se objevily informace, že díra vznikla na Zemi při výrobě. V pondělí informaci potvrdila i ruská média.

Díru vyvrtal některý ze zaměstnanců omylem a následně ji zadělal lepidlem, takže se při závěrečné kontrole na nic nepřišlo. Lepidlo v kosmickém prostoru nevydrželo a z dírky vypadlo.

Rusko už zahájilo vyšetřování celého incidentu.

Aktualizace 2

Z Ruska přicházejí informace, podle kterých mohla být díra do Sojuzu vyvrtána úmyslně na Zemi nebo ve vesmíru.

Podle bývalého kosmonauta a současného poslance Maxima Surajeva mohl díru vyvrtat i kosmonaut, který chtěl tímto způsobem urychlit návrat Sojuzu na Zemi.

Stálé posádky stanice se mění v půlročních intervalech. Surajev byl na ISS členem posádky hned dvakrát.

Zdroj: spaceflightnow.com