Dlouhodobý pobyt ve vesmíru způsobuje genetické změny. Některé z nich mohou být nevratné

Už jste slyšeli o tzv. Twin Study? Jde o průlomovou studii, jejímž smyslem bylo zjistit, jaký vliv má dlouhodobý pobyt ve vesmíru na lidský organismus. Za tímto účelem byl pečlivě sledován fyzický i psychický stav dvou mužů: astronauta Scotta Kellyho a jeho bratra-dvojčete Marka.

Zatímco Scott strávil 340 dnů na palubě Mezinárodní kosmické stanice (ISS), Mark coby „kontrolní subjekt“ neopustil Zemi. A výsledky jejich vzájemného srovnávání jsou opravdu zajímavé. První jmenovaný o 5 centimetrů povyrostl, zhubl a v jeho střevech byly nalezeny zcela odlišné bakterie.

Asi nejvíc fascinující je však skutečnost, že u Scotta došlo k výraznému prodloužení telomer, tedy koncových částí chromozomů. Po návratu na Zemi se však většina z nich opět zkrátila a to během pouhých dvou dnů.

Samostatnou zmínku si zaslouží rovněž to, co někteří odborníci označují pojmem „vesmírný gen“. Téměř všechny změny (včetně výše zmíněného nárůstu tělesné výšky) byla dočasné, ale v případě cca 7 % Scottových genů je situace jiná. Došlu u nich totiž k modifikacím dlouhodobějšího, ne-li trvalého charakteru. Konkrétně jde o geny spojené s imunitním systémem, tvorbou kostí, opravami DNA, hypoxií a hyperkapnií.

NASA dále uvedla, že roční mise neměla žádný negativní dopad na Scottovu kognitivní výkonnost. Po návratovém letu byl u něj nicméně zaznamenán výraznější pokles rychlosti a přesnosti – nejspíš proto, že jeho tělo se opět muselo přizpůsobit zemské gravitaci.

Do projektu Twin Study se zapojilo více než 200 vědců z 30 států. NASA doufá, že získané poznatky usnadní přípravu cesty na Mars. Ta by mohla trvat až 1,5 roku, takže astronauti budou muset ve vesmíru strávit zhruba 3 roky.

Diskuze (12) Další článek: Elon Musk už zase něco vymýšlí. Tentokrát se vrhá do komediální tvorby

Témata článku: Zdraví, Vesmír, Výzkum, NASA, Země, Mars, Mezinárodní vesmírná stanice, Tělo, Genetika, Pobyt, Mark, Fyzický stav, Astronaut, Lidský organismus, Genetická změna, Gen, Imunitní systém, Výrazný pokles, Výrazné prodloužení, Scott Kelly, Samostatná zmínka, Dlouhodobý pobyt, Zemská gravitace, Trvalý charakter, Průlomová studie

Nejlepší weby na stahování modelů pro 3D tiskárny. Thingiverse zná každý, ale jsou tu i lepší alternativy

** Cokoliv od skládací lopaty na sníh po komiksové figurky ** Printables má věrnostní program, kde lze získat filament (a další) zdarma ** Modely pro FFF/FDM i SLA tiskárny

David Caba
3D tisk
Začíná platit Digital Markets Act. Kladivo na Apple, Alphabet, Metu i Microsoft. Může změnit pravidla internetu

** Dnes vstupuje v platnost Digital Markets Act ** Příští rok udělá z digitálních hegemonů strážce přístupu ** A každý takový strážce bude podléhat tvrdé regulaci

Evropská uniePrávoInternet
Záškodníci už objevili ChatGPT. Snaží se generovat natvrdlé viry, což je ale možná ještě horší

** Jen co se na scéně objevil ChatGPT, začala si s ním hrát i šedá zóna ** Automat sice generuje funkční, ale také naivní „útoky“ ** Když ale budou masivní a automatizované, škodí úplně stejně

MalwareUmělá inteligenceBezpečnost

Jsou vůbec DALL-E, Midjourney nebo Copilot legální? Někdo by to měl rozčísnout, dokud je ještě čas

** Z textových a obrázkových AI generátorů se stávají komerční služby ** Už to není experiment pro pár geeků a programátorů ** Právní experti začínají řešit, jestli náhodou neporušují autorské právo

Autorské právoUmělá inteligence

Kde nedosáhne signál operátora, můžete volat přes Wi-Fi. Návod na zkrocení funkce VoWiFi

Trpíte špatným příjmem mobilního operátora, ale současně máte dobré připojení k internetu? Telefonujte přes Wi-Fi stejně, jako byste volali přes mobilní síť.

NávodyWi-Fi
Konec těžby etherea znamená, že nevyděláte ani na těžbě jiných kryptoměn. I tady se čeká na růst

Kryptoměna ethereum se přestala těžit na grafických kartách, což má výrazné důsledky nejen pro celé těžařské odvětví, ale i pro dostupnost a ceny grafických karet.

EthereumKryptoměny