Dlouhodobý pobyt ve vesmíru způsobuje genetické změny. Některé z nich mohou být nevratné

Už jste slyšeli o tzv. Twin Study? Jde o průlomovou studii, jejímž smyslem bylo zjistit, jaký vliv má dlouhodobý pobyt ve vesmíru na lidský organismus. Za tímto účelem byl pečlivě sledován fyzický i psychický stav dvou mužů: astronauta Scotta Kellyho a jeho bratra-dvojčete Marka.

Zatímco Scott strávil 340 dnů na palubě Mezinárodní kosmické stanice (ISS), Mark coby „kontrolní subjekt“ neopustil Zemi. A výsledky jejich vzájemného srovnávání jsou opravdu zajímavé. První jmenovaný o 5 centimetrů povyrostl, zhubl a v jeho střevech byly nalezeny zcela odlišné bakterie.

Asi nejvíc fascinující je však skutečnost, že u Scotta došlo k výraznému prodloužení telomer, tedy koncových částí chromozomů. Po návratu na Zemi se však většina z nich opět zkrátila a to během pouhých dvou dnů.

Samostatnou zmínku si zaslouží rovněž to, co někteří odborníci označují pojmem „vesmírný gen“. Téměř všechny změny (včetně výše zmíněného nárůstu tělesné výšky) byla dočasné, ale v případě cca 7 % Scottových genů je situace jiná. Došlu u nich totiž k modifikacím dlouhodobějšího, ne-li trvalého charakteru. Konkrétně jde o geny spojené s imunitním systémem, tvorbou kostí, opravami DNA, hypoxií a hyperkapnií.

NASA dále uvedla, že roční mise neměla žádný negativní dopad na Scottovu kognitivní výkonnost. Po návratovém letu byl u něj nicméně zaznamenán výraznější pokles rychlosti a přesnosti – nejspíš proto, že jeho tělo se opět muselo přizpůsobit zemské gravitaci.

Do projektu Twin Study se zapojilo více než 200 vědců z 30 států. NASA doufá, že získané poznatky usnadní přípravu cesty na Mars. Ta by mohla trvat až 1,5 roku, takže astronauti budou muset ve vesmíru strávit zhruba 3 roky.

Diskuze (12) Další článek: Elon Musk už zase něco vymýšlí. Tentokrát se vrhá do komediální tvorby

Témata článku: Zdraví, Vesmír, Výzkum, NASA, Země, Mars, Mezinárodní vesmírná stanice, Genetika, Tělo, Zemská gravitace, Scott, Mark, Pobyt, Imunitní systém, Scott Kelly, ISS, Výrazné prodloužení, Gen, Výrazný pokles, Dlouhodobý pobyt, Negativní dopad, Samostatná zmínka, Lidský organismus, Genetická změna, Fyzický stav

Horizon: Forbidden West bude mít jeden konec. Hráč ale může ovlivnit některé události

První letošní exkluzivita PlayStationu vychází už za pár týdnů a z Guerrilla Games k nám stále proudí nové informace. Tentokrát ohledně zakončení příběhu.

Horizon: Forbidden WestPS5Exkluzivita