Vesmír | Tělo | Genetika

Dlouhodobý pobyt ve vesmíru způsobuje genetické změny. Některé z nich mohou být nevratné

Už jste slyšeli o tzv. Twin Study? Jde o průlomovou studii, jejímž smyslem bylo zjistit, jaký vliv má dlouhodobý pobyt ve vesmíru na lidský organismus. Za tímto účelem byl pečlivě sledován fyzický i psychický stav dvou mužů: astronauta Scotta Kellyho a jeho bratra-dvojčete Marka.

Zatímco Scott strávil 340 dnů na palubě Mezinárodní kosmické stanice (ISS), Mark coby „kontrolní subjekt“ neopustil Zemi. A výsledky jejich vzájemného srovnávání jsou opravdu zajímavé. První jmenovaný o 5 centimetrů povyrostl, zhubl a v jeho střevech byly nalezeny zcela odlišné bakterie.

Asi nejvíc fascinující je však skutečnost, že u Scotta došlo k výraznému prodloužení telomer, tedy koncových částí chromozomů. Po návratu na Zemi se však většina z nich opět zkrátila a to během pouhých dvou dnů.

Samostatnou zmínku si zaslouží rovněž to, co někteří odborníci označují pojmem „vesmírný gen“. Téměř všechny změny (včetně výše zmíněného nárůstu tělesné výšky) byla dočasné, ale v případě cca 7 % Scottových genů je situace jiná. Došlu u nich totiž k modifikacím dlouhodobějšího, ne-li trvalého charakteru. Konkrétně jde o geny spojené s imunitním systémem, tvorbou kostí, opravami DNA, hypoxií a hyperkapnií.

NASA dále uvedla, že roční mise neměla žádný negativní dopad na Scottovu kognitivní výkonnost. Po návratovém letu byl u něj nicméně zaznamenán výraznější pokles rychlosti a přesnosti – nejspíš proto, že jeho tělo se opět muselo přizpůsobit zemské gravitaci.

Do projektu Twin Study se zapojilo více než 200 vědců z 30 států. NASA doufá, že získané poznatky usnadní přípravu cesty na Mars. Ta by mohla trvat až 1,5 roku, takže astronauti budou muset ve vesmíru strávit zhruba 3 roky.

Diskuze (12) Další článek: Elon Musk už zase něco vymýšlí. Tentokrát se vrhá do komediální tvorby