Ariane 6 odstartovala. Nejmodernější evropská raketa vypustila družici z Brna, ale pak došlo k anomálii

Ariane 6 odstartovala. Nejmodernější evropská raketa vypustila družici z Brna, ale pak došlo k anomálii

Dnes poprvé odstartuje Ariane 6. Nejmodernější evropská raketa vynese družici z Brna Foto:  ESA na síti X

Dnes poprvé odstartuje Ariane 6. Nejmodernější evropská raketa vynese družici z Brna | Foto: ESA na síti X

Plán večerního letu minutu po minutě Foto/ilustrace:  Evropská vesmírná agentura

Plán večerního letu minutu po minutě | Foto/ilustrace: Evropská vesmírná agentura

Ariane 6 v konfiguraci se dvěma boostery (62) v představách grafiků ESA Foto/ilustrace:  Evropská vesmírná agentura

Ariane 6 v konfiguraci se dvěma boostery (62) v představách grafiků ESA | Foto/ilustrace: Evropská vesmírná agentura

Druhý stupeň se zažehnutým motorem Vinci a platformou pro družice a palubní experimenty v představách grafiků ESA Foto/ilustrace:  Evropská vesmírná agentura

Druhý stupeň se zažehnutým motorem Vinci a platformou pro družice a palubní experimenty v představách grafiků ESA | Foto/ilustrace: Evropská vesmírná agentura

Minidružice a palubní experimenty první miste Ariane 6 Foto/ilustrace:  Evropská vesmírná agentura

Minidružice a palubní experimenty první miste Ariane 6 | Foto/ilustrace: Evropská vesmírná agentura

Charakter prvního letu Ariane 6 a přijímací stanice po celém světě Foto/ilustrace:  Evropská vesmírná agentura

Charakter prvního letu Ariane 6 a přijímací stanice po celém světě | Foto/ilustrace: Evropská vesmírná agentura

Kdo vyrobil raketu Ariane 6. Na plášti je díky klatovské firmě  ATC Space  také česká vlaječka Foto/ilustrace:  Evropská vesmírná agentura

Kdo vyrobil raketu Ariane 6. Na plášti je díky klatovské firmě ATC Space také česká vlaječka | Foto/ilustrace: Evropská vesmírná agentura

Raketa Ariane 6 měla poprvé vzlétnout už před lety. Letos v červenci se to snad konečně podaří. Vývoje se účastnilo i Česko, a tak bude mít na plášti vlaječku Foto/ilustrace:  Evropská vesmírná agentura

Raketa Ariane 6 měla poprvé vzlétnout už před lety. Letos v červenci se to snad konečně podaří. Vývoje se účastnilo i Česko, a tak bude mít na plášti vlaječku | Foto/ilustrace: Evropská vesmírná agentura

ESA a její portfolio raket. Má to jen ten háček, že už roky létají pouze v uměleckých představách. Zleva: Ariane 5, Vega, Vega-C, Ariane 62, Ariane 64, a kosmická loď Space Rider Foto/ilustrace:  Evropská vesmírná agentura

ESA a její portfolio raket. Má to jen ten háček, že už roky létají pouze v uměleckých představách. Zleva: Ariane 5, Vega, Vega-C, Ariane 62, Ariane 64, a kosmická loď Space Rider | Foto/ilustrace: Evropská vesmírná agentura

Jeden z prvních pohledů na Ariane 64 (Ariane 6 se čtyřmi boostery). Takhle Šestka vypadala skoro přesně před rokem, kdy skončil dosavadní program Ariane 5, a skutečný let byl v nedohlednu 

Jeden z prvních pohledů na Ariane 64 (Ariane 6 se čtyřmi boostery). Takhle Šestka vypadala skoro přesně před rokem, kdy skončil dosavadní program Ariane 5, a skutečný let byl v nedohlednu 

Ariane 6 a pracovní tým letos v únoru krátce po testu kryogenního systému 

Ariane 6 a pracovní tým letos v únoru krátce po testu kryogenního systému 

Nákladová část prvního ytestovacího a zároveň ostrého letu Ariane 6 letos v červenci Foto/ilustrace:  Evropská vesmírná agentura

Nákladová část prvního ytestovacího a zároveň ostrého letu Ariane 6 letos v červenci | Foto/ilustrace: Evropská vesmírná agentura

Dvě motorové konfigurace Ariane 62 a 64 a dvě veliksoti nákladového prostoru s různými konfiguracemi. Ariane 64 má podobnou nosnost jako Falcon 9 bez návratu prvního stupně Foto/ilustrace:  Evropská vesmírná agentura

Dvě motorové konfigurace Ariane 62 a 64 a dvě veliksoti nákladového prostoru s různými konfiguracemi. Ariane 64 má podobnou nosnost jako Falcon 9 bez návratu prvního stupně | Foto/ilustrace: Evropská vesmírná agentura

Ariane 6 je především francozuský projekt, svůj díl práce ale odvedlo i Česko, a tak buyde mít na plášti svoji vlaječku Foto/ilustrace:  Evropská vesmírná agentura

Ariane 6 je především francozuský projekt, svůj díl práce ale odvedlo i Česko, a tak buyde mít na plášti svoji vlaječku | Foto/ilustrace: Evropská vesmírná agentura

První let Arian 6 (Ariane 62) v uměleckých představách grafiků z ESA. Nelze než doufat, že to tak dopadne i letos  v červenci Foto/ilustrace:  Evropská vesmírná agentura

První let Arian 6 (Ariane 62) v uměleckých představách grafiků z ESA. Nelze než doufat, že to tak dopadne i letos  v červenci | Foto/ilustrace: Evropská vesmírná agentura

26
Fotogalerie

Ariane 6 odstartovala. Nejmodernější evropská raketa vypustila družici z Brna, ale pak došlo k anomálii

  • Evropský kosmický průmysl čekal na raketu dlouhé roky
  • Po ukončení programu Ariane 5 jsme byli odkázání na SpaceX
  • Pokud se to dnes podaří, Evropa se vrátí do první raketové ligy

Oživeno 09:00 Poslední fáze s návratem lodi do atmosféry se nakonec nepodařila na 100 %, selhal totiž finální zážeh motoru Vinci, neboť pomocná jednotka APU, která dodává lodi mírné zrychlení a nažene palivo k hlavnímu motoru, se z bezpečnostních důvodů vypnula příliš brzy.

872ede19-a2de-4f28-9838-aa789dc0ca8d
Loď je na špatném kurzu, finální zážeh motoru Vinci se nezdařil

ESA to nazývá anomálií a loď kvůli tomu mírně změnila kurz, což je patrné na grafu vpravo nahoře. Zelená trajektorie udává plánovaný směr letu, zatímco žlutá ten skutečný

ecd8c056-80e8-444a-ba91-967eb6dda91f
Poslední záběr před ukončením veřejného vysílaní telemetrie. Všimněte si, že loď pokračuje vpřed, ačkoliv už měla střemhlav padat do atmosféry

Ariane 6 tedy sice zvládla vynést družice na oběžnou dráhu, ale prozatím selhala část s řízeným zničením rakety v atmosféře bez zanechání jakéhokoliv odpadu ve vesmíru, což je jedna z jejích technologických novinek.

Oživeno 22:20 | Všechny klíčové úkoly mise jsou splněné; zbývá jen vypuštění návratových kapslí a shoření prvního stupně v atmosféře. Šéf ESA Josef Aschbacher a jeho kolegové z Arianespace (výrobce rakety) už tedy oslavují.

Ariane 6 má nasmlouváno několik desítek komerčních letů, a kdyby selhala, faux pas jako v případě Eumetsatu, který se kvůli prodlevám dohodl raději se SpaceX, by bylo mnohem více. Ostatně, s Ariane 6 počítá také satelitní internet Kuiper od Amazonu, který by měl jednou konkurovat Starlinku Elona Muska.

Oživeno 22:10 | Platforma s cubesaty úspěšně vypustila hejno maličkých družic. V horní části nechybí kamera, a tak to můžeme vidět prakticky živě jen s několikasekundovým zpožděním. Harmonogram vypouštění jednotlivých družic najdete níže v článku.

602eb8fd-d4c5-4138-9778-2fb2e8cb00a1

Raketu Ariane 6 úspěšně opustila také astrofyzikální minilaboratoř GRBBeta, kterou vyrobila brněnská firma Spacemanic pro Technickou univerzitu v Košicích. Druhý stupeň Ariane 6 se nyní nachází ve výšce 587 kilometrů.

Oživeno 21:20 | ESA na síti X zveřejnila krátké video prvních tří minut od zážehu hlavního motoru Vulcain 2.1 po oddělení boosterů – pomocných raket.

Oživeno 21:11 | Úspěšné oddělení druhého stupně a zažehnutí jeho motoru Vinci. Ten by se měl během několikahodinové mise zapálit hned třikrát. Při startu, později za letu a na konci pro řízený sestup do atmosféry. Nyní se raketa dostává na oběžnou dráhu a družice začne vypouštět zhruba za hodinu (v čase 01:05:53 po startu).

2024-07-09 21 11 24.png2024-07-09 21 12 01.png

Oživeno 21:06 | Úspěšné oddělení boosterů – pomocných raket, na jejichž výrobě se podílela klatovská společnost ATC Space.

2024-07-09 21 05 49.png

Oživeno 21:05 | Ariane 6 úspěšně odstartovala! To je ale teprve začátek. Před sebou má skoro tříhodinovou misi a na jejím konci řízené zničení v atmosféře.

2024-07-09 21 03 08.png2024-07-09 21 03 15.png2024-07-09 21 03 27.png

Oživeno 19:00 | Při rutinní kontrole inženýři přece jen objevili a následně vyřešili problémy v systému sběru dat. Kvůli tomu se ale posunul start nejdříve na 21:00 SELČ, píše ESA na síti X. Snad to bude jediná komplikace.


V úterý večer 9. července se snad Evropa po dlouhém čekání opět zařadí mezi raketové velmoci. V Guyanském kosmickém centru už tiše čeká nový dvoustupňový raketový nosič Ariane 6, a pokud se na poslední chvíli neobjeví nějaký problém, první letové okno se otevírá dnes mezi osmou večerní a půlnocí našeho času.

Premiérový start rakety Ariane 6 s českým komentářem: 

Přímý přenos začíná půl hodinky před plánovaným startem. Můžete jej sledovat v surové podobě, anebo s anglickým komentářem inženýrů z programu Ariane 6. O český komentovaný přenos se postarají kolegové z Komonautix.cz.

První fáze: Výstup na oběžnou dráhu 

Ariane 6 bude létat ve dvou základních variantách Ariane 62 (středně těžký nosič) a Ariane64 (těžký nosič). Druhé číslo udává počet boosterů – pomocných raket –, přičemž v úterý večer poletí lehčí varianta 62.

943bcbd4-487c-4259-8ef5-e5ed68de61c5
Plán večerního letu minutu po minutě

Evropská vesmírná agentura dělí premiérový let do tří fází. V té první se zažhne hlavní motor Vulcain 2.1 na tekutý kyslík a vodík a dvojice přídavných raket na tuhá paliva P120C.

V čase 7:41 bychom se měli dočkat oddělení druhého stupně a zážehu jeho motoru Vinci, který jej vynese na eliptickou dráhu 300×700 kilometrů nad povrchem. Vinci bude hořet 18 minut a po jeho zhasnutí končí první fáze.

239f5026-5428-4165-ad85-868418e98a43
Ariane 6 v konfiguraci se dvěma boostery (62) v představách grafiků ESA

Druhá fáze: Vypuštění družic

Druhá fáze začíná zhruba po hodině letu, kdy se inženýři pokusí znovu zapálit motor druhého stupně, což je jedna z klíčových novinek rakety Ariane 6. Nový zážeh navede loď na kruhovou dráhu ve výšce 580 kilometrů.

1ffa64c9-9edb-4e82-a886-ce40b20559c4
Druhý stupeň se zažehnutým motorem Vinci a platformou pro družice a palubní experimenty v představách grafiků ESA

Aby nový zážeh ve stavu beztíže vůbec fungoval, je třeba nahnat palivo směrem k motoru, o což se postará drobná pomocná jednotka APU (Auxiliary Propulsion Unit) , která vytvoří malým zážehem dostatečné zrychlení – nakopnutí, díky kterému steče palivo v nádrži k čerpadlům motorů.

Necelých deset minut poté druhý stupeň vypustí první várku maličkých družic OOV-Cube (Německo), Curium One (Německo) a Robusta-3A (Francie). Další dva experimenty YPSat a Peregrinus budou pracovat odstartují svoji práci přímo na lodi.

b08f0f5f-6dda-4100-9f6b-3b7fb16081ee
Nanosatelity a palubní experimenty první mise Ariane 6

O pár sekund později palubní počítač iniciuje vypuštění druhé várky družic 3Cat-4 (Španělsko), ISTSat-4 (Portugalsko) a GRBBeta (Slovensko+Česko) a spustí zbývající palubní experimenty SIDLOC a Parisat.

Po malé přestávce nastává třetí vypuštění a loď opustí malý satelit americké NASA jménem CURIE.

Košicko-brněnská družice na palubě

Úkoly družic a palubních experimentů jsou poěmrně široké. Jedná se jak o projekty z univerzit, které mají ověřit vůbec vlastní přežití v nehostinných podmínkách kosmu, tak experimenty s AI, meteorologické měření, analýzu rádiových vln nebo třeba miniaturní astrofyzikální laboratoř GRBBeta.

aa75704a-724e-4246-abb6-df19107181e8
GBRBeta v představách grafiků z brněnského studia Spacemanic

Právě ta je docela pozoruhodným slovensko-českým experimentem, pro Technickou univerzitu v Košicích ji totiž vyrobili inženýři z brněnského studia Spacemanic. Další součásti vznikaly v Maďarsku, Japonsku a Kanadě.

Třetí fáze: Vypuštění návratových kapslí a smrt

Závěrečná fáze letu Ariane 6 spočívá v kontrolovaném pádu druhého stupně zpět do atmosféry. Aby to fungovalo, musí se po dlouhé prodlevě potřetí a definitivně zapálit motor Vinci, který nasměruje loď nad jižní oblast Tichého oceánu (tzv. NEMO point).

Poté se od Ariane 6 oddělní dvě návratové kapslí, které se ESA pokusí vylovit z oceánu, a druhý stupeň vypustí do vesmíru případné zbytky paliva, aby se předešlo nečekaným explozím, které by mohly změnit kurz.

bdc3d5b5-c37a-451b-b7c5-5660b66bf673
Charakter prvního letu Ariane 6 a přijímací stanice po celém světě

Ariane 6 je totiž navržená tak, aby po sobě při návratu z vesmíru kompletně uklidila. Všechny její části proto bezpečně shoří v atmosféře, aniž by hrozilo, že některé zůstanou na oběžné dráze a stanou se dalším kosmickým smetím s potenciálně kolizní dráhou.

Necelé tři hodiny po startu bude dokonáno. Pokud se vše podaří podle plánu, hodiny by měly ukazovat zhruba třičtvrtě na jedenáct středoevropského letního času.

7fee4885-314b-417e-bdb9-2bdba175d962
Kdo vyrobil raketu Ariane 6. Na plášti je díky klatovské firmě ATC Space také česká vlaječka

Jihoamerický kosmodrom ve správě francouzské CNES a evropské ESA hlásí dobré počasí, a tak jsou naděje, že se to dnes opravdu podaří, docela velké.

V následující kapitole si můžete přečíst náš červnový článek o strastiplné cestě Ariane 6 až k dnešnímu dni

Pokračování 2 / 2

Zkraje července 2024 uplynul přesně rok od chvíle, kdy Evropa ztratila vlastní spojení s kosmem. Loni v červenci totiž naposledy odstartoval těžký raketový nosič Ariane 5, který v letech 1996 až 2023 absolvoval 117 misí na oběžnou dráhu i do vzdáleného vesmíru.

V dobách před nástupem SpaceX by to byl jistě úctyhodný výkon, rodina Falcon 9 se svými bezmála 350 misemi a za zlomek evropského času nicméně zcela změnila pravidla hry.

Později se přidali i další, začala klesat cena a z nejnižších oběžných drah se stal ekonomicky dostupný vesmír, kterým začalo létat dříve netušené množství maličkých a levných cubesatů.

Evropské rakety, které létají jen v animacích

Kdybychom na starém kontinentu dodržovali harmonogramy, čelili bychom impériu Elona Muska s mnohem větší grácií. Touto dobou by mu totiž už čtvrtou sezónu konkurovala evropská odpověď na Falcon jménem Ariane 6 a také lehká Vega-C.

2128b8c5-60bf-4e60-b489-6fbf6f5af347
ESA a její portfolio raket. Má to jen ten háček, že už roky létají pouze v uměleckých představách. Zleva: Ariane 5, Vega, Vega-C, Ariane 62, Ariane 64, a kosmická loď Space Rider

Dopadlo to ale jako vždycky, a tak jeden slíbený termín prvního ostrého startu střídal druhý, pak třetí a v hangárech se pomalu začaly kupit družice, které neměl kdo vynést.

Raketové starty mají totiž i v roce 2024 hodně daleko k cestě railjetem z Prahy do Brna. Nosičů je málo, čeká se na ně fronta a sloty se často nakupují s mnohaletým předstihem.

Máme plné sklady družic, stěžuje si Galileo

Brutální zpoždění programu Ariane 6 se tak podepsalo i na našem družicovém polohovém systému Galileo, který mohl mít touto dobou ještě lepší pokrytí.

„Máme na zemi deset hotových satelitů,“ postěžoval si loni v říjnu Francisco-Javier Benedicto Ruiz, který má v ESA na starost odbor navigace a telekomunikací, a pokračoval: „Měly být už dávno ve vesmíru!“

95a9b497-7e35-4568-a0b9-e47f0e2567d7
Jeden z prvních pohledů na Ariane 64 (Ariane 6 se čtyřmi boostery). Takhle Šestka vypadala skoro přesně před rokem, kdy skončil dosavadní program Ariane 5, a skutečný let byl v nedohlednu 

Stejný problém ale mají i mnohé další velké ryby. Třeba Amazon, který chce budovat vlastní kosmický internet Kuiper, a tak si nasmlouval desítky letů od mnoha raketových provozovatelů včetně programu Ariane 6. Protože ale zatím funkční nosič nedodal ani jeden z nich, jak Galileo, tak Amazon se nakonec musely s prosíkem obrátit na Elona Muska a jeho SpaceX.

První dva týdny v červenci

Každé dlouhé čekání by ale mělo mít šťastný konec a v závěru května to vypadá, že by to snad mohlo už konečně dopadnout i v Evropě. Odbor vesmírné dopravy ESA totiž v závěru loňského roku naplánoval první start na několikatýdenní okno během letošního července a termín tentokrát kupodivu platí i po dalších šesti měsících.

44886bdf-3bde-4575-ac9c-b412ebd99e8b
Ariane 6 a pracovní tým letos v únoru krátce po testu kryogenního systému 

Ariane 6 už nějaký pátek odpočívá v Guyanském kosmickém centru a podle čerstvé zprávy se stále počítá s prvním pokusem během prvních dvou červencových týdnů. Přesnější datum hodlají zástupci ESA oznámit už příští týden na berlínském leteckém festivalu ILA.

Už první Ariane 6 bude napěchovaná družicemi

Předpokládejme, že do prázdnin nepropukne zombie apokalypsa a Evropa se opět vrátí do první kosmické ligy. Na co se v takovém případě můžeme těšit? Byť se bude jednat o první let, který může dopadnout všelijak, Šestka rozhodně nepoletí naprázdno nebo snad jako po vzoru SpaceX třeba se Škodou Enyaq na palubě.

Užitečný náklad dorazil do Francouzské Guyany už před dvěma týdny a tvoří jej celý ansámbl především studentských experimentů i několika družic a návratových modulů. Na seznamu je i malý cubesat CURIE od americké NASA.

8a7e4f39-4648-41b0-ab07-deeda5e49a2a
Nákladová část prvního ytestovacího a zároveň ostrého letu Ariane 6 letos v červenci

Ariane 6 si proto hned na začátku kariéry vyzkouší dnes velmi typický scénář, kdy jeden let okupují třeba i desítky různých zákazníků s mikrosatelity a raketové nosiče začínají fungovat opravdu jako (relativně) dostupná komerční služba. Chceš mít na orbitě družici velikosti tenisáku? Fajn, nemusíš být nadnárodní korporace, ani štědře financovaná vládní agentura.

Jak bude probíhat let

Pokud vše dopadne podle plánu, měl by první let probíhat jako ve videu níže. Nelze než doufat, že toto je už opravdu poslední animace za poslední čtyři roky a příště uvidíme vše naživo.

Slovy čísel, od druhého stupně se ve výšce okolo 600 kilometrů oddělí devět satelitů a dvě návratová plavidla, které dosáhnou nízké oběžné dráhy.

Lehká a těžká Ariane 6

Ariane 6 bude k dispozici ve dvou základních dvoustupňových konfiguracích Ariane 62 a 64. Druhé číslo udává počet boosterů – pomocných raket. Zatímco ve slabší verzi nabídne nosič celkový tah 8,4 MN, silnější varianta zvládne až 15,4 MN. To je dost na to, aby vynesla i na geostacionární dráhu ve vzdálenosti zhruba 36 tisíc kilometrů 11,5 tun zboží, respektive až 20 tun nákladu na nízkou oběžnou dráhu.

1f708052-c09d-4b87-b1f6-57e040cdbc76
Dvě motorové konfigurace Ariane 62 a 64 a dvě veliksoti nákladového prostoru s různými konfiguracemi. Ariane 64 má podobnou nosnost jako Falcon 9 bez návratu prvního stupně

Pamatuje na to i nákladový prostor opět ve dvou velikostech a konfiguracích jak pro vynesení jedné kosmické lodě, tak armády maličkých cubesatů, které se v patřičný okamžik rozprsknou do okolí.

Ariane 6 se čtyřmi boostery má tedy podobnou nosnost jako Falcon 9 ve verzi bez návratu prvního stupně.

Kdo to všechno vlastně platí?

Rozpočet Evropské vesmírné agentury pro letošní rok činí rekordních 7,79 miliard eur, přičemž Češi na chod přispěli 48,4 miliony eur a Slováci 3,5 miliony. Do kapitoly vesmírné dopravy (space transportation) nicméně ze společného balíku teče jen 13 % (zhruba 1 miliarda eur). Zdaleka největší díl se propálí na dálkovém průzkumu Země (téměř třetina).

ae863887-36a9-4ee0-bc20-69d5324767b8
Ariane 6 je především francozuský projekt, svůj díl práce ale odvedlo i Česko, a tak buyde mít na plášti svoji vlaječku

Financování programu Ariane 6 je proto mnohem komplexnější, dodnes je to především záležitost Francie, ale i nás uprostřed Evropy může těšit, že (byť malým) dílem bude Šetka i naše raketa.

Slovy čísel, na vývoji Ariane 6 se z 55 % podílela Francie, z 20,8 % Německo a ze 7,7 % Itálie. Poté se už podíly propadají a ten náš činí 0,7 %. Není to ale rozhodně nejméně – za námi je Rakousko, Norsko, Rumunsko a Irsko –, a celý program je zároveň exkluzivní klub několika zemí EU, kterého se zdaleka neúčastní všichni státní přispěvovatelé ESA.

Ariane 6 bude mít na plášti českou vlajku. Slovenská bude chybět

Až se tedy v červenci ve Francouzské Guyaně zažehnou motory Vulcain 2.1 a začnou spalovat tekutý vodík a kyslík, bude to zásluha také kosmického průmyslu z Česka; jmenovitě třeba klatovských ATC Space, kteří dodali některé díly pro nosič a pomocné motory z hliníkových slitin. Není tedy divu, že jedna z vlaječek na plášti rakety bude i naše.

164b050b-a2f8-40e1-806c-70d9fd5c6199
První let Arian 6 (Ariane 62) v uměleckých představách grafiků z ESA a s českou vlajkou na plášti. Nelze než doufat, že to tak dopadne i letos v červenci

Určitě si přečtěte

Články odjinud