Do atmosféry Jupiteru dopadl menší objekt. Záblesk byl pozorovatelný i ze Země

• Do atmosféry Jupiteru dopadl menší objekt, pravděpodobně o velikosti několika desítek metrů
  • Amatérští astronomové pozorovali záblesk v atmosféře planety
  • K podobným událostem dochází v průměru jednou za dva roky

Na první pohled se zdá, že pozorovat planety amatérskou technikou ze Země nemá příliš velký vědecký smysl. Už desítky let k nim posíláme sondy, které samozřejmě získávají podrobnější data. Opak je však pravdou. Dobrým příkladem je největší planeta Sluneční soustavy Jupiter.

Do atmosféry Jupiteru dopadl v úterý v 0:39:40 našeho času neznámý objekt. Víme o tom jen díky pozorným amatérským astronomům, kteří krátký záblesk pozorovali. Na internetu už je řada fotografií a videí.

Dopady menších planetek nebo kometárních jader do atmosféry Jupiteru nejsou až tak vzácné. Od roku 2010 je to už sedmý impakt. Ten předešlý byl pozorován v srpnu 2019.

Největší dopad za poslední roky se odehrál 19. července 2009, kdy do atmosféry Jupiteru dopadl objekt o průměru 200 až 500 metrů. U ostatních událostí šlo o tělesa o velikosti v řádu desítek metrů, u kterých jsme v atmosféře pozorovali jen záblesk, ale žádné skvrny po dopadu. Vypadá to, že to platí i pro současnou událost.

Největší známou událostí v historii astronomie byl dopad komety Shoemaker-Levy 9 v roce 1994. Kometa byla objevena před dopadem, kdy ji slapové síly planety roztrhaly na mnoho menších fragmentů.

Diskuze (1) Další článek: AMD vydalo první grafické ovladače pro Windows 11. Mají i dvě novinky zvyšující výkon